Rheostat voor verwarmde stoelen inbouwen

1978-1993
Plaats reactie
Vinnievw
Geregistreerd lid

Rheostat voor verwarmde stoelen inbouwen

Bericht door Vinnievw » vr 19 jan, 2007 21:55

Beste medeforummers,

bij mijn 900i 2.1 uit 1991 wil ik een schakelaar voor de stoelverwarming inbouwen, zodat ie niet meer afhankelijk is van de thermostaat om aan te slaan. In sommige modellen is het geleverd maar in mijn auto helaas niet. Hoe zit het met het achteraf aansluiten van een rheostat (zo noemt Bentley 'm), ligt de bekabeling ervoor al of moet ik dan zelf kabels gaan trekken, als ik bijvoorbeeld schakelaars van een 9000 in wil bouwen (past dit?)

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Re: Rheostat voor verwarmde stoelen inbouwen

Bericht door De900C-GAS » vr 19 jan, 2007 22:11

Vinnievw schreef:Beste medeforummers,

bij mijn 900i 2.1 uit 1991 wil ik een schakelaar voor de stoelverwarming inbouwen, zodat ie niet meer afhankelijk is van de thermostaat om aan te slaan. In sommige modellen is het geleverd maar in mijn auto helaas niet. Hoe zit het met het achteraf aansluiten van een rheostat (zo noemt Bentley 'm), ligt de bekabeling ervoor al of moet ik dan zelf kabels gaan trekken, als ik bijvoorbeeld schakelaars van een 9000 in wil bouwen (past dit?)
Hee, dat is toevalig! :roll:
Ik loop ook met dat plan rond.
Bij mijn SAAB 900 C(arburateur) 4 drs. Sedan ligt er bij de mistlampschakelaar, de linker spiegelknop en de verlichtingsschakelaar de stekker al, af fabriek.
Vandaar mijn plannen hiervoor!!
Ik ga deze stekker verplaatsen, naar de midden console, omdat ik bij mijn auto een koplamphoogte-verstelschakelaar daar heb ingebouwd.
Ik heb ook het idee dat je het verwarmings-element in de stoel moet vervangen, omdat er een extra draad naar toe moet.
Dit valt af te leiden door het schema dat achter in de vraagbaak van de SAAB 90/99/900 staat.
De schakelaar van de SAAB 9000 is volgens mij dezelfde als die in de SAAB 900 hiervoor gebruikt moet worden.
LET OP!!
Deze schakelaars zijn wel veel 'dieper'.
Ik denk ongeveer een factor 2 tot 2,5.

Ik heb ook het plan om de passagiersstoel hiervan te gaan voorzien!!
Het zal wel een leuke klus gaan worden!!

Groeten.:D

De900C-GAS

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 19 jan, 2007 23:23

Vinnievw schreef:bij mijn 900i 2.1 uit 1991 wil ik een schakelaar voor de stoelverwarming inbouwen, zodat ie niet meer afhankelijk is van de thermostaat om aan te slaan. In sommige modellen is het geleverd maar in mijn auto helaas niet.
T/m 1989 is de 900 geleverd met zo een wieltje voor de stoelverwarming op het dashbord. Na 1989 zit op die plaats de koplampverstelling en de stoelverwarming werkt met een thermoschakelaar in de zitting, zie o.a.
viewtopic.php?t=9881
Hoe zit het met het achteraf aansluiten van een rheostat (zo noemt Bentley 'm), ligt de bekabeling ervoor al of moet ik dan zelf kabels gaan trekken
Dat lijkt mij een hele klus, ik denk niet dat de 'oude' bekabeling nog in het dashbord zit.
In mijn '77 96 heb ik de thermoschakelaar uit de stoel gehaald en een aparte schakelaar tussen de stoelen voor gemaakt (ook voor de rechter stoel).
In onze '91 2.1 900i werkt de stoelverwarming ook niet... nog geen tijd gehad om er naar te kijken... :(

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » za 20 jan, 2007 11:49

72sonett-III schreef: Dat lijkt mij een hele klus, ik denk niet dat de 'oude' bekabeling nog in het dashbord zit.
Ik heb van de zomer het knieschot van mijn '91 losgehad ivm m'n cruisecontrol.
Je kunt dan ook makkelijk 'achter' je dashbord kijken.
Op de plek waar de koplampverstelling zit, lag bij mij ook een loos contact wat volgens mij de aansluiting voor de stoelverwarmingknop moet zijn.

koen

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » za 20 jan, 2007 12:30

kql schreef:
Ik heb van de zomer het knieschot van mijn '91 losgehad ivm m'n cruisecontrol.
Je kunt dan ook makkelijk 'achter' je dashbord kijken.
Op de plek waar de koplampverstelling zit, lag bij mij ook een loos contact wat volgens mij de aansluiting voor de stoelverwarmingknop moet zijn.

koen
Hoi.

:lol: Effe uit m'n blote hoofd een stekker met de volgende kleuren draden :lol: :
1 x Geel/wit.
1 x Zwart.
1 x Geel.
1 x Bruin/wit.
1 x Geel.

:wink: De stekker moet van dezelfde aoort zijn als die van o.a. het mistachterlicht, de achterruitverwarming, de alarmlichten e.d.! :wink:
Ik zal vanavond effe het schema erbij pakken en gelijk de draaddikte, in kwadraat per vierkante mm erbij zetten.

De900C-GAS

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 20 jan, 2007 13:26

kql schreef:...Op de plek waar de koplampverstelling zit, lag bij mij ook een loos contact wat volgens mij de aansluiting voor de stoelverwarmingknop moet zijn.
Of van de electrisch verstelbare spiegel (links - een klein connectortje met twee aansluitingen - heb ik achteraf ingebouwd in onze 900i 2.1)...

Vinnievw
Geregistreerd lid

Bericht door Vinnievw » za 20 jan, 2007 14:15

Bentley heeft het over een rheostat voor het model van '91 en later dus ik neem aan dat het op dit model wel mogelijk is. Heb inmiddels een schakelaar van een 900 op de sloop gehaald en ga binnenkort eens kijken of er een aansluiting voor ligt.

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » za 20 jan, 2007 14:18

72sonett-III schreef:
kql schreef:...Op de plek waar de koplampverstelling zit, lag bij mij ook een loos contact wat volgens mij de aansluiting voor de stoelverwarmingknop moet zijn.
Of van de electrisch verstelbare spiegel (links - een klein connectortje met twee aansluitingen - heb ik achteraf ingebouwd in onze 900i 2.1)...
Heb volgens mij in m'n bentley gekeken of de draden overeenkwamen.
Maare, zaten er bij jou dus geen electrisch verstelbare spiegels in je 2.1?
Wel de 'pookjes'?

koen

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » za 20 jan, 2007 14:38

kql schreef:
72sonett-III schreef:
Heb volgens mij in m'n bentley gekeken of de draden overeenkwamen.
Maare, zaten er bij jou dus geen electrisch verstelbare spiegels in je 2.1?
Wel de 'pookjes'?

koen
Kijk :bigeyes: effe naar de kleuren van de draden die ik eerder aangaf. :roll:

De900C-GAS

P.S. Als ik vanavond thuis ben laat ik ook de draaddiktes effe weten en de positie's in de stekker, evt ook van de spiegelverstelknop!

Vinnievw
Geregistreerd lid

Bericht door Vinnievw » za 20 jan, 2007 15:00

Ik heb geen elektrische spiegels in mn 2.1 en ook niet de knopjes op het dashboard. De 2.1 die hier op de sloop staat heeft dit overigens ook niet.

Bentley geeft de volgende kleuren aan:

pin:
2 - Geel & Bruin/wit
10 - Geel
9 - Zwart
7 - Bruin/wit
6 - 'BU' (weet zo gauw niet welke kleur dat moet zijn)

Dat zijn tevens de posities van de draden in de knop.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » za 20 jan, 2007 15:15

Vinnievw schreef:Ik heb geen elektrische spiegels in mn 2.1 en ook niet de knopjes op het dashboard. De 2.1 die hier op de sloop staat heeft dit overigens ook niet.

Bentley geeft de volgende kleuren aan:

pin:
2 - Geel & Bruin/wit
10 - Geel
9 - Zwart
7 - Bruin/wit
6 - 'BU' (weet zo gauw niet welke kleur dat moet zijn)

Dat zijn tevens de posities van de draden in de knop.
Die laatst zou blauw moete zijn en de eerste die je noemt enkel geel.

De900C-GAS

timo
Geregistreerd lid

Bericht door timo » za 20 jan, 2007 15:42

Ik kan wel een paar tips geven.
Ik heb onlangs zelf een regelbare stoelverwarming in mijn 900 gebouwd.
Maar dit was een aardig zoekwerkje, achteraf wel redelijk makkelijk.
- als er een zekeringen kastje onder achterbank ligt(na bwj 90) dan zit daar ook de zekering voor de stoelververwarming. en is alles voorbedraad.
-idd achter het dashbord ligt een stekker voor de regelbstvw. hier kun je de regelaar van de 9k op aansluiten.
- alleen je regelt nog niets.
- je hebt stoelen(liefst li + re) uit een 9k nodig waar een warmteopnemer in zit zodat de schakelaar kan regelen bij welke temp de verwarming in/uitgeschakeld kan worden.(dit een blauwe draad)
- als je de stoelen van de 9k er hebt zitten wordt deze verwarmd maar nog niet geregeld, staat een constante plus op.
- het zoekwerk zat in het feit dat er een verbindingsblokje in het schema staat aangegeven die bij de midden console zou liggen of tegen het schutbord. Na lang zoeken bleek dat onder de achterbank naast de relaisdoos een doorverbindlusje zit die je eruit kunt halen, dit is de lus om beide voorstoelen te verwarmen. Door de plus van dit lusje op een andere de regelpoort te zetten wordt de li voorstoel afgeregeld verwarmd, maar de rechter wordt niet meeverwarmd, zit nl geen blauwe warmte regeldraad in de bekabeling. Om dit op te lossen zodat re ook wordt mee verwarmd de rechterstoel aan de linker koppelen(via het lusje onder de achterbank) zodat de rechter wordt geregeld via de linker(daar zit toch altijd de bestuurder al op).
Lang verhaal, misschien ingewikkeld, maar het koste wat tijd om alles goed uit te zoeken.

Succes

Vinnievw
Geregistreerd lid

Bericht door Vinnievw » za 20 jan, 2007 18:27

Ik ben net even bezig geweest (heb gelijk een vertragingsrelais voor het interieur ingebouwd) en kon de stekker zo 1-2-3 niet vinden. Nou had ik ook niet het goede gereedschap bij me dus ik heb door de gaten waar de mistlampknop, koplampstelknop en verlichtingsknop zitten een beetje gekeken en gezocht. Wel de aansluiting voor de elektrische spiegels tegen gekomen en gelijk de 2 groene kabels bij de lichtknop doorgelust zodat er nu een controle lampje brand als mn licht brand. Nuttig? Niet echt, maar wel leuk dat het erop zit. :)

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 20 jan, 2007 19:54

kql schreef:...Wel de 'pookjes'?
Nee, alleen de bedrading zat al achter het dashbord en in de deuren. De spiegels en de pookjes heb ik uit een sloop 900 gehaald en in onze 900i ingebouwd (samen met electrische ramen). Er zitten ook al gaten in het dashbord voor die pookjes, je moet alleen de plakplastic bekleding voor de gaten wegsnijden.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » za 20 jan, 2007 20:21

Hoi.

Hier de draad kleuren, de draaddikte's en de positie's in de stekker, indien aanwezig, bij het mistachterlichtschakelaar, zoals ik beloofd had.
Kleur/ draaddikte/ positie in de stekker/ bijzonderheden
Geel / 1,5/ 2 / +54 doorgelust met positie 7
Blauw/ 0,5 / 6 / Naar temp.sensor in stoel
Geel / 1,5 / 7 / +54 doorgelust met poitie 2
Zwart / 0,5 / 9 / Massa
Geel/wit / 1,0 / 10 / Naar verwarmingselement

:oops: De bruin/witte draad die ik eerder noemde is dus niet aanwezig. :oops:
Positie 2 en 7 zijn met elkaar doorgelust mede van wege het lampje in de schakelaar.

Ik heb dit uit het schema achter in het boek: Vraagbaak SAAB 90/99/900 en dan het schema van het modeljaar 1988.
Ik ga ervan uit dat deze stekker en de bedrading hetzelfde is voor de latere modeljaren.

De stekker voor de stoel zelf ligt in de buurt van de achteruitrijlichtschakelaar, versellingspook, contactslot.

De900C-GAS

Plaats reactie