Deur wil niet meer van slot...En nu?

1993-2002
Plaats reactie
Redi
In memoriam †

Deur wil niet meer van slot...En nu?

Bericht door Redi » vr 24 jan, 2014 13:55

En daar sta je dan: linker deur wil wel op én van slot, maar de deur wil niet open. :oops:

Even kort wat de status is: linker (chromen) deurhendel binnen is afgebroken. Geen probleem, de deurhendel losgehaald, en de oude plastic deurhendel terug gemonteerd. Deur gaat weer keurig open en dicht.
Echter na de eerstvolgende rit wil de deur van binnen niet meer open. Raampje naar beneden en de buitenklink proberen: ook niet! Via rechts uitgestapt en de afstandsbediening proberen. Deze werkt nog zoals het hoort. Eerste klik: deurslot gaat naar beneden, zowel links als rechts. Tweede klik: je hoort de deadlock inschakelen en zowel links als rechts kun je nu het deurslot niet meer handmatig omhoog trekken. Met de afstandsbedieing de deuren weer van slot: rechts kan nu geopend worden. links echter niet. Je voelt wel dat zowel de buiten- als de binnenhendel nog aan het stangenstelsel vast zitten, er is weerstand bij het bewegen. Het slot wordt echter niet bediend.... En nu? Dealer Schaap geeft aan dat dit een uitdaging is/wordt. De Saab is behoorlijk hufterproof en met name de cabrio is zo gebouwd dat de deuren, wanneer deadlock gesloten, niet geopend kunnen worden als deze met open kap geparkeerd wordt...
Iemand dit ooit meegmaakt en wellicht een tip? Deurbekleding zal demonteerd moeten worden om bij het slot te komen, echter zit de bevestiging van de bekleding op onbereikbare plaatsen. Kun je met (speciaal) gereedschap het slot wellicht wel bereiken?

Hoor graag van jullie!

groet, Rein

Dirk_9-3
Geregistreerd lid

Re: Deur wil niet meer van slot...En nu?

Bericht door Dirk_9-3 » vr 24 jan, 2014 23:40

Je kunt de deurklink binnen verwijderen zonder de rest van het deurpaneel te verwijderen. Laat de haak niet naar binnen wegschieten (is al een uitdaging op zich), trek met de losse deurklink (die nog aan de haak vastzit) de haak extra hard aan, of probeer de haak met een tang vast te pakken en wrik deze (voorzichtig) heen en weer, of trek m wat harder aan dan met de deurklink mogelijk is. Wie weet.... Anders veel succes, want kan dan idd wel eens een uitdaging worden..

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 25 jan, 2014 0:06

deurbekleding slopen en daarna je deurvanger/slot van binnenuit afbreken/slopen tot je deur weer open is daarna kan je de boel vervangen/herstellen

gijsmondria
Geregistreerd lid

Bericht door gijsmondria » za 25 jan, 2014 0:45

Inderdaad deurbekleding slopen, zodat je bij het slot kunt. Bij mij toen een 9-5 achterdeur in deathlock.
In het metalen slot zitten kunstof dopjes, die kun je er uit wippen, en dan met een schroevendraaier de deathlock er af wippen. En dat is ff pielen.
Dan nieuw slot plaatsen, en deurbekleding vernieuwen.

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » za 25 jan, 2014 0:47

edit: mag weg, verwijderen ging mis.

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » za 25 jan, 2014 0:48

tanisha schreef:deurbekleding slopen en daarna je deurvanger/slot van binnenuit afbreken/slopen tot je deur weer open is daarna kan je de boel vervangen/herstellen
Als je van binnenuit (dat kan ook met de deur dicht) de klink er uit haalt, en de metalen stang pakt, kan je hem daarmee waarschijnlijk wel opentrekken, en dat scheelt al een hoop! Ik denk persoonlijk dat de klinkt gewoon los is geschoten van de metalen verbindingsstang met het slot!

Als dat nou allemaal NIET zo is kan hij altijd nog gaan slopen toch!

Edit: EXCUUS, ik las verkeerd, ik dacht dat het slot nog wel werkte maar de klink niet meer. Aangezien hij wel OP deadlock ging maar er dus niet af, daar las ik overheen, sorry.

gijsmondria
Geregistreerd lid

Bericht door gijsmondria » za 25 jan, 2014 0:51

Als een Saab op Deathlock staat, dan is hij juist beveiligd om van binnen geopend te worden. Dus trekken aan het stangetje heeft geen zin. Binnen in het slot word het stangetje namelijk ontkoppeld. Met de schroevendraaier kun je in het slot wel een palletje omzetten, zodat de deur weer open gaat. Helaas kun je alleen bij het slot door de gehele deurkaart er af te halen, en dat lukt niet met de deur dicht. Dus helaas slopen.

Zie topic: viewtopic.php?f=8&t=108688" onclick="window.open(this.href);return false;

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » za 25 jan, 2014 0:55

Sorry sorry ik moet echt beter lezen voordat ik mensen ga afsnauwen. Ik dacht echt dat hij NIET op deadlock stond. En zie nu ook dat het Rein is die het vroeg, dus die weet dat zelf ook wel. Nogmaal excuus.

gijsmondria
Geregistreerd lid

Bericht door gijsmondria » za 25 jan, 2014 0:56

Geen probleem, en succes Rein. :D

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » za 25 jan, 2014 17:46

Allen bedankt voor het meedenken! Dankzij deze medewerking is de gouden tip ook ontvangen. De oplossing (althans voor mijn Saab) wil ik jullie dan ook niet onthouden: zoals gemeld bleef het slot in deadlock hangen na de binnendeurklink te hebben vervangen. Tip van een medesaabist: in de auto gelijktijdig de binnendeurklink en de slotpal heen en weer cq. op en neer te bewegen. Dit kon bewerkstelligen dat de deur weer uit deadlock kon schieten en te openen was. Hoewel sceptisch (immers ook al geprobeerd) toch nog maar uitgevoerd, ditmaal met wat meer beleid. Wat me wel opviel was dat de linker (vastzittende) slotpal enkele millimeters lager stond dan de rechter (beide ontgrendeld). Na enkele minuten heen en weer (en op en neer) voelde ik zowaar de pal iets verder omhoog gaan en was de deur los!! Met open deur de sloten, stangetjes e.d. geïnspecteerd en voor de zekerheid gesmeerd. Tot op heden is de deur steeds weer keurig van slot gegaan.

Bleu City: bedankt voor je belletje, sorry dat ik de deurpanelen nu niet meer nodig heb. Tot morgen.
Jeroengsi: mooi dat je nog een hendeltje mee wilt nemen naar De Veenhoop morgen, ik zie je daar!

Groet, Rein

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 25 jan, 2014 18:54

mooie oplossing zo, en dank dat je hem hier wilde delen. het komt niet vaak voor maar indien wel dan ben je de Sjaak.

Plaats reactie