realais
-
ceasar
- Geregistreerd lid
realais
Ik heb wat vraagjes. Ik heb een saab 900 classic cabrio lpt en een paar dingen werken niet.
1. mijn seatbelt indicator lampje doet het niet zekering is wel prima ligt het mogelijk aan het lampje zelf en hoe kom ik daarbij?
2.hoe kan het dat de stoelverwarming het niet doet want deze zekering is wel heel ligt het probleem mogelijk in de stoel zelf of heb ik het helemaal niet in dit model?
met vriendelijk groet
1. mijn seatbelt indicator lampje doet het niet zekering is wel prima ligt het mogelijk aan het lampje zelf en hoe kom ik daarbij?
2.hoe kan het dat de stoelverwarming het niet doet want deze zekering is wel heel ligt het probleem mogelijk in de stoel zelf of heb ik het helemaal niet in dit model?
met vriendelijk groet
-
Troll fan
- Geregistreerd lid
Zover ik weet is er geen relais voor de seatbealt indicator.
Het is een ingenieus systeem met stangetjes/kettingjes en een trekschakelaar onder de stoelzitting, gekoppeld met een schakelaar in de riem"klikker". Veert de stoel niet in, dan gaat het lampje ook niet aan.
Ook de bijrijders stoel heeft dit, reageert het lampje ook niet als daar iemad op zit zonder riem ?
Controleer eerst de stekkers onder de voorstoelen voordat je het lampje verdenkt. Sommigen zeggen dat je door het gat van de autoradio bij het lampje kan (kleine handen en lenige vingers vereist!)
Anders moet je de knie bescherming weghalen.
Bij de 900C was stoelverwarming standaard, bij mijn 900C's stond dit ook aan de zijkant van de stoelzitting aangegeven.
Er is een automatische met thermostaat in de zitting (je kunt de temperatuursensor voelen in de zitting, rechtsvoor in het vlakke middendeel van de zitting zit een ronde knobbel) en een met regelaar op het dashboard.
Kijk ook hiervoor onder de stoel, dan heb je minstens 4 draden onder aan de stoel.
Helaas kan het gebeuren dat het verwarmingselement in de stoel een onderbreking heeft, hiervoor moet de gehele stoel gedemonteerd worden.
Zie http://www.saab-900.com/techhelp/900_interior.php
en http://www.swedishwrench.com/seat.htm
en http://www.twinsaabs.com/seatskins/front_step1.html
Het is een ingenieus systeem met stangetjes/kettingjes en een trekschakelaar onder de stoelzitting, gekoppeld met een schakelaar in de riem"klikker". Veert de stoel niet in, dan gaat het lampje ook niet aan.
Ook de bijrijders stoel heeft dit, reageert het lampje ook niet als daar iemad op zit zonder riem ?
Controleer eerst de stekkers onder de voorstoelen voordat je het lampje verdenkt. Sommigen zeggen dat je door het gat van de autoradio bij het lampje kan (kleine handen en lenige vingers vereist!)
Anders moet je de knie bescherming weghalen.
Bij de 900C was stoelverwarming standaard, bij mijn 900C's stond dit ook aan de zijkant van de stoelzitting aangegeven.
Er is een automatische met thermostaat in de zitting (je kunt de temperatuursensor voelen in de zitting, rechtsvoor in het vlakke middendeel van de zitting zit een ronde knobbel) en een met regelaar op het dashboard.
Kijk ook hiervoor onder de stoel, dan heb je minstens 4 draden onder aan de stoel.
Helaas kan het gebeuren dat het verwarmingselement in de stoel een onderbreking heeft, hiervoor moet de gehele stoel gedemonteerd worden.
Zie http://www.saab-900.com/techhelp/900_interior.php
en http://www.swedishwrench.com/seat.htm
en http://www.twinsaabs.com/seatskins/front_step1.html
-
Manic
- Lid van verdienste
Bij de latere modellen van de C900 (ik meen vanaf MY 91/92) is de stoelverwarming standaard en niet instelbaar, maar geregeld met een thermostaat in de rugleuning en gaat automatisch aan en uit. Ook staat het niet meer op de stoel vermeld.
Als de stoelverwarming het niet doet dan is de kans groot dat er een draadbreuk is ontstaan in het matje (vergelijk met een stuk gaas) dat in de stoel verwerkt is. Deze zijn erg kwetsbaar en op het moment dat je deze repareert (soldeert) is de kans bijzonder groot dat deze binnen afzienbare tijd op een andere plek of op dezelfde plek weer breekt. Ik hoor meestal dat de beste oplossing hiervoor een nieuw matje is. Op zich niet duur, maar wel een hoop werk omdat de hele bekleding van de stoel moet.
Naast het matje kan het ook nog voorkomen dat het thermostaat kapot is.
Controleer voordat je verder gaat kijken eerst of de stekkers onder de stoel wel allemaal aangesloten zijn. Veelal zitten deze los om diverse redenen; per ongeluk losgetrokken, of bewust omdat men het niet fijn vind, of omdat er mogelijk sluiting in zit (dit laatste merk je vanzelf wel, wordt wel erg warm op een gegeven moment).
Als je dan toch onder de stoel aan het kijken bent, kan je meteen zien of het trekschakelaartje van het "fasten belts" lampje wel goed gemonteerd is.
Greetz,
Dennis
Als de stoelverwarming het niet doet dan is de kans groot dat er een draadbreuk is ontstaan in het matje (vergelijk met een stuk gaas) dat in de stoel verwerkt is. Deze zijn erg kwetsbaar en op het moment dat je deze repareert (soldeert) is de kans bijzonder groot dat deze binnen afzienbare tijd op een andere plek of op dezelfde plek weer breekt. Ik hoor meestal dat de beste oplossing hiervoor een nieuw matje is. Op zich niet duur, maar wel een hoop werk omdat de hele bekleding van de stoel moet.
Naast het matje kan het ook nog voorkomen dat het thermostaat kapot is.
Controleer voordat je verder gaat kijken eerst of de stekkers onder de stoel wel allemaal aangesloten zijn. Veelal zitten deze los om diverse redenen; per ongeluk losgetrokken, of bewust omdat men het niet fijn vind, of omdat er mogelijk sluiting in zit (dit laatste merk je vanzelf wel, wordt wel erg warm op een gegeven moment).
Als je dan toch onder de stoel aan het kijken bent, kan je meteen zien of het trekschakelaartje van het "fasten belts" lampje wel goed gemonteerd is.
Greetz,
Dennis
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: realais
Trek de schakelaars (of doppen) die onder het "fasten seat belt" plaatje zitten er uit, dan kun je met je vingers de lamphouder er uit trekken en het gloeilampje vervangen - is wel een beetje een gepeuter... Je kunt ook de radio eruit halen.ceasar schreef:...het lampje zelf en hoe kom ik daarbij?
In de chaufeurs stoelzitting zit een thermostaatschakelaar die de verwarming aan/uit schakelt. Je kunt de plaats van die schakelaar vaak zien in de zitting omdat precies daar de stof wat meer versleten is;hoe kan het dat de stoelverwarming het niet doet

De warmtedraad is vaak op de aansluiting met deze schakelaar gebroken. Als je een multimeter hebt kun je aan de stekker (onder de stoel) meten of er continuiteit is, je moet ca. 3 Ohm weerstand meten. In mijn '77 96 (met hetzelfde systeem als in een 900) heb ik de thermostaatschakelaar er uit gehaald en vervangen door een schakelaar tussen de stoelen, zodat ik de verwarming zelf aan/uit kan schakelen.
Onder de pasagierstoel zitten twee losse trekschakelaars; één is voor de stoelverwarming (zodat deze niet inschakelt als er niemand in de stoel zit), de ander is voor de riemen (zodat het lampje niet aangaat als...). Deze schakelaartjes zitten met een haakje vast, maar vaak schiet het haakje uit het oogje en dan is het alsof er nooit iemand in de stoel zit en gaat het lampje c.q. verwarming nooit aan.
-
ceasar
- Geregistreerd lid
Hallo allemaal,
Super bedankt voor jullie reacties!
Ik ben meteen gaan kijken onder mijn zitting maar wat ik daar aan trof beloofde ook niet veel goeds. Bij de bijrijderstoel trof ik de twee kettingen aan van de seatbelt indicator die overigens los hing en van de stoelverwarming. Deze twee kettingen waren niet aanwezig bij de bestuurdersstoel en de twee stekkkers aan de voorzijde van de stoel waren ook niet aanwezig. Ik heb zelf het idee dat mijn zoektocht naar verwarming en seatbeltindicator de ijskast in moet!
De bedrading van de seatbelt indicator komt wel uit de gordelklem vandaan maar verder geen ketting om te registreren of je op de zitting plaatsneemt.
Super bedankt voor jullie reacties!
Ik ben meteen gaan kijken onder mijn zitting maar wat ik daar aan trof beloofde ook niet veel goeds. Bij de bijrijderstoel trof ik de twee kettingen aan van de seatbelt indicator die overigens los hing en van de stoelverwarming. Deze twee kettingen waren niet aanwezig bij de bestuurdersstoel en de twee stekkkers aan de voorzijde van de stoel waren ook niet aanwezig. Ik heb zelf het idee dat mijn zoektocht naar verwarming en seatbeltindicator de ijskast in moet!
De bedrading van de seatbelt indicator komt wel uit de gordelklem vandaan maar verder geen ketting om te registreren of je op de zitting plaatsneemt.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Gewoon weer vasthaken in het gaatje van het frame van de stoel.ceasar schreef:Bij de bijrijderstoel trof ik de twee kettingen aan van de seatbelt indicator die overigens los hing en van de stoelverwarming.
Dat klopt. Ze gaan er blijkbaar van uit dat als het contact aan staat er altijd iemand in de bestuurdersstoel zit, er is geen schakelaar nodig om dat vast te stellen, idem voor de riemen.Deze twee kettingen waren niet aanwezig bij de bestuurdersstoel
De stekker van de stoelverwarming kan ook wel ergens anders onder de stoel hangen. Er moeten in ieder geval twee, soms 3, draden uit de stoel komen.stekkers aan de voorzijde van de stoel waren ook niet aanwezig
Wat voor jaar/type 900/stoelverwarming heb jij? Met een schakelwieltje op het dashbord?
-
ceasar
- Geregistreerd lid
stoelverwarming
Ik heb een Saab 900 cabrio lpt uit '92 italiaanse import.
Er zit geen wieltje voor de verstelling van de temperatuur maar ik hoorde van iemand anders dat dit in de modellen 91 -92 niet meer aanwezig was.
Ik zag aan de onderkant van de stoel idd een drietal stekkers die goed in elkaar zaten. Verder waren alle draden wel aanwezig maar werkt het niet. Ik heb in de zittingen gevoeld naar de indicator maar die voelde ik niet!
Is er toevallig onder de achterbank een zekering aanwezig die de stoelverwarming en daarmee ook de seatbelt indicator aanstuurt want dat zou wel verklaren waarom beiden weigeren te werken.
vriendelijke groet
Er zit geen wieltje voor de verstelling van de temperatuur maar ik hoorde van iemand anders dat dit in de modellen 91 -92 niet meer aanwezig was.
Ik zag aan de onderkant van de stoel idd een drietal stekkers die goed in elkaar zaten. Verder waren alle draden wel aanwezig maar werkt het niet. Ik heb in de zittingen gevoeld naar de indicator maar die voelde ik niet!
Is er toevallig onder de achterbank een zekering aanwezig die de stoelverwarming en daarmee ook de seatbelt indicator aanstuurt want dat zou wel verklaren waarom beiden weigeren te werken.
vriendelijke groet
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: stoelverwarming
Ja, zekering #2, 20 A - je had ook zelf kunnen kijken....ceasar schreef:Is er toevallig onder de achterbank een zekering aanwezig
-
ceasar
- Geregistreerd lid
-
ahbijker
- Donateur (4x)

dit is een interresante! Zou daarom de pass. Stoel niet werken???72sonett-III schreef:Trek de schakelaars (of doppen) die onder het "fasten seat belt" plaatje (...)ceasar schreef:...het lampje zelf en hoe kom ik daarbij?
In de chaufeurs stoelzitting zit een thermostaatschakelaar die de verwarming aan/uit schakelt. Je kunt de plaats van die schakelaar vaak zien in de zitting omdat precies daar de stof wat meer versleten is;hoe kan het dat de stoelverwarming het niet doet
![]()
De warmtedraad is vaak op de aansluiting met deze schakelaar gebroken. Als je een multimeter hebt kun je aan de stekker (onder de stoel) meten of er continuiteit is, je moet ca. 3 Ohm weerstand (....)
Onder de pasagierstoel zitten twee losse trekschakelaars; één is voor de stoelverwarming (zodat deze niet inschakelt als er niemand in de stoel zit), de ander is voor de riemen (zodat het lampje niet aangaat als...). Deze schakelaartjes zitten met een haakje vast, maar vaak schiet het haakje uit het oogje en dan is het alsof er nooit iemand in de stoel zit en gaat het lampje c.q. verwarming nooit aan.
-
peejee
- Geregistreerd lid
Ik zou graag ook een willen aanhaken bij dit topic. Bij mijn T16S (My90) werden de stoelen beide in eens erg warm. Op de passagiersstoel zat niemand. Daarna heeft de stoelverwrming het helaas niet meer gedaan.
Er zit lederen bekleding in en dan is die stoelverwarming juist zo lekker als het koud is. Heeft iemand enig idee waarom (beide stoelen!) heet werden? Zekeringen zijn allemaal nog heel. Tweede vraag: bij welke temperatuur slaat de automatische versie eigenlijk aan?
Er zit lederen bekleding in en dan is die stoelverwarming juist zo lekker als het koud is. Heeft iemand enig idee waarom (beide stoelen!) heet werden? Zekeringen zijn allemaal nog heel. Tweede vraag: bij welke temperatuur slaat de automatische versie eigenlijk aan?
-
ahbijker
- Donateur (4x)

[]Er is een ander topic. Daar staat heeeel veel op. Van mij en forummer veenaalt veel onderzoek
, geklooi
en soms oplossingen
.
viewtopic.php?f=4&t=20412" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt beter daar op verder gaan schrijven want daar wordt veel op geschreven. Dit topic (relais) heb ik nieuw leven ingeblazen omdat er een interessante opmerking stond. De titel relais kan natuurlijk van alles zijn
. Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag aan de topicstarter.
Heb je een 900 of 9000? Welk jaar? 900 of 9000 stoelen?
De stoeltemperatuur moet onder de 7 graden zijn wil hij aanslaan. Ik kan zeggen dat apart regelbare prettiger is, maar dat is een luxe probleem
.
viewtopic.php?f=4&t=20412" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt beter daar op verder gaan schrijven want daar wordt veel op geschreven. Dit topic (relais) heb ik nieuw leven ingeblazen omdat er een interessante opmerking stond. De titel relais kan natuurlijk van alles zijn
Heb je een 900 of 9000? Welk jaar? 900 of 9000 stoelen?
De stoeltemperatuur moet onder de 7 graden zijn wil hij aanslaan. Ik kan zeggen dat apart regelbare prettiger is, maar dat is een luxe probleem
Reden: Quote verwijderd
-
peejee
- Geregistreerd lid
OK Thx! Kijk ik daar even verder 
Ik wist alleen niet dat er onder de achterbank ook nog zekeringen zitten. Zal ik daar morgen ook nog even naar kijken.
't is modeljaar 1990
Ik wist alleen niet dat er onder de achterbank ook nog zekeringen zitten. Zal ik daar morgen ook nog even naar kijken.
't is modeljaar 1990
-
ahbijker
- Donateur (4x)

he peejee,
heb je de stoeverwarming nog weer opgepakt?
Ik wel! Without results!
Ben je er ook 15 jan?
heb je de stoeverwarming nog weer opgepakt?
Ik wel! Without results!
Ben je er ook 15 jan?
-
peejee
- Geregistreerd lid
Het enige wat ik tot nu toe gedaan heb is het door laten meten. De matjes zijn kapot. Helaas. Ik heb nog nooit een Saab gehad met goed werkende stoelverwarming
Maar ik heb aardig wat aan de auto moeten laten doen om 'm weer goed op de weg te krijgen. Dus dit heeft even wat minder prioriteit.
k hoop dat ik er bij kan zijn! Wel een passende locatie. Een hangar toch?
Maar ik heb aardig wat aan de auto moeten laten doen om 'm weer goed op de weg te krijgen. Dus dit heeft even wat minder prioriteit.
k hoop dat ik er bij kan zijn! Wel een passende locatie. Een hangar toch?