900 NG Cabrio (1998) start soms wel en vaak niet...
-
el-barro
- Donateur (2x)

Re: 900 NG Cabrio (1998) start soms wel en vaak niet...
Is er een reservesleutel? Misschien is de transponder in de sleutel stuk?
-
Orphy
- Donateur (5x)

Batterijtjes leeg ?
-
jansen
- Donateur (7x)

900 NG heeft geen transponder in de sleutel.
-
Nyulli
- Geregistreerd lid
Hallo!
Her idee was goed, maar wij hebben idd twee afstandbedieningen (met nieuwe VARTA batterijen), maar met beiden wil het niet lukken.

Her idee was goed, maar wij hebben idd twee afstandbedieningen (met nieuwe VARTA batterijen), maar met beiden wil het niet lukken.
-
Nyulli
- Geregistreerd lid
Ik kreeg zo veel info - ik moest nog eens teruglezen...jansen schreef: ↑vr 03 apr, 2026 14:23Kan zijn dat tijdens de start je +15 en of +54 wegvallen, zodat het dashboard in het donker valt en alleen de startmotor draaid en das niet genoeg de rest van het motronic moet ook van stroom blijven voorzien. dus met sleutel op kontakt zetten en zekering 36 van een stroompulsje voorzien of met een draadje mag ook of door een net igebouwd startknop nog het beste.
Ik meende mij te herinneren (maar mogelijkerwijs in de war met de nummers) dat 36 de benzinepomp was (gaf een klein vonkje toen ik plus erop zette, maar had verder geen effect). Bij 32 draaide op eens de startmotor idd - zonder sleutel! Maar aanslaan wilde hij ook niet. Plus heb ik direct van de akku gehaald!
-
Orphy
- Donateur (5x)

Maar wel in het losse kastje van de afstandsbediening.jansen schreef: ↑za 04 apr, 2026 9:23900 NG heeft geen transponder in de sleutel.
-
jansen
- Donateur (7x)

900NG heeft geen sleutel transponder, geen Twice zoals in een 9-3OG maa ook niet in een kastje van wat dan ook , hij kan een afstandsbediening hebben met fabrieks alarm met of zonder VSS, zonder VSS kan die werken met alleen de sleutel mits alarm niet is geaktiveerd, met automatische inschakeling van VSS ben je altijd verplicht om het alarm met de afstandsbediening uit te zetten.Maar wel in het losse kastje van de afstandsbediening.
-
jansen
- Donateur (7x)

Zekering 32 = fuelpompIk meende mij te herinneren (maar mogelijkerwijs in de war met de nummers) dat 36 de benzinepomp was (gaf een klein vonkje toen ik plus erop zette, maar had verder geen effect). Bij 32 draaide op eens de startmotor idd - zonder sleutel! Maar aanslaan wilde hij ook niet. Plus heb ik direct van de akku gehaald!
Zekering 36=startmotorrelais aktivering
Zit in het dekseltje een papiertje waar het ook op staat.
-
Nyulli
- Geregistreerd lid
Ah, dan was ik in de war...
De dochter heeft gelezen en aangewezen - ik heb geport met de schroevendraaier en alles in de regen...
Iig had het geen effect, helaas.
@JANSEN (of wie het zeker weet):
Ik wil bepaalde zaken proberen uit te sluiten.
Kunnen wij concluderen dat een te lage akku NIET de oorzaak is? --> Twee akku's getest, tevens startkabels van een ander auto en/of startbooster. Akkupolen gereinigd, contactspray op massa-punt!
Ik hoorde ergens nog iets over de krukas sensor, maar get vertoonde gedrag past niet 100% bij de symptomen van een kapotte sensor. Mee eens?
De benzinepomp doet niets, maar omdat hij ook geen vonk geeft zal waarschijnlijk de startonderbreker de boosdoener zijn!
Ik heb twee verschillende handzender getest, beide met nieuwe batterijen en ook 'geactiveerd' door 5x in te drukken. Het rode LED-lampje reageerd 100% op de afstandbediening.
Ik kreeg elders advies om het motronic-module te ruilen tegen een zonder VSS. Is DAT de oplossing?
Ik heb een originele Saab-alarminstallatie (Saab Anti Theft) en het is géén Amerikaanse versie (ik las dat dit soms nog verschil maakt...). Onder welke omstandigheden kan ik de stekker doorlussen? Kan ik zeggen: ALS er een GELE stekker in zit kan het - anders niet?
Heeft iemand een idee wat dat aangeknutselde kastje zou kunnen zijn op de foto? Iets wat hiermee in context kan staan of heel iets anders?
Peter Mink (zoals boven genoemd) wil ik best raadplegen voor nader advies, maar dan moet ie iig eerst rijden. Hij zit in Breda, dus dat is niet echt vlakbij.
Alvast reuzen dank en fijne Paasdagen!
De dochter heeft gelezen en aangewezen - ik heb geport met de schroevendraaier en alles in de regen...
Iig had het geen effect, helaas.
@JANSEN (of wie het zeker weet):
Ik wil bepaalde zaken proberen uit te sluiten.
Kunnen wij concluderen dat een te lage akku NIET de oorzaak is? --> Twee akku's getest, tevens startkabels van een ander auto en/of startbooster. Akkupolen gereinigd, contactspray op massa-punt!
Ik hoorde ergens nog iets over de krukas sensor, maar get vertoonde gedrag past niet 100% bij de symptomen van een kapotte sensor. Mee eens?
De benzinepomp doet niets, maar omdat hij ook geen vonk geeft zal waarschijnlijk de startonderbreker de boosdoener zijn!
Ik heb twee verschillende handzender getest, beide met nieuwe batterijen en ook 'geactiveerd' door 5x in te drukken. Het rode LED-lampje reageerd 100% op de afstandbediening.
Ik kreeg elders advies om het motronic-module te ruilen tegen een zonder VSS. Is DAT de oplossing?
Ik heb een originele Saab-alarminstallatie (Saab Anti Theft) en het is géén Amerikaanse versie (ik las dat dit soms nog verschil maakt...). Onder welke omstandigheden kan ik de stekker doorlussen? Kan ik zeggen: ALS er een GELE stekker in zit kan het - anders niet?
Heeft iemand een idee wat dat aangeknutselde kastje zou kunnen zijn op de foto? Iets wat hiermee in context kan staan of heel iets anders?
Peter Mink (zoals boven genoemd) wil ik best raadplegen voor nader advies, maar dan moet ie iig eerst rijden. Hij zit in Breda, dus dat is niet echt vlakbij.
Alvast reuzen dank en fijne Paasdagen!
-
Nyulli
- Geregistreerd lid
Nog iemand een idee...
Groetjes, Frank
Groetjes, Frank
-
9323
- Donateur (2x)

Ik zie geen foto...
-
Nyulli
- Geregistreerd lid
-
9323
- Donateur (2x)

Ik zou dat geheel er sowieso uit slopen. Wat een prutswerk.
Gokje: ik denk dat het oranje relais (voor de verlichting) kapot is en dat dit een poging is om het eea weer goed te laten werken. Denk niet dat het iets te maken heeft met je startperikelen, maar het hoort zeker niet zo.
Over je eerdere vraag rond de startblokkering: als je zo'n kastje hebt liggen onder de bestuurdersstoel en als dat kastje stuk is, dan blijft de startblokkering actief.
Hoe ziet de afstandsbediening eruit? Is dat zoiets?

Gokje: ik denk dat het oranje relais (voor de verlichting) kapot is en dat dit een poging is om het eea weer goed te laten werken. Denk niet dat het iets te maken heeft met je startperikelen, maar het hoort zeker niet zo.
Over je eerdere vraag rond de startblokkering: als je zo'n kastje hebt liggen onder de bestuurdersstoel en als dat kastje stuk is, dan blijft de startblokkering actief.
Hoe ziet de afstandsbediening eruit? Is dat zoiets?

-
jippeheijnen
- Geregistreerd lid
Aan de hand van je foto lastig te zeggen waar de losse draden heengaan, maar sowieso heeft het rode draad bij het loshangende relais onderin bijzonder veel schade dus die maakt misschien ook kortsluiting? Los van elektra kennis nog nieuw bij dit soort problemen dus lees ik even stilletjes mee 
-
Nyulli
- Geregistreerd lid
Hallo.
Ja, het ziet er idd érg amateuristisch uit. Waarschijnlijk ga ik hier eens op onderzoek uit nadat het startprobleem is opgelost. Voor nu even zo min mogelijk veranderen tov de oorspronkelijke staat.
De afstandbediening is idd zoals op de foto.
Dat het startonderbreker-module (motronic) onder de stoel zit had ik al door. Alleen zit ik met twee vraagstukken: bij sommige modellen kan je op de gele stekker drie 'bruggen' aanbrengen met bijvoorbeeld een paperclip om de midule te omzeilen. Vraag is: is het mogelijk zodra de stekker een gele is of kan ook een model waarbij het niet kan een gele stekker hebben.
Volgens ander bronnen gaat dit alleen bij een bepaald bouwjaar, bij de turbo-modellen én sommige Amerikaanse uitvoeringen.
Ook kan de motronic worden geruild tegen een met een ander serienummer zònder VSS. Dan is de startonderbreker ook gedeactiveerd.
Het is wel een verschil qua kosten of ik 150,- voor een ander Module neertel óf een paperclip op maat knip.
Groet, Frank
Ja, het ziet er idd érg amateuristisch uit. Waarschijnlijk ga ik hier eens op onderzoek uit nadat het startprobleem is opgelost. Voor nu even zo min mogelijk veranderen tov de oorspronkelijke staat.
De afstandbediening is idd zoals op de foto.
Dat het startonderbreker-module (motronic) onder de stoel zit had ik al door. Alleen zit ik met twee vraagstukken: bij sommige modellen kan je op de gele stekker drie 'bruggen' aanbrengen met bijvoorbeeld een paperclip om de midule te omzeilen. Vraag is: is het mogelijk zodra de stekker een gele is of kan ook een model waarbij het niet kan een gele stekker hebben.
Volgens ander bronnen gaat dit alleen bij een bepaald bouwjaar, bij de turbo-modellen én sommige Amerikaanse uitvoeringen.
Ook kan de motronic worden geruild tegen een met een ander serienummer zònder VSS. Dan is de startonderbreker ook gedeactiveerd.
Het is wel een verschil qua kosten of ik 150,- voor een ander Module neertel óf een paperclip op maat knip.
Groet, Frank