Injectie schreef: ↑vr 16 jan, 2026 7:23
Dit probleem had ik ook met mijn 2003 9-5. Uiteindelijk bleek er in het verleden bij een vorige eigenaar een andere gebruikte ballast in te zijn gekomen. En deze was van een rechter koplamp. Echter deze zat in de linker koplamp. Dus beide lampen waren geprogrammeerd als rechts. Oplossing was simpel. Stekker eraf bij eentje en toen de andere lamp programmeren naar de goede positie. Sindsdien kan ik weer met beide lampen communiceren zonder stekkers te demonteren.
Heb je de zekeringen allemaal gecontroleerd? En dan bedoel ik echt met een multimeter de weerstand van de zekeringen gecontroleerd. IK heb wel eens een defecte zekering gehad na een geoxideerde stekker rechtsvoor te hebben verholpen. (De exemplaren in de relaiskast onder de motorkap)
En hoe is de stekker van de lastsensor op de achteras? Ik heb soms het idee dat de ballast het verschil tussen voor en achter niet weet bij het weergeven van de fouten.
Wel...
vel0city schreef: ↑wo 24 dec, 2025 16:00
Nou ondanks dat het niet minder guur was vandaag heb ik toch maar even de lampen 1 voor 1 los gehad en ja hoor, perfecte communicatie. Het blijkt dat de ballast die ik had vervangen nog ingesteld stond als een rechter unit terwijl hij links gemonteerd zat. Twee rechter ballasten op dezelfde datalijn vind de Tech niet leuk

Links is nu weer links en rechts is nog steeds rechts, uitlezen gaat nu prima. (...)
En...
vel0city schreef: ↑zo 04 jan, 2026 16:59
Het mysterie is opgelost! Het was dus toch de aftermarket PPS sensor die roet in 't eten aan het gooien was, op onverklaarbare wijze. Er zit nu een OEM (denk Valeo aan de markering op het armpje van de sensor te zien) unit in en ja hoor, prima in orde. (...)
Het was nog vroeg zie ik aan de tijd van je post

Inmiddels zijn de lampen ook weer gekalibreerd en is het lichtbeeld afgesteld (zover dat gaat op een muur met de WIS in de hand

). Het lampje in het dashboard blijft uit en ik zie de lampen fysiek bewegen op de achterkant van mijn voorganger, dus ik zeg missie geslaagd. Achter heeft nooit problemen gehad sinds ik daar ook al een nieuwe originele sensor gemonteerd heb (armpje van de oude sensor was afgebroken). De stekker was daar nog prima in orde.
Waar het wel weer tijd voor was, was nieuw rubber. De huidige banden hebben het zo'n 2 jaar en 55.000km volgehouden maar dat dat was ook zo'n beetje het maximum. De voorbanden zaten op hun minimum profieldiepte en achter zat er in een band een hoogteslag, dus was het tijd om wat nieuws uit te zoeken. Maar ik had ook al een wens om een maatje grotere velg te monteren. 17" is leuk, 18"is leuker. Per toeval had Dion precies een setje dat ik zocht (moest origineel Saab zijn en een originele accessoire zijn voor een 9-5), ook nog eens nieuw gecoat, nieuw rubber EN in de glascoating. Zelf had ik al nieuwe wielbouten geregeld want het oude roestbruine spul kan natuurlijk niet zo'n spiksplinternieuwe velg vast houden

De originele ALU83s blijven in mijn bezit, daar gaan van het najaar winterbanden onder en komen ze weer terug onder de auto.
En ja, er zijn foto's. Tuurlijk zijn er foto's. Aanschouw, de 3 Spoke Double Blade:
Na montage is de auto vanochtend ook meteen uitgelijnd. Het stuur stond nog een tikkeltje scheef gezien een eerdere speling op de kruiskoppeling tussen stuurkolom en stuurhuis een goede uitlijning belemmerde. Ook dat staat nu weer helemaal goed, ikke grote blij
ja de remklauwen moeten eigenlijk opnieuw gespoten worden, nee dat ga ik voor nu nog niet doen gezien het gehele onderstel/remwerk toch ergens eind dit jaar of volgend jaar uit elkaar gaat...