Olielampje

1984-1997
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Olielampje

Bericht door Luthart » vr 05 dec, 2025 18:49

Vandaag ben ik bij Koos op bezoek geweest.

Helaas was het blok er niet meer met de oliepomp en dergelijke, maar de drijfstanglagers en de hoofdlagerkappen waren na 3 ton zeker niet slecht. Mijn inschatting is dan ook dat slijtage aan de lagers niet de oorzaak zijn geweest van het gebrek aan oliedruk…
De zuigers zien er ook heel behoorlijk uit. Aan de werkkant van de zuiger zie je wel lichte loopsporen maar zeker geen schade beeld.

Naast het feit dat er geen metaalslijpsel in het carter zat, neem ik ook aan dat de lagering van de balansassen of deeltjes afkomstig van de kettingwielen zeker niet aan de orde is.
Dan blijft overeind staan dat de pomp wellicht niet goed was, maar dat kon ik helaas niet meer beoordelen.
Eigenlijk blijft het een misterie hoe zo’n over gedemensioneerde motor, geen oliedruk heeft als het eenmaal op temperatuur is.
Het is logisch dat de viscositeit van motorolie afhankelijk is van de temperatuur, maar dat dan de oliedruk helemaal wegzakt is toch vreemd. Helemaal als de lagers niet versleten waren.
En ik kan me niet voorstellen dat niks is versleten en de pomp wel. Ik denk ook dat de pomp alleen kapot gaat als er ergens in het blok wat aan het slijten is. Volgens Koos zag de pomp er niet onaardig uit.
Wat in theorie nog zou kunnen is dat er een verstopping zit in het stuk na de pomp en voor het filter. Dat de druk daar opliep tot dat de drukbegrenzing intrad en alle olie weer via de aanzuigzijde van de pomp leide. Maar dan zouden de lagers onvoldoende smering krijgen…. Dus eigenlijk gelijk ook weer ontkracht.
Als laatste kan het ook een elektrisch probleem zijn geweest, dat heel toevallig ook de 2e druksensor niet goed is geweest… zou heel toevallig zijn maar niet onmogelijk.

Ik heb trouwens niet begrepen of Koos een manometer heeft aangesloten op de plaats van de sensor. Waarschijnlijk wel.

Dus helaas geen oorzaak

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 05 dec, 2025 19:01

Ha,

dank voor je feedback! We hebben inderdaad een tijdje met een manometer rondgereden. Daarop zag je ook dat de oliedruk inzakte als de motor warm werd.

Het blijft inderdaad een raar verhaal. Gelukkig rijdt de auto inmiddels weer vrolijk rond met een ander blokje.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 05 dec, 2025 19:09

Gelukkig rijdt de auto weer!

Wat me nog niet helemaal duidelijk was, welke motorcode had het betreffende blok?

Was het een B204E of L?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 05 dec, 2025 19:20

Een 9000 2.0 turbo is altijd een 150pk lpt, dus een b204e. De uitzondering op de regel is de Italiaanse Aero, die hadden als enige 9000 wel de 185pk 2.0fpt.
Maar interessant om te horen dat er zo niks te zien was. Blijft een raar verhaal. Het moet best een flink lek zijn geweest want overdimensionering is er genoeg inderdaad. Blok dat uit mijn vorige 9000 kwam bleek na demontage alleen nog op de buitenste twee hoofdlagers te lopen, de binnenste drie waren compleet weg tot op het koper en nog iets verder, met de stukken uit de schalen geslagen. Balans as lagers waren ook compleet op. Redenen genoeg voor oliedruk problemen zou je denken maar het oliedruk lampje is nooit aangegaan, ook niet na lange snelweg ritten op hoge snelheid. Het ding liep gek genoeg nog prima, weinig aan te merken verder behalve een vrij uitgesproken dreunen onder vollast. Ik dacht eigenlijk aan slechte motor steunen, maar toen ik de boel los had werd de echte oorzaak wel duidelijk :lol:

Wat hier nou de oorzaak geweest is zullen we nooit weten vrees ik. Misschien een olie sproeier die open bleef staan door vervuiling. Of één van de ketting spanners? Gebroken ketting geleider waardoor de balansas spanner uit elkaar is geklapt misschien. Is de distributie eigenlijk bekeken?

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » vr 05 dec, 2025 20:54

ja, ik heb het hele blok destijds uit elkaar gehaald, ook bij de distributie niets afwijkend gevonden. Ook niet bij de olie sproeiers onder de zuigers.
We waren het eigenlijk wel een beetje zat: ruim een jaar veel aandacht aan dit project gegeven, heel veel vernieuwd, probleemloos door de apk en dan komt het olielampje opzetten bij warme motor. Ik ga er nu maar van uit dat de oliepomp toch niet optimaal functioneerde.
Het is dat ik een goed blok had staan, dat hebben we er in gelepeld en nu rijdt de auto naar wens. Om precies te zijn: hij is nu weer terug onderweg van Spanje naar Nederland. En dat heeft niets met Sinterklaas te maken.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 21 dec, 2025 21:07

Mijn reserve motor ben ik aan het demonteren en was erg benieuwd hoe de oliepomp eraan toe is. Te weten dat het 370k heeft gedraaid ben ik wel verrast hoe het eruit ziet. Dit zegt natuurlijk niks over het blok wat het probleem had met de oliedruk.
Het deksel ik niet eens ingelopen. Gewoon even leppen dat alle oppervakkige krasjes weg zijn en dan kan het weer een poos.

Afbeelding

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 21 dec, 2025 21:27

Als dit een B2x4 is, is dat volgens mij niet de originele oliepomp.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 21 dec, 2025 21:42

Blok is uit 98.

Lijkt allemaal origineel… ik heb geen idee. Er zit geen halve maan in wat ik had verwacht, wellicht een wijziging.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 21 dec, 2025 22:13

Het blok dat in mijn 9000 ligt komt oorspronkelijk uit een 94-er 900ng, daarin zat hetzelfde type pomp als de 9000 ook heeft, met de fijne vertanding dus. Maar misschien hebben ze dat aangepast later.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 15 jan, 2026 23:50

9000-95 schreef:
zo 21 dec, 2025 21:27
Als dit een B2x4 is, is dat volgens mij niet de originele oliepomp.
Het lijkt erop dat de oliepomp al een T7 pomp is. Kennelijk heeft Saab in 98 motoronderdelen gedeeld met de 9-3…

Dat verklaard waarom het een andere pomp is zoals je zei. Mijn auto heb ik geloof ik de linkse deksel/pomphuis. De rechtse (even niet letten op de kleur) is de deksel van de pomp die ik hierboven liet zien…
Afbeelding

Heel misschien kun je er dan ook vanuitgaan dat als je deze deksel/pomp hebt, je dis ook de nieuwe type balansassen hebt…

Plaats reactie