Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate

1997-2010
Plaats reactie
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een MY10 Dame Edna Griffin Estate

Bericht door vel0city » do 18 dec, 2025 22:40

Gele aero schreef:
di 16 dec, 2025 11:57
Zit het probleem van je koplampen niet in de balansregelaars aan de zijkant van de koplampen?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Beide stuurunits hebben dezelfde B3410 code, meteen zodra de verlichting aan wordt gezet. Ik heb vernomen uit betrouwbare bronnen dat het kan komen door de recent geplaatste nieuwe originele sensor achter en deze aftermarket PPS sensor voor, die elkaars signalering dan in de war gooien, maar ik wil dat eerst 100% zeker weten voor ik NOG een sensor aanschaf. Er is een TechII kloon naar me onderweg maar de FedEx is daar al een paar dagen op aan het broeden, dus ik zie wel wanneer dat ding binnen komt. Dan kan ik tenminste direct uitlezen waar de auto nou precies last van heeft. De bekabeling was het probleem in ieder geval niet, dan blijven de sensor of één/beide koplampstuurunits over.
Oosthoek schreef:
di 16 dec, 2025 11:40
Hoe bevalt het resultaat na spoeling?
Prima eigenlijk. Dat bokkige is er uit met schakelen tussen de 2 en de 3 en voor de rest is nooit slecht geweest, dus ik zeg succes :mrgreen:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 19 dec, 2025 9:26

Beide koplampen zijn wel gereset met de tech2? Anders blijft de foutcode erin staan...

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » vr 19 dec, 2025 10:07

Yep, en daarna zit de foutcode er meteen weer hard in.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 23 dec, 2025 15:53

Nou het mysterie wordt nog wat groter, m'n Tech II kloon wilt dus niet communiceren met beide ballast units. Hij praat prima met de ESP (die dezelfde datalijn deelt als de koplampen) alsmede met de rest van de auto (DICE, TWICE, PMS kom ik allemaal in en kan ik ook aanpassen, dus dat werkt), maar bij beide koplampen krijg ik meteen onderstaande melding en spare parts programming werkt ook niet:

Afbeelding

Wanneer het iets minder guur is trek ik nog eens lamp voor lamp de stekker los om te kijken of ik dan wel kan communiceren, want ook het meldlampje in het dashboard blijft uit als een van beide koplampen niet zijn aangesloten. Wordt dus vervolgt :-S+

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 24 dec, 2025 16:00

Wanneer het iets minder guur is trek ik nog eens lamp voor lamp de stekker los om te kijken of ik dan wel kan communiceren, want ook het meldlampje in het dashboard blijft uit als een van beide koplampen niet zijn aangesloten. Wordt dus vervolgt :-S+
Nou ondanks dat het niet minder guur was vandaag heb ik toch maar even de lampen 1 voor 1 los gehad en ja hoor, perfecte communicatie. Het blijkt dat de ballast die ik had vervangen nog ingesteld stond als een rechter unit terwijl hij links gemonteerd zat. Twee rechter ballasten op dezelfde datalijn vind de Tech niet leuk :mrgreen: Links is nu weer links en rechts is nog steeds rechts, uitlezen gaat nu prima. De foutcode B3410 (voorste hoeksensor) blijft echter plankhard terugkomen in de ballasten, ook na de codes gewist te hebben, dus ik ga maar eens een originele sensor opsporen en die er in prikken en dan weer kijken wat ze doen. Ben in ieder geval blij met m'n TechII, lekker makkelijk om dit zelf allemaal te kunnen doen :wink:

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 04 jan, 2026 16:59

Het mysterie is opgelost! Het was dus toch de aftermarket PPS sensor die roet in 't eten aan het gooien was, op onverklaarbare wijze. Er zit nu een OEM (denk Valeo aan de markering op het armpje van de sensor te zien) unit in en ja hoor, prima in orde. Nou alleen nog even kalibreren en de lampen afstellen en we kunnen weer zonder meldlampjes de donkere dagen in :mrgreen:

Afbeelding

En dan nog maar een plaatje van Snövit in de sneeuw. Ze hebben die Arctic White kleur goed uitgekozen, die Zweden. Bijna incognito :D

Afbeelding

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 16 jan, 2026 7:23

vel0city schreef:
di 23 dec, 2025 15:53
Nou het mysterie wordt nog wat groter, m'n Tech II kloon wilt dus niet communiceren met beide ballast units. Hij praat prima met de ESP (die dezelfde datalijn deelt als de koplampen) alsmede met de rest van de auto (DICE, TWICE, PMS kom ik allemaal in en kan ik ook aanpassen, dus dat werkt), maar bij beide koplampen krijg ik meteen onderstaande melding en spare parts programming werkt ook niet:

Dit probleem had ik ook met mijn 2003 9-5. Uiteindelijk bleek er in het verleden bij een vorige eigenaar een andere gebruikte ballast in te zijn gekomen. En deze was van een rechter koplamp. Echter deze zat in de linker koplamp. Dus beide lampen waren geprogrammeerd als rechts. Oplossing was simpel. Stekker eraf bij eentje en toen de andere lamp programmeren naar de goede positie. Sindsdien kan ik weer met beide lampen communiceren zonder stekkers te demonteren.

Heb je de zekeringen allemaal gecontroleerd? En dan bedoel ik echt met een multimeter de weerstand van de zekeringen gecontroleerd. IK heb wel eens een defecte zekering gehad na een geoxideerde stekker rechtsvoor te hebben verholpen. (De exemplaren in de relaiskast onder de motorkap)

En hoe is de stekker van de lastsensor op de achteras? Ik heb soms het idee dat de ballast het verschil tussen voor en achter niet weet bij het weergeven van de fouten.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » vr 16 jan, 2026 13:35

Injectie schreef:
vr 16 jan, 2026 7:23
Dit probleem had ik ook met mijn 2003 9-5. Uiteindelijk bleek er in het verleden bij een vorige eigenaar een andere gebruikte ballast in te zijn gekomen. En deze was van een rechter koplamp. Echter deze zat in de linker koplamp. Dus beide lampen waren geprogrammeerd als rechts. Oplossing was simpel. Stekker eraf bij eentje en toen de andere lamp programmeren naar de goede positie. Sindsdien kan ik weer met beide lampen communiceren zonder stekkers te demonteren.

Heb je de zekeringen allemaal gecontroleerd? En dan bedoel ik echt met een multimeter de weerstand van de zekeringen gecontroleerd. IK heb wel eens een defecte zekering gehad na een geoxideerde stekker rechtsvoor te hebben verholpen. (De exemplaren in de relaiskast onder de motorkap)

En hoe is de stekker van de lastsensor op de achteras? Ik heb soms het idee dat de ballast het verschil tussen voor en achter niet weet bij het weergeven van de fouten.
Wel...
vel0city schreef:
wo 24 dec, 2025 16:00
Nou ondanks dat het niet minder guur was vandaag heb ik toch maar even de lampen 1 voor 1 los gehad en ja hoor, perfecte communicatie. Het blijkt dat de ballast die ik had vervangen nog ingesteld stond als een rechter unit terwijl hij links gemonteerd zat. Twee rechter ballasten op dezelfde datalijn vind de Tech niet leuk :mrgreen: Links is nu weer links en rechts is nog steeds rechts, uitlezen gaat nu prima. (...)
En...
vel0city schreef:
zo 04 jan, 2026 16:59
Het mysterie is opgelost! Het was dus toch de aftermarket PPS sensor die roet in 't eten aan het gooien was, op onverklaarbare wijze. Er zit nu een OEM (denk Valeo aan de markering op het armpje van de sensor te zien) unit in en ja hoor, prima in orde. (...)
Het was nog vroeg zie ik aan de tijd van je post :wink: Inmiddels zijn de lampen ook weer gekalibreerd en is het lichtbeeld afgesteld (zover dat gaat op een muur met de WIS in de hand :mrgreen: ). Het lampje in het dashboard blijft uit en ik zie de lampen fysiek bewegen op de achterkant van mijn voorganger, dus ik zeg missie geslaagd. Achter heeft nooit problemen gehad sinds ik daar ook al een nieuwe originele sensor gemonteerd heb (armpje van de oude sensor was afgebroken). De stekker was daar nog prima in orde.

Waar het wel weer tijd voor was, was nieuw rubber. De huidige banden hebben het zo'n 2 jaar en 55.000km volgehouden maar dat dat was ook zo'n beetje het maximum. De voorbanden zaten op hun minimum profieldiepte en achter zat er in een band een hoogteslag, dus was het tijd om wat nieuws uit te zoeken. Maar ik had ook al een wens om een maatje grotere velg te monteren. 17" is leuk, 18"is leuker. Per toeval had Dion precies een setje dat ik zocht (moest origineel Saab zijn en een originele accessoire zijn voor een 9-5), ook nog eens nieuw gecoat, nieuw rubber EN in de glascoating. Zelf had ik al nieuwe wielbouten geregeld want het oude roestbruine spul kan natuurlijk niet zo'n spiksplinternieuwe velg vast houden :wink: De originele ALU83s blijven in mijn bezit, daar gaan van het najaar winterbanden onder en komen ze weer terug onder de auto.

En ja, er zijn foto's. Tuurlijk zijn er foto's. Aanschouw, de 3 Spoke Double Blade:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8)

Na montage is de auto vanochtend ook meteen uitgelijnd. Het stuur stond nog een tikkeltje scheef gezien een eerdere speling op de kruiskoppeling tussen stuurkolom en stuurhuis een goede uitlijning belemmerde. Ook dat staat nu weer helemaal goed, ikke grote blij :D

ja de remklauwen moeten eigenlijk opnieuw gespoten worden, nee dat ga ik voor nu nog niet doen gezien het gehele onderstel/remwerk toch ergens eind dit jaar of volgend jaar uit elkaar gaat...

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate

Bericht door Gele aero » vr 16 jan, 2026 16:19

Prachtig! Zijn echt verschrikkelijk mooie velgen!!! En staat heel erg goed onder de 9-5 in deze kleur.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 16 jan, 2026 16:21

Prachtig! Staan schitterend op een 9-5OG 8)

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 16 jan, 2026 16:35

Geheel eens met bovenstaande, héérlijke SAAB velgen, schitterend!
(en ze zitten ook gewoon onder een hele mooie 9-5 natuurlijk)

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 16 jan, 2026 21:54

Dit zijn echt briljante wielen voor een Dame Edna. Ik zou alleen een setje vijfspaak Hirsch erbij zoeken voor de winter 8)

Martijn851
Geregistreerd lid

Bericht door Martijn851 » za 24 jan, 2026 20:47

Prachtige auto, het zal wel wat kosten maar ik weet nu wat ik moet zoeken 8)

Plaats reactie