LED strips onder motorkap, 12V gezocht!

1997-2010
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: LED strips onder motorkap, 12V gezocht!

Bericht door U-Poll » ma 24 okt, 2011 10:45

Hans9-5 schreef:Hopelijk kunnen die strips tegen de warmte.
Dat hoop ik zeker! Echter, de eigenlijke 'printplaat' strips -met daarop gesoldeerde LEDs- zitten in 'buisjes' van PP. Ik heb ze zo geplaatst dat ze ter hoogte van die plastic kap zitten die boven de gasklep zit (dus bij de gele oliedop). Als dat kunststof tegen de warmte kan (is volgens mij ABS of anders ook PP), dan kunnen mijn strips dat ook! De electronica kan sowieso een hogere temperatuur hebben dan het kunststof. Het verwekingspunt van ABS én PP is iets van 90°C, het smeltpunt voor PP is een dikke 160°C.

Uiteraard houd ik het de komende tijd goed in de gaten!

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » ma 24 okt, 2011 19:51

U-Poll schreef:
Hans9-5 schreef:Hopelijk kunnen die strips tegen de warmte.
.....De electronica kan sowieso een hogere temperatuur hebben dan het kunststof. Het verwekingspunt van ABS én PP is iets van 90°C, het smeltpunt voor PP is een dikke 160°C....
Daar zou ik maar niet vanuit gaan.
Electronica voor miltaire toepassingen kan wel zo'n 80 a 90 graden hebben maar huis en tuin electronica niet, dat houdt meestal op bij zo'n 60 graden :cry:

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 24 okt, 2011 20:45

[] Wel nee! Een paar SMT weerstandjes en LEDjes!? Het soldeer is waarschijnlijk het slapste spul qua temperatuur en - geloof me - dat heeft een veel hogere smelttemperatuur dan 90°C.

Maar, we zullen het zien... Ik ga de auto wel even een paar keer goed uitlaten en laat dan het resultaat weten.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 24 okt, 2011 21:24

geweldig gedaan Gijs, en wat een superverlichting zo
dit is een erg goed idee ook gezien ieders reactie.
heb vandaag ff gekeken en die jouw huidige plekken lijken idd de beste
mooi hoor:)

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 24 okt, 2011 21:44

ReinRoel schreef:geweldig gedaan Gijs
Tja - ik ben wel erg blij met Gijs' knappe tune van mijn auto -- maar de LEDjes zaten daar toch niet bij !! :wink:

De juiste plek heeft wel wat puzzelwerk gekost - maar is redelijk ideaal qua verlichting én warmte/hitte van de motor. Nu al twee dagen lekker gereden (naar komt Gijs weer om de hoek kijken), maar nog geen enkel probleem te zien.

Ik zal nog een paar detailfoto's plaatsen hoe ik de strips heb vast gemaakt, de bedrading heb weggewerkt en eea van prik ga voorzien (want dat moet nog).

THEO

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 25 okt, 2011 0:12

Briljant THEO!

Misschien toch eens een BBQ organiseren, dan kun je je aan iedereen met je échte naam voorstellen :mrgreen:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 25 okt, 2011 6:03

ik dacht al die Gijs heeft toch een heel ander logo, gevalletje persoonsverwisseling.
(het was al laat gisteravond)

Gijs: ik neem, helaas voor jou, alles terug (en beweer het tegengestelde indien nodig) :wink:

Theo: geweldig gedaan :idea:
groet
Rein

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 27 okt, 2011 9:17

@Rein (wanneer je dit weer leest na de 'Strike2' opmerking in het 'Budget Tuning' topic ...).

Die LED strips kunnen idd erg duur zijn, je moet dus even gaan shoppen. Ik heb (net) bij LEDsupplier (webwinkel) een rol met 5 meter flexibele LED strip (IP65 dus weerbestendig/waterdicht) gekocht voor Euro 28.75 incl BTW (je koopt per meter, @ Euro 5.75), DEZE dus. Je kan, per 3 LEDs, iedere gewenste lengte knippen (letterlijk dus) en dan met wat priegelen draadjes aan nette contacten solderen. Heel mooi spul.

Voor een stelling in mijn garage wilde ik, nog voor de motorkap, LED strips onder enkele planken plaatsen zodat ik mijn meuk beter kon zien. Een tijdje terug had ik een compleet setje (4 strips, ieder met 9 LEDs, voeding, bedrading en montage clips) bij de IKEA gekocht voor Euro 30 (29 nogwat) incl BTW. Nu heb ik besloten om de twee om te draaien: de IKEA strips (strips zijn omvat in PP buisjes) aan de motorkap en de LEDs-op-rol in de garage (meer lengte, knipbaar, beter te verdelen).

Voor Euro 30 ben je hoe-dan-ook klaar. Als je de 5 meter versie koopt (moet je wel een beetje kunnen solderen), heb je dus nog riant over - voor andere plekken in de auto... had je dit topic al eens gezien: Achterbakverlichting

THEO

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 27 okt, 2011 11:43

jeetje
moet ik met 3 strikes ook het forum verlaten? een enorme druk......: ik ga voor de geboden optie 'Thijs' en dan vervolgens wie de schoen past.
maar wie weet ga ik het nog leren
vanavond ff het topic nog eens goed lezen, ik ga eerst van de schrik bekomen en aan het echte werk. geld verdienen om led's te kopen enz
en dan wordt het de ikea's, dat scheelt nogal
thnx THEO

:oops:

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 27 okt, 2011 14:21

Even een correctie: de 4 LED strips bij IKEA zijn geen Euro 29-nogwat maar Euro 19.95 incl BTW. Deze heb ik dus nu in mijn auto zitten -- zonder trafo en splitsblokje, maar puur de strips en bedrading met stekers. Ëvøn klîkkån: IKEA DIODER. Ik heb er dus twee gekoppeld (overdwars in het midden van de motorkap) en 2x los (links en rechts van de motorkap).

mfvb
Donateur
Donateur

Bericht door mfvb » vr 28 okt, 2011 9:09

Wellicht nog een idee voor wat betreft de aan/uit schakelaar. De 9000 (Turbo) had destijds af-fabriek al motorruimte verlichting :D en deze schakelde met kwik. Dus motorkap omhoog en het bolletje kwik rolt naar beneden en schakelt het licht aan.
Bedankt voor de foto's, het ziet er schitterend uit! Als het heel blijft moest ik ook maar weer een keer gaan hobbyen :wink: .

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » zo 30 okt, 2011 19:45

Tja, tegenwoordit zit het alleen nog in amerikaanse motorruimte's. Zag het afgelopen week nog in een 2003 escalade bij de buren. Zegt wat over het vertrouwen in de auto. :mrgreen:

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

LED strips onder motorkap, 12V gezocht!

Bericht door Tubbe » ma 31 okt, 2011 16:24

Ha U,
Je bent gestoord! Maar prettig en je werkt het leuk af! ;-))))
Erg leuk en ook nog eens zeer mooi uitgelicht. Nu nog wat licht van onderen en sleutelen kan voortaan altijd op straat na het werk ;-)

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 01 nov, 2011 10:26

:freak: Hmmm, een tweede setje tussen de klinkers inbouwen? Heb je ook licht van onderen!

Ik zal vanmiddag de strips eens GOED inspecteren en kijken hoe ze zich hebben gehouden met de motorwarmte (en maak fototjes natuurlijk). Ze zitten er nu een dikke week en een krappe 700km in (met veel snelweg km's, toch ook een hoop file en wat stadsverkeer - ivm een ander onderwerp is er ook veel getest met flink doortrappen enzo...). De warmtebelasting zou nu toch zeer hoog moeten zijn geweest.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 03 nov, 2011 12:15

Ik heb de LEDjes nog eens goed bekeken - inclusief de buisjes waar ze in zitten en de aansluitingen. Na een krappe 700km rijden (met veel snelweg km's, redelijk wat file en stadsverkeer en ook veel getest met flink doortrappen), zien ze er nog precies hetzelfde uit. Geen enkel zichtbare vervorming of verkleuring. ... en ze doen het natuurlijk ook nog (foto van gisterenavond):

Afbeelding

Ter vergelijk, de LEDjes UIT (foto direct genomen na de bovenstaande foto en vanuit dezelfde positie):
Afbeelding

Volgens mij kan ik de conclusie trekken dat dit een goede (en blijvende oplossing) is. ... al is het natuurlijk zeer ter discussie wat deze motorkapverlichting dan oplost! Als babe-magnet werkt het in ieder geval niet!!! Weer een fail dus.

Mijn setup heeft me Euro 19.95 gekost, voor het IKEA DIODER setje (en is exclusief mijn eigen klus-uurtjes natuurlijk). Ik moet alleen nog een handbediend schakelaartje inbouwen voor de 12V, waarschijnlijk ga ik die aan de zijkant van het relaiskastje zetten.

Plaats reactie