roest binnen en buiten aanpakken

1978-1993
Plaats reactie
scandi
Donateur
Donateur

roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door scandi » do 13 okt, 2011 13:16

In dit topic post ik de vorderingen van het restaureren van mijn caab 900 T16 uit 1988. Wat begon als een opknapproject draaide langzaam maar zeker uit op een totale restauratie. Hoe verder ik de caab uit elkaar haalde hoe meer roest ik tegen kwam. Aangezien ik voornemens ben deze auto nooit meer weg te doen heb ik uiteindelijk besloten om toch maar voor een totale restauratie te gaan. Mijn sleutelervaring beperkte zich tot hier en daar een onderdeel vervangen van mijn 9000 aero. Het is de eerste keer dat ik een auto volledig uit elkaar haal. Met de beperkte sleutelervaring voor mij een spannend leerproces. Het streven is om eind 2014 medio 2016 medio 2017 eind 2020 zomer 2021 weer 'up and running' te zijn.

---------------------------------------------

Start oktober 2011

Na het verwijderen van de vloerbedekking van caab 900 '88 kwam ik toch meer roest tegen dan verwacht/gehoopt.
Ik wil dat nu gaan aanpakken. Er zitten een paar flinke roestplekken/gaten aan de passagier en bestuurderskant.

1. Ik wil de plekken er van bovenaf uit slijpen en van bovenaf nieuwe stukken inlassen. Moet ik daarbij nog rekening houden met balken of leiding die tussen de vloer en bodem zitten? Verder wil ik de hele coating (met haarscheuren) er uit bikken. Is dat verstandig en wat kan ik er het beste voor terug smeren?

2. er zitten een paar ronde doppen/plekken op de bodem (zie foto) waar dienen die voor?

3. ik heb de parkers van de kachelpijp los gemaakt maar de pijp blijft vooraan klemmen in het volgende deel (krijg het niet uit elkaar geschoven). moet dat zonder geweld los kunnen of zie ik iets over het hoofd?

Afbeelding

Afbeelding

Op het eerste oog zag de caab er best redelijk goed uit.

Afbeelding

Afbeelding

Raggare
Geregistreerd lid

Re: roest binnen aanpakken

Bericht door Raggare » do 13 okt, 2011 18:29

scandi schreef: Verder wil ik de hele coating (met haarscheuren) er uit bikken. Is dat verstandig en wat kan ik er het beste voor terug smeren?
Dat wat jij coating noemt zijn anti dreunmatten. Dat kun je verwijderen en later als je klaar bent met je laswerkzaamheden weer nieuwe terug plaatsen.
Die anti dreunmatten zijn zelfklevend en kun je zachtmaken door ze te verwarmen. Handig om ze in de juiste vorm te krijgen.

scandi schreef:2. er zitten een paar ronde doppen/plekken op de bodem (zie foto) waar dienen die voor?
Als je een zwembad in je auto hebt kun je die rubberen doppen er uit halen. Daar zijn ze voor.

De rest van je vragen kan ik je helaas niet mee helpen. Over dat roest gebeuren moet wel het een en ander te vinden zijn op dit forum daar dat eigenlijk een "vrij veel voorkomend" probleem is.

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » do 13 okt, 2011 19:58

Je moet niet van de bovenkant maar van de onderkant naar de plaatsen met roest kijken, is geroest langs een verstevigingsbalk, dus ff checken aan de onderzijde.

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » do 13 okt, 2011 20:35

Raggare schreef:Dat wat jij coating noemt zijn anti dreunmatten. Dat kun je verwijderen en later als je klaar bent met je laswerkzaamheden weer nieuwe terug plaatsen. Die anti dreunmatten zijn zelfklevend en kun je zachtmaken door ze te verwarmen. Handig om ze in de juiste vorm te krijgen.

Anti dreunmatten liggen toch tussen de vloerbedekking en de carrosserie (noppenmatten met een dikke kunststof/teer achtige laag waardoor water lekker tussen de matten en de carrosserie blijf zitten). De noppenmatten werken als een soort spons waardoor het water door haarscheurtjes in de lak gaat broeien en er roest ontstaat tussen de bitak/lak laag en carrosserie-staal. Daarmee kan gelijk door worden gegaan naar de opmerking van Maus71 ;)
Maus71 schreef:Je moet niet van de bovenkant maar van de onderkant naar de plaatsen met roest kijken, is geroest langs een verstevigingsbalk, dus ff checken aan de onderzijde.
Dit kan zeker wel vanuit de binnenkant komen...controleer maar eens rondom de aansluiting van het "interieurfilterhuis. Hier omheen zit een rubber dat nog wel eens wil verweren door de tand des tijds. Andere beruchte plekken zijn oa. langs raamrubbers, deurrubbers en doorgangrubbers in het schutbord.
Er kan vervolgens heel af en toe een klein beetje water zo onder de anti dreunmatten sijpelen...

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » do 13 okt, 2011 21:21

scandi schreef: 1. Ik wil de plekken er van bovenaf uit slijpen en van bovenaf nieuwe stukken inlassen. Moet ik daarbij nog rekening houden met balken of leiding die tussen de vloer en bodem zitten?
.

Aan bestuurderszijde loopt de remleiding naar achteren. Zou adviseren die geheel los te halen, met speciale remleidingsleutel (automaterialenzaak) linksvoor en bij de achterbank. Een flinke stengel. Eenmaal weg kun je aan die zijde goed inspecteren.
Let met name op linksvoor, bij de wielkast (nu goed zichtbaar + werkruimte geschapen), en bij de verstevingsbalk/de dorpel, ter hoogte van het kriksteunpunt, op corrosie. Kan daar erger zijn dan de vloer op zich (die is meer "vliegroest achtig). Indien nodig uitslijpen en nieuwe stukken inlassen. Zoals je trouwens al voornemens bent.

Bij slijpen, handschoenen + afschermende bril dragen svp ! Mooie wagen, lelijke littekens, geen fraaie mix :wow: .

En, we zijn benieuwd + als het kan foto's graag. Zeer nuttig, voor vele mede forummers ! Yes we can :idea:

scandi
Donateur
Donateur

Bericht door scandi » do 13 okt, 2011 23:35

Ben al druk bezig de anti-dreunmatten er uit te krabben met een verfkrabber. Op veel plekken is het drijfnat onder de anti-dreunplaten (beetje pulp geworden) en geroest. Roest komt in dit geval dus inderdaad van binnenuit. Ook in de rand/dorpel naast de bestuurders stoel veel roest (krab er hele stukken uit). Morgen alles verder kaal halen/slijpen/stralen/lassen.

ahbijker
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ahbijker » vr 14 okt, 2011 6:59

Volgende week ga ik ook s inspecteren bij mij. Tapijtje moet er even een beetje uit voor aanleg v d draden voor apart regelbare stoelverwarming. Ben benieuwd...

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » vr 14 okt, 2011 9:20

ahbijker schreef:Volgende week ga ik ook s inspecteren bij mij. ..... Ben benieuwd...
Vervoer ik mijn passagier met een vliegend tapijt :-S+

Ga ook eens kijken, onder de passagier, onkuis ? Opkuisen :-S+ Ben benieuwd :twisted:

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » vr 14 okt, 2011 9:51

willeme 1 schreef:
me dag is weer goed :D
geweest, zonder haar commando: En vandaag ga jij stofzuigen !

Dank je, de meuk hier een beetje opleuken ! Vanmorgen op de radio, er komt een nieuwe recessie aan.

Stoffer en blik, zal gaan, eenmaal afgesloten door de energie-oplicht :idea: er (Essent, etc...)... vegen, bukken ;-|+

ahbijker
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ahbijker » vr 14 okt, 2011 14:29

Er :oops: nder of er :-P+ p; van :wow: chter of gewoon v :idea: :idea: r , 't is allemaal lkkr :lol:
Redelijk :offtopic: is mijn indruk....
Nu weer gewoon aan 't werk jongens!

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » vr 14 okt, 2011 14:44

ahbijker schreef:Er :oops: nder of er :-P+ p; van :wow: chter of gewoon v :idea: :idea: r , 't is allemaal lkkr :lol:
Redelijk :offtopic: is mijn indruk....
Buk me effe, krijg ik dat over me heen. Wel retelkkr :offtopic:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 14 okt, 2011 19:26

Net als het kopen van een classic dus! :lol:

scandi
Donateur
Donateur

Bericht door scandi » vr 14 okt, 2011 21:06

Vandaag flink aan het hakken en beitelen geweest en alle zooi is eruit. Valt toch tegen. Paar flinke gaten aan de passagierskant (balk is zichtbaar en ook geroest en paar gaten aan de bestuurders kant. Ook aan de zijkant (dorpel) van binnenuit een gat. Volgende week slijpen en stralen en daarna de brug op om ook de onderkant maar eens kaal te halen.

De bestuurdersdeur is slecht - dus GEZOCHT bestuurdersdeur voor CAAB in goede staat (liefst Cirrus wit)

Het plan is om aan beide kanten in de bodemplaat 2 flinke stukken er uit te slijpen en nieuw plaatwerk IN te lassen. Weet iemand of de vloerdelen (onder de knieschotten) ook ergens los te koop zijn of moeten ze zelf op vorm gemaakt worden? Welke dikte plaat kan het beste gebruikt worden?

De dorpels lijken flink vol gespoten te zijn met vet en daarna aan de binnenzijde gaten tape dichtgemaakt. Is dat standaard bij de dorpels van de 900 classic?

Tips zijn welkom

Afbeelding

Afbeelding
dorpel bestuurderszijde

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 14 okt, 2011 21:29

Been there, done that. Komt goed. Die tape zit bij mij ook.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gws
Geregistreerd lid

Bericht door gws » vr 14 okt, 2011 23:03

Het beste kan je de delen van een donor uitslijpen en bij jouw Saab inlassen.
Zorg voor referentiepunten, dus meet bijvoorbeeld de afstand vanaf de B stijl tot de rand van het uit te slijpen deel.

Succes!

Plaats reactie