De 900 classic
-
SPILOIT
- Geregistreerd lid
De 900 classic
De Saab 900 classic is sinds 10 januari 2012 ook bij de Saab 96 Vereniging toegelaten.
Twijfel niet voor 30 euro per jaar ben je lid.
http://www.saab96vereniging.nl/nl/index ... dformulier
Veel veilige Saab kilometers toegewenst.
Twijfel niet voor 30 euro per jaar ben je lid.
http://www.saab96vereniging.nl/nl/index ... dformulier
Veel veilige Saab kilometers toegewenst.
-
Ronduy
- Geregistreerd lid
Re: De 900 classic
Is het ledenaantal van de 96 club zo dramatisch gedaald dat deze noodoplossing is gelanceerd? 
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Snap überhaupt het nut van deze tweede Saabclub niet. Helaas kan ik op de site geen historie vinden waarom deze club tot stand kwam. Vroeger misschien in de tijd dat een select groepje vond dat er na de 96 niks Saabwaardigs meer gemaakt werd (dus laten we een 96 vereniging oprichten!). Maar nu zijn er veel meer modellen toegelaten en is het inmiddels een soort tweede Saabclub, echter alleen voor Saabs t/m 1993. Waarom niet gewoon samen verder gaan? Of is het een clubje van mensen die een wrok koesteren tegen SCN?
Ik heb oudjes maar ook een 9000 (ja ja, foei, geen echte Saab volgens de 96 club), mag ik dan bij de club lid worden of word ik dan boos aangekeken als ik met de 9000 naar een meeting kom of een term als Saab 9-3 Viggen (nee nee, geen liefhebbersauto) bezig? Snap die selectie niet zo, kan (lees: wil) iemand dat uitleggen?
Ik lees op de site namelijk:
Vanwaar dan dat dit niet meeloopt met de tijd? Werden er na 1980 afgezien van de 900 classic geen échte Saabs meer gebouwd? Zijn 900 classics van '89-'94 wel gewenst (GM invloeden!)? How about de 9000 en 900 NG, NIET door GM ontworpen zoals vaak geroepen? Eerst dacht ik dat er (blijkbaar) een aversie bestond tegen modellen nieuwer dan de 96 maar aangezien er steeds meer modellen worden "toegelaten" is dat blijkbaar niet het geval.
Denk dat Saab Oldtimer Vereniging Nederland een betere naam zou zijn, als alleen belastingvrije auto's zijn toegestaan en er blijkbaar mensen uit het hele land, dus niet alleen Noord Nederland, welkom zijn als lid.
Ik heb oudjes maar ook een 9000 (ja ja, foei, geen echte Saab volgens de 96 club), mag ik dan bij de club lid worden of word ik dan boos aangekeken als ik met de 9000 naar een meeting kom of een term als Saab 9-3 Viggen (nee nee, geen liefhebbersauto) bezig? Snap die selectie niet zo, kan (lees: wil) iemand dat uitleggen?
Ik lees op de site namelijk:
Dat is exact één van de doelen van SCN alleen dan voor alle modellen. Alles leuk en aardig maar in 1980 was bovengenoemde - op de toen nét gelanceerde 900 classic na - het hele modellengamma. Blijkbaar is er vervolgens ooit besloten dat Saabs na [datum x] niet meer bij de club mochten horen. De 90 bestond echter nog niet in 1980 (vreemd dat die wel al is toegelaten, maar de veel eerder gelanceerde 900 classic tot voorkort nog niet)...De Saab 96 Vereniging Noord Nederland streeft ernaar om de leden op een verantwoorde wijze zoveel mogelijk plezier te laten beleven aan hun Saab 92, Saab 93, Saab 95, Saab 96, Saab 99, Saab 90 of Saab Sonett.
De vereniging is op 8 januari 1980 door Siebo Verhagen, Simon Nieuwenhuizen en Harm van der Laan opgericht.
Vanwaar dan dat dit niet meeloopt met de tijd? Werden er na 1980 afgezien van de 900 classic geen échte Saabs meer gebouwd? Zijn 900 classics van '89-'94 wel gewenst (GM invloeden!)? How about de 9000 en 900 NG, NIET door GM ontworpen zoals vaak geroepen? Eerst dacht ik dat er (blijkbaar) een aversie bestond tegen modellen nieuwer dan de 96 maar aangezien er steeds meer modellen worden "toegelaten" is dat blijkbaar niet het geval.
Denk dat Saab Oldtimer Vereniging Nederland een betere naam zou zijn, als alleen belastingvrije auto's zijn toegestaan en er blijkbaar mensen uit het hele land, dus niet alleen Noord Nederland, welkom zijn als lid.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Vanwaar zo negatief?
Ik heb niet het idee dat wrok hier een rol speelt, discussie over wat een echte SAAB is ook niet. Het waarom van 2 clubs weet ik echter niet, de 96-vereniging is vooral bedoeld voor oudere SAABs, mede om ze rijdend te houden en (technische) ervaring te delen.
Veel van de leden hebben voor dagelijks gebruik een jonge(re) SAAB dus een 9000 of 9-3 wordt ook wel genoemd in gesprekken.
Volgens mij kun je het beste even op de websites van beide clubs nalezen wat de doelstellingen van de clubs zijn en wat de voorwaarden voor lidmaatschap. Ik denk dat daar de antwoorden op je vragen wel gegeven worden.
Ik heb niet het idee dat wrok hier een rol speelt, discussie over wat een echte SAAB is ook niet. Het waarom van 2 clubs weet ik echter niet, de 96-vereniging is vooral bedoeld voor oudere SAABs, mede om ze rijdend te houden en (technische) ervaring te delen.
Veel van de leden hebben voor dagelijks gebruik een jonge(re) SAAB dus een 9000 of 9-3 wordt ook wel genoemd in gesprekken.
Volgens mij kun je het beste even op de websites van beide clubs nalezen wat de doelstellingen van de clubs zijn en wat de voorwaarden voor lidmaatschap. Ik denk dat daar de antwoorden op je vragen wel gegeven worden.
-
ahbijker
- Donateur (4x)

Ben lid van beide (sinds mijn 900-bezit van een jaar) en het is TOP dat deze groep zich de prachtige classics bezighoudt. Ik heb dus een 900 een oude en een betrekkelijk nieuwe 9-5.
Wrok is er absoluut niet!
Respect voor ieders mening hoor, maar zo'n negatieve reactie als hier door iemand wordt gegeven vind ik niet erg proffesioneel.
RESPECT DUS GRAAG VOOR IEDERS EIGEN KEUZE!!!!
Wrok is er absoluut niet!
Respect voor ieders mening hoor, maar zo'n negatieve reactie als hier door iemand wordt gegeven vind ik niet erg proffesioneel.
RESPECT DUS GRAAG VOOR IEDERS EIGEN KEUZE!!!!
-
ahbijker
- Donateur (4x)

Ik meen dat er zijn er sinds 2010 maar liefst 30 leden zijn bijgekomen, dus dat is niet hun reden! Da's per jaar gemiddeld een kleine 8% meer....Ronduy schreef:Is het ledenaantal van de 96 club zo dramatisch gedaald dat deze noodoplossing is gelanceerd?
Er zitten een behoorlijk stel 900 rijders bij die dit graag wilden. Er is over gestemd en de grote meerderheid was voor. Dan is t goed he?
-
Menno
- Geregistreerd lid
Inclusief mening over bepaalde verenigingen?ahbijker schreef: RESPECT DUS GRAAG VOOR IEDERS EIGEN KEUZE!!!!
-
ahbijker
- Donateur (4x)

Natuurlijk! Elke vereniging moet worden gerespecteerd. Om reden dat elk individu een bepaald ideaal heeft en daarom lid van een club wordt.Menno schreef:Inclusief mening over bepaalde verenigingen?ahbijker schreef: RESPECT DUS GRAAG VOOR IEDERS EIGEN KEUZE!!!!
Ook de duivenvereniging, Volvo-, zwem-, bridge-, Mercedes-, Gazelle-, SCN, zang-, kerk, geslacht, Toyota-, geloof, ras, vegetariërs, etc. etc, Het maakt niet uit wat je bent, of wat je doet. Respect heb je altijd!
't Is trouwens redelijk
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Sapphire schreef:Snap überhaupt het nut van deze tweede Saabclub niet. Helaas kan ik op de site geen historie vinden waarom deze club tot stand kwam. Vroeger misschien in de tijd dat een select groepje vond dat er na de 96 niks Saabwaardigs meer gemaakt werd (dus laten we een 96 vereniging oprichten!). Maar nu zijn er veel meer modellen toegelaten en is het inmiddels een soort tweede Saabclub, echter alleen voor Saabs t/m 1993. Waarom niet gewoon samen verder gaan? Of is het een clubje van mensen die een wrok koesteren tegen SCN?
Ik lees op de site namelijk:Dat is exact één van de doelen van SCN alleen dan voor alle modellen. Alles leuk en aardig maar in 1980 was bovengenoemde - op de toen nét gelanceerde 900 classic na - het hele modellengamma. Blijkbaar is er vervolgens ooit besloten dat Saabs na [datum x] niet meer bij de club mochten horen. De 90 bestond echter nog niet in 1980 (vreemd dat die wel al is toegelaten, maar de veel eerder gelanceerde 900 classic tot voorkort nog niet)...De Saab 96 Vereniging Noord Nederland streeft ernaar om de leden op een verantwoorde wijze zoveel mogelijk plezier te laten beleven aan hun Saab 92, Saab 93, Saab 95, Saab 96, Saab 99, Saab 90 of Saab Sonett.
De vereniging is op 8 januari 1980 door Siebo Verhagen, Simon Nieuwenhuizen en Harm van der Laan opgericht.
Oeioei! daar gaan we weer... Omdat je dit zelf ter tafel brengt.
Dit is in het verleden al meermalen aan de orde gekomen en ligt zelfs in het verlengde van waar we het afgelopen jaar samen over hebben gehad op de onderdelendag.
Nee, dit is geen clubje dat wrok koestert tegen de SCN koestert!
Als je als ingezetene zou weten waarover je sprak zou je dit zeker niet zeggen (spreek uit eigen ervaring gelukkig) en weten dat dit clubje liefhebbers ondanks de liefde voor een overlappende selectie Saabtypen vanuit stabiliteit, mentaliteit en beleving wel degelijk een meer dan fikse hoeveelheid verschillen én toegevoegde waarde tov de SCN heeft, waarvan acte.
Persoonlijk denk ik -jou eveneens aardig kennende- dat je vanuit jouw beleving ook beter bij die club daarboven zou passen dan bij de SCN, je moet daar wel voor openstaan.
sb153b
-
Menno
- Geregistreerd lid
Ik geloof dat je de sneer mist, maar het zij je gegundahbijker schreef:Natuurlijk! Elke vereniging moet worden gerespecteerd. Om reden dat elk individu een bepaald ideaal heeft en daarom lid van een club wordt.Menno schreef:Inclusief mening over bepaalde verenigingen?ahbijker schreef: RESPECT DUS GRAAG VOOR IEDERS EIGEN KEUZE!!!!
Ook de duivenvereniging, Volvo-, zwem-, bridge-, Mercedes-, Gazelle-, SCN, zang-, kerk, geslacht, Toyota-, geloof, ras, vegetariërs, etc. etc, Het maakt niet uit wat je bent, of wat je doet. Respect heb je altijd!
't Is trouwens redelijkSorry!
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Dank voor de uitleg FD en sb153b.
Heren, mijn post was in het geheel niet negatief bedoeld en ook zeker niet vanaf mijn SCN stoel maar gewoon vanuit mijzelf, uit nieuwsgierigheid. Was gewoon benieuwd naar de geschiedenis en het ontstaan van deze club. Bewust heb ik een wat scherpe zinsnede gekozen en daarmee precies de reacties losgekregen waar ik op hoopte.
Blijf de naamgeving een beetje gek vinden (SCN zou je dan ook de 900 classic club Zuid-Oost Nederland kunnen noemen, maar alla laten we de naam er maar buiten houden). Wat ik nog steeds niet echt snap is waarom alleen oude Saabs. Ik "respecteer" zoals dit zo mooi wordt genoemd dat dit zo is, maar snappen doe ik het niet echt. Onder de moderne rijders zitten ook heel wat échte liefhebbers. Daarbij is het dus blijkbaar zo dat menigeen ze bezit maar vanuit de club doet men net of ze er niet zijn... Als de leden de samenstelling van het toegelate wagenpark beslissen, kan ik dus zorgen dat er b.v. 30 mensen met een 9000 zich aanmelden en een stemming houden? Dan wordt dat model ook toegelaten omdat er draagvlak voor (ontstaan) is? Ik zou zeggen dat het op die manier slechts een kwestie van tijd is tot iedereen er bij hoort.
Overigens sluit ik niet uit dat ik t.z.t. lid zal worden van deze club hoor, dus neem het niet te zwaar op. Ik koester tegen niemand een wrok
Heren, mijn post was in het geheel niet negatief bedoeld en ook zeker niet vanaf mijn SCN stoel maar gewoon vanuit mijzelf, uit nieuwsgierigheid. Was gewoon benieuwd naar de geschiedenis en het ontstaan van deze club. Bewust heb ik een wat scherpe zinsnede gekozen en daarmee precies de reacties losgekregen waar ik op hoopte.
Blijf de naamgeving een beetje gek vinden (SCN zou je dan ook de 900 classic club Zuid-Oost Nederland kunnen noemen, maar alla laten we de naam er maar buiten houden). Wat ik nog steeds niet echt snap is waarom alleen oude Saabs. Ik "respecteer" zoals dit zo mooi wordt genoemd dat dit zo is, maar snappen doe ik het niet echt. Onder de moderne rijders zitten ook heel wat échte liefhebbers. Daarbij is het dus blijkbaar zo dat menigeen ze bezit maar vanuit de club doet men net of ze er niet zijn... Als de leden de samenstelling van het toegelate wagenpark beslissen, kan ik dus zorgen dat er b.v. 30 mensen met een 9000 zich aanmelden en een stemming houden? Dan wordt dat model ook toegelaten omdat er draagvlak voor (ontstaan) is? Ik zou zeggen dat het op die manier slechts een kwestie van tijd is tot iedereen er bij hoort.
Overigens sluit ik niet uit dat ik t.z.t. lid zal worden van deze club hoor, dus neem het niet te zwaar op. Ik koester tegen niemand een wrok
-
ahbijker
- Donateur (4x)

Ah, fijn dat je het niet zo meende!
Er was afgeloepn dinsdag een bestuursvergadering over dit punt. Affijn, ik kan je er wel meer over laten lezen, maar dan kun je beter met de voorzitter Paul bellen. De naamsverandering komt, maar daar moeten alle leden over besluiten. Deze handeling heeft meer consequenties en dat kost tijd en geld (stickers, enveloppen, notaris etc. etc.)
Ik hoop je binnenkort ook eens te ontmoeten. Ik wil je graag eens persoonlijk ontmoeten. dat is niet negatief bedoeld!
Tot zondag (?). Ik ben er (Paul ook).
Goed: nu maar weer ON-TOPIC. De 900 komt d'r bij dus!
Er was afgeloepn dinsdag een bestuursvergadering over dit punt. Affijn, ik kan je er wel meer over laten lezen, maar dan kun je beter met de voorzitter Paul bellen. De naamsverandering komt, maar daar moeten alle leden over besluiten. Deze handeling heeft meer consequenties en dat kost tijd en geld (stickers, enveloppen, notaris etc. etc.)
Ik hoop je binnenkort ook eens te ontmoeten. Ik wil je graag eens persoonlijk ontmoeten. dat is niet negatief bedoeld!
Tot zondag (?). Ik ben er (Paul ook).
Goed: nu maar weer ON-TOPIC. De 900 komt d'r bij dus!
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Ben lid geworden eind november omdat me dat wel leuk leek en ik nu een 99 heb (die mocht er toen al bij, de 900 nog niet). Nu ben ik dus ook welkom met mijn 900. Gezellig.
Nog geen ervaring met deze club maar ik ben benieuwd.

Als ik jouw bericht goed begrijp Harry hoef ik de 96club sticker niet meer op de 99 te plakken, er komt een andere?
Nog geen ervaring met deze club maar ik ben benieuwd.
Als ik jouw bericht goed begrijp Harry hoef ik de 96club sticker niet meer op de 99 te plakken, er komt een andere?
-
ahbijker
- Donateur (4x)

Klopt, alhoewel. 't Wordt wel een collecters-item!Brandslang schreef:Ben lid geworden eind november omdat me dat wel leuk leek en ik nu een 99 heb (die mocht er toen al bij, de 900 nog niet). Nu ben ik dus ook welkom met mijn 900. Gezellig.
Nog geen ervaring met deze club maar ik ben benieuwd.![]()