SLOTJE SVP Dimlicht werkt plotseling niet....lichtrelais?

1967-1984
Plaats reactie
joppe68
Geregistreerd lid

SLOTJE SVP Dimlicht werkt plotseling niet....lichtrelais?

Bericht door joppe68 » ma 07 okt, 2013 17:28

Wie (her)kent dit?

Plotseling doen beide dimlichten van mijn 99 uit 1978 het niet meer. Stadslichten én grootlicht wél.

H4 lampjes nagekeken, die zijn in orde. Werking van de schakelaar nagekeken en die werkt, want in zowel standje "stadlicht" als in standje "dimlicht" komt er stroom te staan op de pluspool nummer 30 (input, hoofdstroom) van het grote lichtrelais dat links los aan het zekeringhuis zit geschroefd (zie foto).Grootlicht werkt ook en je hoort het relais goed klikken.

Bij inschakeling van het dimlicht komt er dus wél stroom te staan op het grote lichtrelais, maar niet op de aansluitingen naar de H4 lampjes. Kan het lichtrelais kapot zijn? Of zit er tussen het relais en de koplampen nog een aparte zekering?

Het gekke is dat ik nérgens een zekering kan vinden voor dimlicht (of grootlicht), terwijl Olving spreekt over een gezekerde verlichting van 16A. Maar waar die zekering dan zit, wordt niet beschreven.

Wie helpt?

Gr.,
Joost

Afbeelding

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Dimlicht werkt plotseling niet....lichtrelais stuk??

Bericht door redmervand » ma 07 okt, 2013 17:47

Wellicht heb je hier iets aan:
Afbeelding

joppe68
Geregistreerd lid

Bericht door joppe68 » ma 07 okt, 2013 17:53

Nee daar heb ik niks aan :? .....daar staan toch geen "headlights" op? In de boeken van Olving staat ook een schema maar er worden géén zekeringen genoemd voor dimlicht.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 07 okt, 2013 17:53

Ik zal straks thuis even het schema er bij halen.

Menno
Geregistreerd lid

Bericht door Menno » ma 07 okt, 2013 17:59

Zekering is geen torpedootje, maar 1 van die doosjes met 4 pootjes. Waarschijnlijker is dat er in het relais iets niet goed gaat: vervuiling speelt een rol. Gemakkelijk open te wippen en schoon te maken

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 07 okt, 2013 21:38

De 96 gebruikt hetzelfde relais voor groot/dimlicht. In de 96 is alleen het dimlichtcircuit gezekerd, zal in een '78 99 wel net zo zijn

Bij de laatste APK bleek dat in mijn '79 96 het grootlicht niet 'bleef hangen' zodra ik de schakelaar losliet. Het probleem zat in een versleten/weggebrand contact in het relais. Nadat ik het relais had vervangen (door een exemplaar uit een 900) werkte het weer.

Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 07 okt, 2013 21:51

Zekering 11 staat op je licht relais. Maar dan zou je grootlicht het ook niet moeten doen.
Ik denk dat het toch in je relais zit.

Mr.Polaroid
Geregistreerd lid

Bericht door Mr.Polaroid » di 08 okt, 2013 12:34

Laatst had ik misschien een voorbode van wat jij hebt. De lichten (dimlicht) gingen even uit en 1 of 2 seconden later weer aan, vanwege duisternis toen goed waar te nemen. Heb ik die dag 2x gehad, vlak na het starten. Tot nu toe geen problemen meer....

succes met oplossen

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 08 okt, 2013 15:08

Ik zou eens met een knokkel een flinke tik op het relais geven bij contact en lampen aan. Kijken of hij dan wel werkt, dan is het relais stuk. Komt overigens vaker voor, ik heb hem wel 3x vervangen bij mijn 99 (wel steeds door gebruikte maar een nieuw relais dat 30 jaar heeft stilgelegen kan ook 'plakken'). Je kunt het makkelijkst gewoon even een ander relais aansluiten - als je die niet hebt is die vast wel ergens te lenen.

joppe68
Geregistreerd lid

Bericht door joppe68 » wo 09 okt, 2013 9:40

Tikken op het relais had ik al geprobeerdf natuurlijk :D . Zo going het vroeger ook met een vastzittend startmotorrelais haha.

Het zal het relais wel zijn...

joppe68
Geregistreerd lid

Bericht door joppe68 » wo 09 okt, 2013 19:03

Opgelost, het relais was de boosdoener...

Mr.Polaroid
Geregistreerd lid

Re: SLOTJE Dimlicht werkt plotseling niet....lichtrelais stu

Bericht door Mr.Polaroid » do 10 okt, 2013 14:14

Mooi !

Waar heb je een andere/nieuwe vandaan gehaald?
Kosda?

joppe68
Geregistreerd lid

Bericht door joppe68 » do 10 okt, 2013 14:50

1 exemplaar via een forummer, gratis opgehaald en die werkt! Maar voor de zekerheid nog maar eentje extra gekocht via een andere forummer. Hoop dat die óók werkt...

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 10 okt, 2013 17:52

Als je het relais openmaakt zie je zo iets;
Afbeelding

Het contact rechtsonder (net boven de 1 van 2013) lijkt gesloten, maar is dat niet, er zit een fractie van een mm ruimte tussen, genoeg om alleen even contact te maken op het moment dat het relais sluit, of als je er op tikt, maar direct daarna niet meer.

Afbeelding

Dit is ook niet eenvoudig te repareren, het bovenste contact is helemaal hol uitgesleten door de vonkwerking.

Plaats reactie