Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!

1984-1997
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!

Bericht door RoccoH » ma 14 jan, 2013 14:48

9000-95 schreef:neehoor, schakel maar eens heen en weer 's avonds op een donker weggetje. Dan zie je duidelijk verschil in lichtsterkte, op dlr draaien de lampen op iets lagere spanning. Waardoor ze veel langer mee zullen gaan.
Vanochtend ook maar eens een zekering voor DRL erin gestoken. Lampen bleven inderdaad branden op de nulstand van de lichtschakelaar. Alleen toen ik de auto op mijn werk geparkeerd had en wegliep viel me wel op dat de verlichting nog steeds aanstond.... :? Dus maar weer de zekering eruit gehaald om de lichten te doven.

Hier ook een 1996 Beverly, lichtrelais heb ik al eens helemaal doorgesoldeerd (en doet het sindsdien weer perfect), enig idee waarom mijn lichten wel aanblijven als het contact uit is?

Oh, en mijn radio dimde trouwens wel continu met DLR zekering erin, zonder zekering reageert de radio-dimmer wel op de stand van de lichtschakelaar.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » ma 14 jan, 2013 15:04

Waar heb je de dim draad op aangesloten ? lijkt er op dat die niet goed zit.
jack

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 15 jan, 2013 11:08

Dim draad zit goed aangesloten, werkt immers wel zoals het hoort zonder DRL zekering erin:
Lichten uit -> radio fel verlicht
Lichten aan -> radio gedimd.

Het is een 1996 dus volgens mij is een ISO-radiostekker dan gewoon al standaard.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » wo 16 jan, 2013 0:15

hoeft niet zit hij op bv standlicht kan je de zelfde symtomen hebben dan werk het wel goed zonder zekering 31 maar kan me vergissen Saabs hebben wel vaker vreemde kuren het rode ding omruilen of een hengst geven als de fout zich voor doet wil nog wel eens helpen, zie nu pas het is een '96 moet ik eerst eens een schema voor zoeken kan best dat die anders is
jack

http://www.jackvanbeek.nl/auto/algemeen ... ndex.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 23 jan, 2013 11:41

Saab is tot stilstand gekomen. Alle aandrijving weg. Kan nog gewoon schakelen maar als ik koppeling op laat komen hoor ik alleen maar gebrom...koppeling lijkt nu dus echt overleden.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 23 jan, 2013 12:43

Update: volgens de wegenwacht is er een aandrijfas gebroken. Ben net afgesleept. Hoorde ook toen ik werd gesleept brommend geluid aan passagierskant. En nu ik erover nadenk hoorde ik daar ook wat rommelende geluiden vandaan komen op het moment dat de aandrijving verdween.

Het blijft een zorgenkindje, de opknapsaab.

savo
Geregistreerd lid

Bericht door savo » wo 23 jan, 2013 19:33

Ik leef met je mee, maar als je straks weer over 's Heren wegen toert ben je het vast snel vergeten. :D

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 23 jan, 2013 19:44

Ach wel ja, we houden manmoedig vol. De diverse lekken zullen eens boven zijn.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 25 jan, 2013 13:11

Zondag gaan we kijken wat er mis is gegaan. Voorlopig wel een theorie: ik heb uitgevogeld dat er verschil bestaat tussen de achterste motorsteun en de tussenas van een 2.3 Turbo handbak en een automaat. De theorie is nu dat er een tussenas en motorsteun van een automaat op het blok is geschroefd. Die tussenas is wat korter dan die van een handbak; de vertandingen van de aandrijfassen zitten dus niet volledig in de bekers vastgeklemd, waardoor ze na verloop van tijd of losschieten of kapotdraaien omdat het vermogen wordt afgegeven over een kleiner vertand oppervlak. Als dat het is moeten dus de tussenas en achterste steun vervangen worden voor door correcte versies. En we hopen dat de uitgaande as van de bak niet kapot gedraaid is.

Hier een geval met dezelfde symptomen als mijn auto: http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=103448" onclick="window.open(this.href);return false;

En de verschillende types steunen: http://www.thesaabsite.com/9000/Saab-90 ... ounts.html" onclick="window.open(this.href);return false;

de verschillende assen: 8727000 (handbak) en 8727968 (automaat): http://www.thesaabsite.com/9000/Saab-90 ... oints.html" onclick="window.open(this.href);return false;

nuttige info wellicht voor iedereen die overweegt zijn automaat om te bouwen naar handbak.

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » vr 25 jan, 2013 13:33

Er zitten inderdaad verschillen tussen.
Zie ook hier onder de 9000 section bij "Loss of drive (manual transmission) and knocking noise when clutch is let out"
.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 04 apr, 2013 19:31

Project 9000 heeft even stilgelegen, maar gaat komend weekend verder. Naar wij hopen met de in technisch opzicht laatste loodjes: de voorste motorsteun is naar de haaien en het bovenste motorophangrubber ook - dat is flink uitgewoond omdat het bij gebrek aan een goed voorste rubber wel heel erg veel moest opvangen. Ik vond vanaf het begin al dat de motor erg kantelde en er waren bij aangrijpen koppeling wat brommende geluiden hoorbaar. Nu weten we dus waarom.

De auto is in de tussentijd door jeroengsi voorzien van een nieuwe koppeling plus druklager plus slave cilinder. Verder was de tussenas inderdaad aan gort gedraaid; er zit nu een nieuwe onder en jeroen heeft de achterste motorsteun vervangen voor een exemplaar dat wel is bedoeld voor een handgeschakelde auto.

Heb verder via marktplaats een mooie(re) motorkap en mooi voorscherm op de kop getikt. Die ga ik binnenkort ophalen.

We zijn nu dik een jaar met de auto bezig, maar het moment van voltooiing is nabij. Knock on wood & fingers crossed...

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 07 apr, 2013 17:12

motorsteun is vervangen! Qua techniek zit het nu helemaal snor met de 9000. Deze week nog even laten uitlijnen, want het stuur staat scheef. Doe ik dan in een moeite door met balanceren en monteren van de zomerwielen. Daarna nog de cruise control fixen en de carrosserie aanpakken: andere voorbumper, ander voorscherm, andere motorkap. Maar ondertussen kan ik lekker cruisen en dat is wel een fijn gevoel. Het duurt even, maar dan heb je ook wat.

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » zo 07 apr, 2013 21:00

nooit geweten hoe zo'n motorsteun er van binnen uit zag, zo dus:

Afbeelding

voor de rest rijdt de auto echt als een malle :)

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » ma 08 apr, 2013 23:13

tsja, wat wil je: 200 pk en 1400kg...

volgens de RDW wel een beetje luidruchtig: 82,5dB stationair (maar dan wel bij 4250t/min. snapt iemand dit?)

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 22 mar, 2016 22:06

'Rijdt deze auto nog steeds rond?', vragen jullie je misschien af. Of misschien ook niet. Anyway, ik vond het tijd voor een update.

De auto is sinds juni 2013 in het bezit van mijn zwager, die er sindsdien alweer iets van 70.000 km mee heeft gereden. Teller staat op iets van 450.000km inmiddels.

De lemansblauwe heeft het allemaal goed doorstaan. Waren er dan helemaal geen problemen? Toch wel. Ongeveer 2 jaar geleden ging de koppakking lek. Die is vervangen, in de wetenschap dat de motor zelf nog helemaal goed was. Hetzelfde geldt voor de spanner van de multiriem; die begaf het, waardoor de riem eraf liep. Gelukkig liep het allemaal met een sisser af en kon de auto met een nieuwe riem, spanner en poelies weer gewoon de weg op.

De afgelopen jaren werd LZ-NL-47 intensief gebruikt voor woon-werkverkeer en reed hij probleemloos op en neer naar allerlei vakantiebestemmingen. Op de Autobahn liet de oude Zweed diverse Duitsers in verbijstering achter. Er is nog steeds maar weinig opgewassen tegen de tussensprintjes van een getunede 9000 2.3 Turbo.

Kortom: ons omvangrijke project van een paar jaar geleden heeft zich uitbetaald. Zonder onze reddingsactie was de auto allang en breed gesloopt. Nu is 'm een fijne (edoch intensieve) oude dag gegund.

Ik zal binnenkort wat foto's posten van de auto zoals hij er nu bijstaat.

Plaats reactie