Saab 9-5 Aero op LPG - Update p17: Abbot-onderd. gemonteerd!

1997-2010
Gesloten
Boterbloem
Geregistreerd lid

Bericht door Boterbloem » di 23 mei, 2006 16:57

:wink:
Ik vind die nieuwe voorbumper niet nodig hoor, maar inderdaad, een spoilertje zou wel fraai zijn..
Magoed..waar klagen we over!? Fraaie Kar!

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 24 mei, 2006 20:38

ff een vraagje, hoe kan het toch dat onze Aero de volgende prestaties levert:

LPG versus Benzine VPower100

Saab 9-5 Aero Estate

50-80 in 3
op benzine: 4,74 sec
op gas: 3,59 sec

50-80 in 2
op benzine: 3,3 sec
op gas: 2,2 sec

Dat zijn verschillen van meer dan een seconde! :shock: Nu weet ik dat gas beter mengt met lucht dan benzine, en volgens de inbouwer zouden daarom sommige (turbogeblazen) auto's beter op gas rijden dan op benzine. Maar dit verschil is wel erg groot! Of loopt een Aero soms minder op VPower100?

Ik heb het meerdere keren nagemeten want het staat op film... wat je ook op het filmpje kunt zien is dat de turbodrukmeter eerder en verder het rood in gaat op lpg :lol:

binnenkort ga ik 80-120 filmpjes maken..... op benzine en gas in 3e en 4e versnelling :wink:

davidjoost

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » wo 24 mei, 2006 21:11

Jezus, die Aero gaat wel als een kanon zeg, niet te geloven :shock: :shock:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 24 mei, 2006 21:15

@ sjoerdk: als je msn hebt moet je me je e-mail maar pb-en, dan stuur ik je de filmpjes...!

davidjoost

ludo
Geregistreerd lid

Bericht door ludo » di 06 jun, 2006 22:55

davidjoost schreef: ik heb trouwens wel het idee dat hij bij vol optrekken op benzine wat 'mooier' loopt, het gaat dan wat vloeiend... op lpg lijkt hij wat groffer/onbehouwener (bijna schokkend :roll: ) harder te gaan, zou misschien aan die 5e injector liggen... of dat hij nog veel harder wil dan hij lucht en brandstof aanzuigen kan?
dit doet zich voor bij vol optrekken schrijf je.
hoor je tijdens het schokken ook knallen uit de uitlaat dan?.
dit is een ontstekingsprobleem.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 12 jun, 2006 22:28

hij schokt niet echt maar hij lijkt soms iets minder mooi te lopen.... hoewel het nogal verschild... laatste paar keren dat ik er in gereden heb deed hij het zowel op lpg als op benzine weer voortreffelijk.....

een keertje schakelde hij van benzine over naar gas tijdens het accelereren... ik reed zo'n 45 in de 2 en toen hij overschakelde voelde ik de auto gewoon verder vooruit gaan 8)

davidjoost

weide55
Geregistreerd lid

Bericht door weide55 » zo 18 jun, 2006 10:19

Ik zat vandaag wat op internet te surfen en toen kwam ik deze FPT 9-5 tegen op autotrack. Men zegt dat het hier een 185 pk uitvoering betreft, maar dat is volgens de RDW site niet zo.
http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... 4236078153#

Pelendur
Geregistreerd lid

Bericht door Pelendur » zo 18 jun, 2006 10:34

Jawel hoor> :? Tis nog vroeg weide55 :)

Waarom post je die in dit topic als ik vragen mag ?

weide55
Geregistreerd lid

Bericht door weide55 » zo 18 jun, 2006 11:22

Pelendur schreef:Jawel hoor> :? Tis nog vroeg weide55 :)

Waarom post je die in dit topic als ik vragen mag ?
Omdat hier net gedaan wordt dat het "ei van columbus" uitgevonden wordt. Maar zoals deze advertentie laat zien reed er 4 jaar geleden ook al een full pressure turbo op lpg rond.
Ik vond het nieuwsgehalte wel dusdanig hoog, dat ik het jullie ook niet wou onthouden :) .
Maar het feit dat het vroeg is ontken ik niet. Ik had liever nog ff wat langer op mijn nest willen blijven :x .

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » zo 18 jun, 2006 12:25

weide55 schreef:Omdat hier net gedaan wordt dat het "ei van columbus" uitgevonden wordt. Maar zoals deze advertentie laat zien reed er 4 jaar geleden ook al een full pressure turbo op lpg rond.
Ik vond het nieuwsgehalte wel dusdanig hoog, dat ik het jullie ook niet wou onthouden :) .
Maar het feit dat het vroeg is ontken ik niet. Ik had liever nog ff wat langer op mijn nest willen blijven :x .
Nou nee... Het topic gaat over een AERO op LPG... Scheelt even minimaal 50 PK t.o.v. de "gewone" 2.3t. Maar wel goed gezien op de vroege ochtend ;)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 18 jun, 2006 12:37

Is niet helemaal vergelijkbaar want volgens mij gaat het om een 9-5 2.3 LPT (ipv fpt zoals een aero). 9-5 mk2 lpt was 185 pk en had ook een turbometer in het dashboard.

Lpt's en lpg laten zich veel eenvoudiger combineren.

Op zich mooie auto trouwens.

weide55
Geregistreerd lid

Bericht door weide55 » zo 18 jun, 2006 13:19

Style&Co schreef:Is niet helemaal vergelijkbaar want volgens mij gaat het om een 9-5 2.3 LPT (ipv fpt zoals een aero). 9-5 mk2 lpt was 185 pk en had ook een turbometer in het dashboard.

Lpt's en lpg laten zich veel eenvoudiger combineren.

Op zich mooie auto trouwens.
Ok, duidelijk. Een storm in een glas water...
Ik ben nog teveel into the 9000. Daar was er tenminste nog een scheiding tussen de FPT's en LPT's dmv de turbodrukmeter.
Ik ga nu weer verder slapen :P

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 19 jun, 2006 18:36

reacties in dit topic gevraagd:
viewtopic.php?t=14417

bij voorbaat dank! :D

davidjoost

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 23 jun, 2006 15:32

Vandaag bij Jaap Hoogeveen in Smilde besteld:

High Airflow Delivery Pipe: Dit omdat de huidige plastic buis niet voldeed, de 5e injector die erop gemonteerd was, zat niet helemaal lekker meer naar ons idee, vandaar de (preventieve) upgrade naar een alluminium exemplaar van Abbott Racing.

We hebben gelijk een ander luchtfilter van het merk ITG, en een Abbott intercooler erbij besteld... om de upgrade voor het gehele inlaattraject te completeren

ben benieuwd of je het merkt... hij claimt een 20pk vermogenswinst... overigens wordt de lpg-software een beetje aangepast (bij de gasinbouwer) zodat hij genoeg brandstof kan leveren

tot mijn grote verbazing hoorde ik trouwens dat ze een 4-cilinder met 5e injector hadden lopen die 340pk levert :shock: maargoed aan chiptuning denken we voorlopig nog niet, we houden het nu even bij deze hardware-matige verbetering :wink:

davidjoost

West
Geregistreerd lid

Bericht door West » vr 23 jun, 2006 16:05

Welke gasboer was dit ook alweer?

Ben te lui om de 685 pagina's door te zoeken :lol:

Gesloten