KdFi en LPG in een 900

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 14 okt, 2009 15:14

Sapphire schreef:Wat je ook kan doen is een T8 onderblok nemen en daar een 16v kop op zetten.
Volgens mij hadden we het daar al over... ;)
Heb je iets andere compressie, maar dat is geen enorm punt.
Heeel klein beetje hoger... en de wagen gaat op LPG rijden - dus da's perfect!
Desnoods laat je de T8 zuigers iets afdraaien.
Zou ik niet aan beginnen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 14 okt, 2009 16:50

brinky schreef:
Sapphire schreef:Wat je ook kan doen is een T8 onderblok nemen en daar een 16v kop op zetten.
Volgens mij hadden we het daar al over... ;)
Ah, sorry mate. ;)

Voor LPG is hogere compressie ideaal, maar aangezien Elvirisimo voor Bi-Fuel gaat, dus ook op benzine wil kunnen rijden, zou ik het op beide brandstoffen perfect werkend willen hebben, en niet dat op LPG alles goed is maar dat je op benzine met een fluwelen voetje moet rijden om problemen te voorkomen... Naja fluweel is wat overdreven, maar je snapt me wel denk ik. :)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 14 okt, 2009 16:53

Gewoon iets minder turbodruk draaien op benzine. 't Is maar waarvoor je gaat optimaliseren... en geloof me - als je een wagen op LPG hebt rijd je amper nog op benzine.

Leuke vraag: KDFi heeft 2 fuelmaps, maar heeft KDFi ook 2 ignition maps? En 2 turbodruk maps?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 14 okt, 2009 16:56

brinky schreef:Gewoon iets minder turbodruk draaien op LPG. 't Is maar waarvoor je gaat optimaliseren... en geloof me - als je een wagen op LPG hebt rijd je amper nog op benzine.

Leuke vraag: KDFi heeft 2 fuelmaps, maar heeft KDFi ook 2 ignition maps? En 2 fuelmaps?
Minder turbodruk op benzine bedoel je? Natuurlijk rijdt je niet veel meer op benzine, maar het is -voor mij dan- de sport om het allemaal perfect te hebben, ondanks je benzine niet vaak zult gebruiken. Je laatste zin is een beetje raar, want je zegt zelf al dat KDFI 2 fuelmaps heeft... 2 ignition maps weet ik niet...

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 14 okt, 2009 16:58

Heb mijn post gewijzigd.

Je kunt wel beide perfect willen hebben... maar dat kan niet. Om alles uit LPG te halen heb je een hogere compressie nodig... die je op benzine juist niet wilt hebben.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 14 okt, 2009 17:00

Dat begrijp ik, ik bedoel om het op beide brandstoffen perfect werkend te hebben. Dus dan op benzine wat minder vermogen, maakt niet uit, als het maar wel probleemloos werkt en niet 'een beetje' omdat je toch vrijwel altijd op LPG rijdt.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 14 okt, 2009 17:02

Dus jouw aanname is dat je een hogere compressie op benzine niet goed rijdend krijgt. Kun je dat ook beargumenteren?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 14 okt, 2009 17:05

Dat is niet mijn aanname. Het staat er idd wat cru, ik bedoel dat het niet haalbaar is om met hogere compressie op benzine evenveel pk er uit te pompen als op LPG, door eenvoudig van brandstof te veranderen. Wellicht dat het met de juiste maps, turbodruk, etc. wel haalbaar is. Natuurlijk krijg je hoge(re) compressie op benzine wel goed rijdbaar, kijk naar willekeurige injectiemotor. Maar als er ook nog overdruk bij komt kijken (turbo) wordt het een ander verhaal.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 14 okt, 2009 18:28

Sapphire schreef: Dus dan op benzine wat minder vermogen, maakt niet uit, als het maar wel probleemloos werkt en niet 'een beetje' omdat je toch vrijwel altijd op LPG rijdt.
Heb je bijdrages nu een paar keer doorgelezen... maar snap niet waar je nu naar toe wilt.

Wil je op benzine en lpg evenveel power hebben? Wat is jouw definitie van een perfect lopende motor?

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » wo 14 okt, 2009 21:33

Ik zie dat brinky en saphire een soort magic/love relatie hebben :D

Ik hoop dat het niets persoonlijk is - aangezien ik zeer goede ervaring heb met beide heren.

brinky had nog een paar leuke vragen:
Leuke vraag: KDFi heeft 2 fuelmaps, maar heeft KDFi ook 2 ignition maps? En 2 turbodruk maps?
Kunnen we checken tijdens cursus - maar wat ik van heb gelezen is dat niet zo. Wat ignition betreft dat zou best handig zijn. Echter over druk, daar maak ik me niet zo druk 8) over - aangezien we knock kunnen detecteren en erop anticiperen/aanpassen zeg maar dat apc verhaalcen 95/98 RON

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 14 okt, 2009 21:48

brinky schreef:snap niet waar je nu naar toe wilt.
brinky schreef:Wil je op benzine en lpg evenveel power hebben? Wat is jouw definitie van een perfect lopende motor?
Ik doel er op dat LPG klopvaster is dan benzine. Als je dus voor meer compressie gaat zal je op benzine (nog) eerder pingel krijgen. Bij normale (standaard) compressie trouwens ook. Dus theoretisch minder vermogen op benzine. Met perfect lopen bedoel ik dat je op benzine gewoon voluit moet kunnen trappen zonder narigheid als pingel, en op LPG geen last hebt van backfire.

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » wo 14 okt, 2009 21:50

Voor LPG en benzine moet je inderdaad 2 ontstekings maps hebben. De verschillen zijn te groot.
Maar ok, daar zal Jeroen wel een antwoord op hebben.

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » wo 14 okt, 2009 21:55

Ik vraag me af of dat echt zo belangrijk is als ik kijk naar mijn 9000 met 1.3 bar druk zelfs op lpg. Voor 100% er uithalen wat er in zit dan zeker wel, maar voor 200pk is een goede compromis te vinden lijkt me. Of 2/3 (of meer) richting lpg warden (want daar zal veel meer op gereden worden)

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » wo 14 okt, 2009 22:03

Nou, op LPG heb ik gezien dat de ontsteking toch 8-12 graden vroeger moet wil je over alle paarden willen beschikken. Op benzine wil het dan niet meer zo lekker.

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » wo 14 okt, 2009 22:17

dat zeg ik ook met 100% uithalen.

Plaats reactie