Saab 9-5 Aero op LPG - Update p17: Abbot-onderd. gemonteerd!

1997-2010
Gesloten
ARROWS
Geregistreerd lid

Bericht door ARROWS » za 21 jan, 2006 20:33

davidjoost schreef:
Het probleem G3-certificering zit'm niet in de installatie, maar in het feit dat er voor de 9-5 Aero geen goedkeuring bestaat.... Dit heb ik al van 3 verschillende inbouwers gehoord. Inbouwen in België is zowiezo niet conform de Nederlandse G3-richtlijnen; daarom ben ik door ATI België doorverwezen naar AIT-Nederland met het volgende verhaal:
@ Bubbaman: Ik heb zonet een klant van AGIT Autogasinbouw aan de lijn gehad. Deze meneer rijdt een Saab 9-5 Aero sedan uit 2001 (MY02) automaat, en heeft een lpg-g3 systeem van Prins. In het begin was het ook voor hem onduidelijk of het een g2 of een g3 zou worden, maar er bleek dus wel degelijk een typegoedkeuring g3 voor de Aero te bestaan. Hij heeft dus gewoon het belastingvoordeel van lpg-g3. De installatie en het rijden op lpg bevalt hem tot nu toe uitstekend. De installatie was ook niet duur: net onder de 2000 euro.

Voor ons is het dus duidelijk: een Aero uit Duitsland en een gas-installatie bij http://www.agit-autogasinbouw.nl/.

Het moge overigens duidelijk zijn dat wij met 50.000km per jaar niet een 2.0t op lpg gaan/blijven rijden omdat een Aero op gas niet 'geaccepteerd' zou zijn... :roll: Dat wordt lachen bij de pomp! :wink:

davidjoost
De investering van LPG in die 2.0 lijkt me beter, maar dat even ter zijde.

Ik mag aannemen dat het de auto van je vader is, gezien je leeftijd en je dat op je CU2 aangeeft, waarom gaat hij geen diesel rijden dan ? V6 Turbo rijdt goed hoor :)

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 21 jan, 2006 21:33

De investering van LPG in die 2.0 lijkt me beter, maar dat even ter zijde.

Ik mag aannemen dat het de auto van je vader is, gezien je leeftijd en je dat op je CU2 aangeeft, waarom gaat hij geen diesel rijden dan ? V6 Turbo rijdt goed hoor
We hebben op dit moment al lpg liggen in die 2.0t, maar er staat nu 230.000km op de teller en mijn vader vindt het tijd voor wat anders. Hij wil persé een automaat, en wat meer vermogen.

Over die V6 diesel: Die motor werd ons heel erg dringend afgeraden door de Saab-dealer, het zou een slechte motor zijn waar veel onderhoud en kosten aan zijn geweest. Verder is die motor nooit i.c.m. automaat geleverd. Verder zijn de vaste lasten van een 9-5 aero op lpg goedkoper dan die van een 9-5 3.0TiD.

davidjoost

ARROWS
Geregistreerd lid

Bericht door ARROWS » za 21 jan, 2006 21:42

Persé meer vermogen maar wel op gas. Ik blijf het een combinatie vinden die niet past, maarja, dat is niet aan mij :)

Een automaat kan ik me voorstellen, echter met gas :?

Die TiD is er inderdaad niet met Automaat, echter rijdt het wel goed. De motor heeft wat meer onderhoud nodig en de onderdelen zijn wat schaars.

Maar als je dan iets aparts wil rijden, rij de auto dan zoals hij is. Besparen op de kosten door Gas kan in de toekomst ook alleen maar extra kosten met zich mee brengen in onderhoud, zeker met een Aero als je het mij vraagt.

Gaat de auto ook bij een dealer in onderhoud nadat de auto daarvan niet betrokken is en bij een externe partij gas in is gebouwd ? Ik vraag me namelijk in dat geval af of een dealer dit allemaal wel gaat "supporten".

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 21 jan, 2006 22:20

ARROWS schreef:Persé meer vermogen maar wel op gas. Ik blijf het een combinatie vinden die niet past, maarja, dat is niet aan mij :)

Die TiD is er inderdaad niet met Automaat, echter rijdt het wel goed. De motor heeft wat meer onderhoud nodig en de onderdelen zijn wat schaars.

Maar als je dan iets aparts wil rijden, rij de auto dan zoals hij is. Besparen op de kosten door Gas kan in de toekomst ook alleen maar extra kosten met zich mee brengen in onderhoud, zeker met een Aero als je het mij vraagt.

Gaat de auto ook bij een dealer in onderhoud nadat de auto daarvan niet betrokken is en bij een externe partij gas in is gebouwd ? Ik vraag me namelijk in dat geval af of een dealer dit allemaal wel gaat "supporten".
wat een gelul

een goede kwaliteitsinstallatie, zal geen problemen geven. problemen met lpg installatie's vloeien tegenwoordig eerder voort uit de slordige inbouw van zo'n installatie.

en een aero op lpg mag/kan niet in jou ogen? zo'n aero gaat perfect op gas ook met automaat dus wat is in jou ogen het grote probleem.

ARROWS
Geregistreerd lid

Bericht door ARROWS » za 21 jan, 2006 22:30

B235R schreef:
ARROWS schreef:Persé meer vermogen maar wel op gas. Ik blijf het een combinatie vinden die niet past, maarja, dat is niet aan mij :)

wat een gelul

een goede kwaliteitsinstallatie, zal geen problemen geven. problemen met lpg installatie's vloeien tegenwoordig eerder voort uit de slordige inbouw van zo'n installatie.

en een aero op lpg mag/kan niet in jou ogen? zo'n aero gaat perfect op gas ook met automaat dus wat is in jou ogen het grote probleem.
Dat taalgebruik past niet echt bij een Saabrijder ;)

Prima, als jij een Saab op gas wilt rijden ga je gang, maar ik sluit me volledig aan bij de mening van Benaero.

Tevens ben ik geen voorstander van gas in een Saab inderdaad, het wordt gewoon te heet bij veel vermogen en benzine heeft de eigenschap van afkoelen.

Persoonlijke mening mag best lijkt me zo ?

Benaero
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Benaero » za 21 jan, 2006 22:33

Het moge overigens duidelijk zijn dat wij met 50.000km per jaar niet een 2.0t op lpg gaan/blijven rijden omdat een Aero op gas niet 'geaccepteerd' zou zijn... :roll: Dat wordt lachen bij de pomp! :wink:
Volgens mij lacht er straks maar 1 en dat is de belastingdienst, want de motorrijtuigenbelasting is ook niet mals :roll: :roll: Waarom een Aero op LPG? koop dan gewoon een 2.3t op LPG of een diesel. :wink:

ARROWS
Geregistreerd lid

Bericht door ARROWS » za 21 jan, 2006 22:35

Benaero schreef:
Volgens mij lacht er straks maar 1 en dat is de belastingdienst, want de motorrijtuigenbelasting is ook niet mals :roll: :roll: Waarom een Aero op LPG? koop dan gewoon een 2.3t op LPG of een diesel. :wink:
Inderdaad, geef je rekenplaatje hier eens op anders, ik zie ook niet echt een voordeel in dat opzicht.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 21 jan, 2006 23:01

ARROWS schreef: Dat taalgebruik past niet echt bij een Saabrijder ;)

Prima, als jij een Saab op gas wilt rijden ga je gang, maar ik sluit me volledig aan bij de mening van Benaero.

Tevens ben ik geen voorstander van gas in een Saab inderdaad, het wordt gewoon te heet bij veel vermogen en benzine heeft de eigenschap van afkoelen.

ja dat mag idd daar is het forum voor, maar je vorige post bevat zoveel van die standaard vooroordelen over LPG...... :wink:

weet jij hoeveel hoger die thermische belasting is door gas bij bijv. een 2.3 lpt of hpt??

die koprevisie zal er toch wel aan zitten als je op LPG rondrijd, of je nu een 2.0, 2.3 lpt of 2.3 hpt hebt
Benaero schreef:
waarom kan een 2.3t op LPG wel dan??

de diesels die saab heeft zijn geen alternatief, te luidruchtig, te duur in de wegenbelasting zo'n 600 euro duurder als benzine, vermogen niet in verhouding tot benzinevarianten.

G3 is maar zo'n 400 duurder als een benzineauto, als je 50.000 km per jaar maakt kan er zat uit.

Benaero
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Benaero » za 21 jan, 2006 23:29

Nou B235R, daar kan ik redelijk kort over zijn. Window dressing noemen ze dat met een mooi woord. Of om in Nederlandse termen te blijven, weliswaar enigszins verkracht, je maakt een schaap in wolfskleren. Een Aero is een Aero omdat het een Aero is. Het model van Saab met het meeste vermogen of het nu een 900, 9000, 9-3 of een 9-5 is. Daar prop je gewoonweg geen LPG in. Vandaar mijn vergelijk met een F 16 op rode diesel. Heb jij niet in ieder bericht staan 0-100 in 5,8 sec? Lukt je denk ik ook niet op LPG of op diesel.

Dus waarom extra kosten maken - aanschaf - en allerlei risico's lopen om koste wat het kost in een Aero te rijden. Ik zeg maar zo, als je hem kunt betalen kun je er ook in rijden, ook al is dat 1 op 8. Op benzine!! Basta. :lol:

tuftuf

Bericht door tuftuf » za 21 jan, 2006 23:35

Benaero schreef:Dus waarom extra kosten maken - aanschaf - en allerlei risico's lopen om koste wat het kost in een Aero te rijden. Ik zeg maar zo, als je hem kunt betalen kun je er ook in rijden, ook al is dat 1 op 8. Op benzine!! Basta. :lol:
:applause: :applause:

Hazelnoot
Geregistreerd lid

Bericht door Hazelnoot » za 21 jan, 2006 23:42

Wat zijn die benzinerijders toch vreselijk chagrijnig.
Komt dat door de hoge benzineprijzen of omdat ze voor de zoveelste keer motorproblemen hebben gehad i.v.m. black sludge waar een LPG rijder ook al minder last van heeft!
Dus hoezo extra kosten op LPG, een nieuwe motor is duurder dan een aangepaste cilinderkop.

:lol: :lol:

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 21 jan, 2006 23:43

Benaero schreef:Nou B235R, daar kan ik redelijk kort over zijn. Window dressing noemen ze dat met een mooi woord. Of om in Nederlandse termen te blijven, weliswaar enigszins verkracht, je maakt een schaap in wolfskleren. Een Aero is een Aero omdat het een Aero is. Het model van Saab met het meeste vermogen of het nu een 900, 9000, 9-3 of een 9-5 is. Daar prop je gewoonweg geen LPG in. Vandaar mijn vergelijk met een F 16 op rode diesel. Heb jij niet in ieder bericht staan 0-100 in 5,8 sec? Lukt je denk ik ook niet op LPG of op diesel.

Dus waarom extra kosten maken - aanschaf - en allerlei risico's lopen om koste wat het kost in een Aero te rijden. Ik zeg maar zo, als je hem kunt betalen kun je er ook in rijden, ook al is dat 1 op 8. Op benzine!! Basta. :lol:
ik snap je redenering wel, tis de pure aero emotie die ik proef :wink:

maar het risico van een koprevisie loop je altijd wanneer je voor LPG kiest.

puur omdat die aero badge voor performance staat, mag je er geen consessies aan doen :lol:

een 2.3t is wel geoorloofd op LPG, een 2.3 hpt weer niet :? :twisted:

p.s 5,8 sec met LPG zou wel mogelijk moeten zijn :wink:

ARROWS
Geregistreerd lid

Bericht door ARROWS » za 21 jan, 2006 23:54

B235R schreef:
ARROWS schreef: Dat taalgebruik past niet echt bij een Saabrijder ;)

ja dat mag idd daar is het forum voor, maar je vorige post bevat zoveel van die standaard vooroordelen over LPG...... :wink:

weet jij hoeveel hoger die thermische belasting is door gas bij bijv. een 2.3 lpt of hpt??

die koprevisie zal er toch wel aan zitten als je op LPG rondrijd, of je nu een 2.0, 2.3 lpt of 2.3 hpt hebt
De hogere thermische belasting is er gewoon, dat weet iedereen dus hoeft dat niet direct aangegeven te worden. Als die revisie er toch al aan zat te komen kun je net zo goed een auto ook niet warm rijden... de boel slijt toch, wel iets harder maar wat maakt dat uit :(
Hazelnoot schreef:Wat zijn die benzinerijders toch vreselijk chagrijnig.
Komt dat door de hoge benzineprijzen of omdat ze voor de zoveelste keer motorproblemen hebben gehad i.v.m. black sludge waar een LPG ook al minder last van heeft!
Dus hoezo extra kosten op LPG, een nieuwe motor is duurder dan een aangepaste cilinderkop.

:lol: :lol:
Wanneer de kop bij benzine gereviseerd moet worden zit je meestal ook wel aan een gehele revisie van de motor.

Er wordt hier gesproken over gas inbouwen in een Aero zonder aangepaste kop... uiteindelijk dus extra kosten voor de speciale klepseals omdat het toch al moet. Black Sludge heb je geen last van bij goede olie en op tijd de beurten... hier na 4 ton nog steeds geen problemen door :)

Overigens kunnen de standaard 9-5 motoren veel minder hebben dan een standaard blok van de 9000 (dit wordt bevestigd door tuners als MapTun). Ik zie het nut er niet van in om dan de levensduur nog verder te verminderen door gasinbouw.

Ik vind het gewoon te makkelijk dat je bij Gas toch wel aan die revisie vast zit...

[edit]

Ik zag nog wat typo's :)

[/edit]

Benaero
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Benaero » za 21 jan, 2006 23:55

We zijn het dus helemaal met elkaar eens. Het is puur emotie en een vleugje gezond verstand.

En Hazelnoot, ik ben helemaal niet chagrijnig. Dit is mijn 4e Saab en ik heb tot op heden nog nooit grote problemen gehad. Aftikken!!! :wink: :wink: Trouwens wel altijd op benzine gereden. :wink: :wink:
Daarvoor wel enkele Opels op LPG gehad, maar ja, je wordt ouder, maakt carrière en dan ben je toch wel blij dat je jezelf een auto op benzine kunt veroorloven :P :P :P

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 22 jan, 2006 21:03

Dus op benzine rijden geeft status....? :roll:

Wij maken zélf wel uit of wij er voor kiezen op lpg of benzine te rijden, ja?! Ik zit niet te wachten op het waardeoordeel van een paar kortzichtige verstokte benzine-rijders..... :x

Als iemand hier wat nuttigs te melden heeft, graag, maar hou je er anders gewoon buiten, en ga fijn te veel afrekenen bij de pomp als je je daar gelukkiger door gaat voelen. ;)

Gelukkig zijn er nog genoeg Saab-rijders hier wél ruimdenkend.

davidjoost

Gesloten