KdFi en LPG in een 900
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Re: KdFi en LPG in een 900
Komt toch op hetzelfde neer. Je moet die ring goed gecentreerd hebben omdat-ie anders gaan slingeren. In zijn tekening zelfs 4 gaatjes die precies goed moeten zitten… Ik geef het je te doen met je kolomboortje.
-
brinky
- Donateur

Ja, maar de tekening die Krukas 2 pagina's terug toont is een hele oude versie... soort van dinosaurus. Inmiddels is dat zo ongeveer geevolueerd tot homo sapiens.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Sja, dat weet ik dan weer niet 
Ben benieuwd naar die versie hoor… begrijp me niet verkeerd. Denk dat je uiteindelijk een afgewogen keuze kan maken door beide insteken naast elkaar te leggen qua moeite, complexiteit en prijs. De T5.5-sensor is een redelijk dikke sensor, haaks monteren op gaten naast de starterkrans is al lastig dan dus je zit wel vast aan de backplate. Een losse schijf op het vliegwiel met zo weinig ruimte erachter… ik weet t niet.
Ben benieuwd naar die versie hoor… begrijp me niet verkeerd. Denk dat je uiteindelijk een afgewogen keuze kan maken door beide insteken naast elkaar te leggen qua moeite, complexiteit en prijs. De T5.5-sensor is een redelijk dikke sensor, haaks monteren op gaten naast de starterkrans is al lastig dan dus je zit wel vast aan de backplate. Een losse schijf op het vliegwiel met zo weinig ruimte erachter… ik weet t niet.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Volgens Jeroen Bosma kan KdFi/MS niks met het signaal uit de Trionic-sensor (als ik zijn mail tenminste goed begrijp), dus dat is een tegenvaller.
-
Aerosmit
- Geregistreerd lid
dan neem je toch een andere sensor. triggerwiel kan 60-2 blijven.
ik leg een ring om het vliegwiel in het patroon zoals nodig is. Dus over cijfers van het vliegwiel. 3 mm diepe gaten.
past dus op alle 900 vliegwielen.
iemand?
ik leg een ring om het vliegwiel in het patroon zoals nodig is. Dus over cijfers van het vliegwiel. 3 mm diepe gaten.
iemand?
-
brinky
- Donateur

Waarom niet?JanWessel schreef:Volgens Jeroen Bosma kan KdFi/MS niks met het signaal uit de Trionic-sensor (als ik zijn mail tenminste goed begrijp), dus dat is een tegenvaller.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Ah op die manier… goed idee, kan inderdaad mooi werken. Waar monteer je de sensor dan? 3mm diep, is dat diep genoeg? Kan de Trionic-sensor daar wel op gezet worden of zit-ie dan nog steeds tegen de tandkrans aan?Krukas schreef:dan neem je toch een andere sensor. triggerwiel kan 60-2 blijven.
iemand?
@brinky
Zijn mailtje was nogal raar. Ik krijg na een paar keer heen en weer mailen met 'm nu de opmerking dat 'er grote kans is dat het wel werkt'.
De Ford-sensor is een VR-sensor zonder voeding. Tweepolig: waarschijnlijk aarde en signaal. Die van Trionic 5.5 is er één met voeding, massa en signaal… geen idee waar die voeding voor moet zijn… Paul is 'm nu aan het testen. De ring moet trouwens wel van ferrisch metaal zijn… VR is op basis van een magnetische spoel.
Nogmaals: ik ben aan het kijken of er een oplossing te vinden is voor een sensor + triggerwheel dat voor zowel Trionic-ombouw als KdFi-inbouw geschikt is. Standaardiseren, zeg maar. Als KdFi iets met de Trionic-sensor kan, dan heb je dus één product wat voor beide systemen ingezet kan worden...
-
Aerosmit
- Geregistreerd lid
sensor monteer je thv steun naar inlaat. plaatje voor deze steun heb ik ook. vrij simpel.
of ie diep genoeg is...ja dat is nu de vraag en daarom mag iemand het testen of dat ding ronddraaien op het toplager met een scoop erbij. ABS sensoren zijn niet veel dieper en de senor daarvoor is eenzelfde principe.
starterkrans kan ie raken maar dan heb je hem niet goed afgesteld net zoals je een sensor door de motorplaat steekt en te diep erdoor drukt...kan ook niet.
heb ook nog wel een sensor.
Bosch 0 261 210 290 gratis voor niks erbij.
enige voorwaarde is dat het redelijk vlot gemonteerd wordt door iemand
of ie diep genoeg is...ja dat is nu de vraag en daarom mag iemand het testen of dat ding ronddraaien op het toplager met een scoop erbij. ABS sensoren zijn niet veel dieper en de senor daarvoor is eenzelfde principe.
starterkrans kan ie raken maar dan heb je hem niet goed afgesteld net zoals je een sensor door de motorplaat steekt en te diep erdoor drukt...kan ook niet.
heb ook nog wel een sensor.
Bosch 0 261 210 290 gratis voor niks erbij.
enige voorwaarde is dat het redelijk vlot gemonteerd wordt door iemand
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Je zou 'm ook in je bak kunnen monteren door daar een gat te boren. Lekker stevig.
Misschien dat richardh wel proefkonijn wil zijn, maar die heeft net al pieken stukgeslagen op een geboord vliegwiel.
Ik denk dat Paul99 wel de apparatuur heeft om jouw oplossing te testen, Bas. PM 'm anders ff.
Misschien dat richardh wel proefkonijn wil zijn, maar die heeft net al pieken stukgeslagen op een geboord vliegwiel.
Ik denk dat Paul99 wel de apparatuur heeft om jouw oplossing te testen, Bas. PM 'm anders ff.
-
Aerosmit
- Geregistreerd lid
Paul is huiverig voor mijn PB's...hehehehehe..
-
richardh
- Geregistreerd lid
Voorlopig wil ik eerst de boel maar eens aan de praat maken. Ik wil wel verder wel meewerken. Is er niet ergens een los blok waar we op kunnen testen?
Er zijn twee soorten opnemers: Hall en VR. Waarschijnlijk is de driedraads een Hall opnemer. Is op zich niks mis mee, JB werkt alleen meer met VR sensors. Van een Hall opnemer komt een bloksignaal(omdat er een versterkertje in gemonteerd zit). Zoals jullie weten bestaat een blokgolf uit een grondfrequentie met daarop oneindig veel hogere harmonischen. In het wegfilteren van deze hoge harmonischen sluilt het probleem, de blok komt dan niet meer aan als blok maar met vervorming. Het kan zijn dat de KDFI dit signaal misinterpreteerd en "denkt" dat het vliegwiel opeens twee maal zo snel draait.
Meten is weten!
(ik heb wel een scope)
grt, Richard
Er zijn twee soorten opnemers: Hall en VR. Waarschijnlijk is de driedraads een Hall opnemer. Is op zich niks mis mee, JB werkt alleen meer met VR sensors. Van een Hall opnemer komt een bloksignaal(omdat er een versterkertje in gemonteerd zit). Zoals jullie weten bestaat een blokgolf uit een grondfrequentie met daarop oneindig veel hogere harmonischen. In het wegfilteren van deze hoge harmonischen sluilt het probleem, de blok komt dan niet meer aan als blok maar met vervorming. Het kan zijn dat de KDFI dit signaal misinterpreteerd en "denkt" dat het vliegwiel opeens twee maal zo snel draait.
Meten is weten!
(ik heb wel een scope)
grt, Richard
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
ik wil ook wel als proefknijn dienen, heb ook een lopend blokje en auto waar ik het uiteindelijk op wil bouwen. Het is dan een kwestie van koppeling eruit, ring monteren met opnemer en meten maar?
-
windekind
- Donateur

Ik heb van de week mijn vliegwiel opgehaald bij BS en ben hem nu aan het balanceren.
Nu ga ik ook de oorspronkelijke ontsteking gebruiken als signaalgever voor de nokkenaspositie. Met Jeroen Bosma e.e.a. besproken en hij adviseerde mij om dan de schijf met de spleten voor de Hall-sensor aan te passen. Drie van de 4 nokken zeg maar verwijderen zodat de Hallsensor nog maar 1 piek geeft en dan in de software van de Adaptronic aangeven of ik een rising of falling edge wil gebruiken. Als krukas-sensor gebruik ik een Ford fiesta sensor o.i.d.
De bedoeling is om de krukaspositie samen met de nokkenas positie te gebruiken voor een volledig sequentieel systeem. Dan gebruik ik nl alle mogelijkheden van de Adaptronic.
Ook de toerental compensatie voor de toekomstige elektrische stuurbekrachtiging. Kan toch nl 35-50 A trekken dus moet de motor op toeren blijven.
Nu ga ik ook de oorspronkelijke ontsteking gebruiken als signaalgever voor de nokkenaspositie. Met Jeroen Bosma e.e.a. besproken en hij adviseerde mij om dan de schijf met de spleten voor de Hall-sensor aan te passen. Drie van de 4 nokken zeg maar verwijderen zodat de Hallsensor nog maar 1 piek geeft en dan in de software van de Adaptronic aangeven of ik een rising of falling edge wil gebruiken. Als krukas-sensor gebruik ik een Ford fiesta sensor o.i.d.
De bedoeling is om de krukaspositie samen met de nokkenas positie te gebruiken voor een volledig sequentieel systeem. Dan gebruik ik nl alle mogelijkheden van de Adaptronic.
Ook de toerental compensatie voor de toekomstige elektrische stuurbekrachtiging. Kan toch nl 35-50 A trekken dus moet de motor op toeren blijven.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Klinkt goed windekind! Wat je ook zou kunnen doen is een klein triggerwheel monteren op de nokkenas, ipv de gehele stroomverdeler. Dat ding zit er dan voor niks verder, vind ik toch altijd storend
Tenzij je de conventionele ontsteking gebruikt natuurlijk.
-
windekind
- Donateur

Ik gebruik alleen het huis van de ontsteking. De rotor en verdelerkap laat ik weg en maak er een plat deksel op.