shearwater schreef:ik heb recent onze cabrio uit Duitsland naar NL gereden met een zgn exportkenteken met het rode balkje (met een looptijd van 30 dagen, met inbegrip van een WA verzekering). Officieel mag je met dat kenteken niet in NL rijden omdat je dan BPM-ontduiker bent. Ik heb daarover met de belastindienst/douane gebeld en men vertelde me daar dat je, als er mee aangehouden wordt op de dag dat je de auto overbrengt uit D naar NL, een waarschuwing krijgt (dit is officieel beleid!), maar geen bekeuring. Zou je echter in die 30 dagen , bijvoorbeeld een week later, nogmaals worden aangehouden, dan kun je boete krijgen wegens ontduiking van de BPM.
Het kenteken is een officieel kenteken,rechtsgeldig en m.i niet vals. Ik heb gekozen voor het exportkenteken, dat duurder was, omdat, als ik me goed herinner, de auto met het Kurzzeitkenteken onverzekerbaar was bij een NL maatschappij, althans bij mijn eigen verzekeringsmaatschappij, Univé.
Een exportkenteken lijkt mij de meest wijze keuze omdat je dan WA-verzekerd bent en je, als je je voegt naar het geldende beleid, je geen risico's op boetes loopt.
ik heb het hele topic niet gelezen maar het werkt als volgt met zo een kenteken, ik heb al meerdere auto's opgehaald met deze kentekens.
Je kan alleen een Kurzzeit kenteken krijgen ( dus 5 of 7 dagen weet het even niet meer) als je Verzekerd bent. en dat kan alleen als je bij een DUITSE maatschappij verzekerd bent. want, je naam moet immers op het Rode papiertje komen waarop staat dat de verzekering via jou loopt.
vervolgens ga je naar een Tüv stelle en krijg je na het tonen van de verzekerings code ( een speciaal eenmalig aangemaakte code) en betaling jou rode papiertje en de kentekens.
deze heb ik bijvoorbeeld ook met een kurzzeit kenteken in het buitenlang opgehaald.
http://s422.photobucket.com/albums/pp31 ... G_0237.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Grtz!
Lennart.