Gemeten gasdruk onder last - 9-3SS

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
lemf
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Gemeten gasdruk onder last - 9-3SS

Bericht door lemf » do 24 apr, 2014 19:08

Na een jaar stotteren en het toch wel zat zijn heb ik wat equipment gemaakt om de druk van de sensor van de drukregelaar te meten tijdens het rijden.
Het betreft een Vialle LPi systeem uit 2003.

Van wat ik op internet kan vinden:
- De gasdruk in de gastank is na het tanken 8 Bar (punt waar LPG net vloeibaar is).
- De pomp en drukregelaar verhogen dit met 5 Bar om 'bubbels' te voorkomen.
- De full-scale pressure van de sensor is 30 Bar en werkt op rond de 5 Volt (dat is dus 6 Bar per volt)

Wat ik gemeten heb:
Voeding sensor: 5.5 Volt
Stationair: 2.25 Volt = 12.3 Bar
Minuut onder load: 1.6 Volt = 8.7 Bar (130 km/uur in zijn 5e versnelling)
Cruise control los en hij gaat weer naar 2.25 Volt.

Onder load begint hij te stotteren maar vandaag(door het koelere weer tijdens de regen?) helaas geen hevige stotter gehad.

Mag ik hieruit concluderen dat mijn pomp stuk is en hij de druk niet ver genoeg kan opvoeren?

Helaas log ik nu ongeveer 1x per seconde een gemiddelde dus ik kan niet zien of de druk nog verder daalt of dat dit flink schommelt.

lemf
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Gemeten gasdruk onder last - 9-3SS

Bericht door lemf » di 29 apr, 2014 17:47

Helaas geen reacties maar toch een update van mijn kant:

De retourdruk hoort altijd 5 bar boven de tankdruk te zijn. In de tank is de druk 8 bar. Je dient dus 13 bar te meten op de sensor.
Aangezien de druk schommelde tussen 12 en 7 bar heb ik Romio van Diana autoservice gecontacteerd(bij is bekend met en op dit forum en staat ook op marktplaats met goede reviews) voor het vervangen van de pomp.

Vriendelijke man die weet wat hij doet. Diagnose is snel gesteld en pomp met tank was binnen een kwartier vervangen. Nog even 15 minuten rijden en we konden afscheid nemen. Alles werkt perfect!

De sensor geeft nu ook een stabiele output en bij gas geven zie je dat de pomp harder gaat draaien om te compenseren.

De auto wil soms nog wel eens op 3 poten/rauw lopen dus ik ga nog even de bougies vervangen en de motor verder controleren.

Hopelijk kan iemand hier in de toekomst iets mee en mochten er twijfels zijn of de pomp stuk is dan heb ik nog wel een kabeltje te koop zodat je zelf kan meten of de tankdruk nog wel constant en voldoende is.

onno2
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door onno2 » vr 09 mei, 2014 15:51

Dat soms op 3 poten lopen heb ik ook steevast. Was na aanschaf nieuwe Vialle installatie er niet. Wordt wat erger nu we alweer 140.000 km met de installatie hebben gereden.
Echt een oorzaak kan niemand me vertellen, ik heb weleens gelezen bevriezing van inspuitpijpjes, maar is dat echt zo ? Wie kan dat oplossen ?
De pomp is het niet, die is net gereviseerd en het euvel is meestal bij een afrit. De auto: een SS 2003 2.0T

gr

rac revisie
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door rac revisie » zo 11 mei, 2014 10:42

Bevriezen kan heel goed na decelereren,je kunt dit het best controleren als je aan het eind v d afrit bent controleren of de injectorhouder niet bevroren is of dat er condens op zit.
Je moet dit wel snel doen omdat het snel verdampt het zal niet meevallen om ze allemaal te checken .

Plaats reactie