wagenziek in de 99

1967-1984
Plaats reactie
menner
Donateur
Donateur

wagenziek in de 99

Bericht door menner » vr 03 apr, 2026 17:33

Ik ontmoette gisteren oude vrienden uit Brabant. We haalden herinneringen op aan een vakantie naar Toscane begin jaren 80. Met vijf man in een chocoladebruine 99 van de helaas te vroeg overleden fotograaf Joep Lennarts. Wat ons nog allemaal bij staat van de trip, was hoe snel we wagenziek werden in de 99. Ik kan me herinneren dat ik zelfs achter het stuur, ziek werd op een flinke haarspeldbochten weg. Was dit een gevalletje massahysterie of komt dit verschijnsel bekend voor bij de 99 rijders? Ik ben best benieuwd..

groet, Tom

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: wagenziek in de 99

Bericht door Style&Co » vr 03 apr, 2026 17:56

ik ben opgegroeid in een 99 (wellicht zelfs verwekt) en ik herken me daar niet in

Hadden ze vroeger niet als oplossing daarvoor een rubberen strip aan de achterbumper die contact maakte met de weg tijdens het rijden?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 03 apr, 2026 18:08

Vele vakanties gehad in Saab 900 en 99. Nooit ziek geworden.

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » vr 03 apr, 2026 18:24

Ik kan me herinneren dat ik als kind af en toe wel eens last van wagenziekte had. Vooral in de bergen. Overigens was ik heel handig in het openen van het raam in de achterdeur en gooide er gewoon uit, wat in de weg zat. Later hooguit de deur aan de buitenzijde even afspoelen.
Ook herinner ik me eind jaren ‘70 dat onze 99 GLE combi coupé een rubber strip onder de auto had en mijn vader een koper draadje in de stoel naar de bodem had aangebracht, omdat hij soms een opdonder kreeg als hij na een rit de deur dicht deed. Volgens mij was er een verband met bepaalde materialen in zijn pakken of de zolen van zijn schoenen.

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » vr 03 apr, 2026 19:15

Style&Co schreef:
vr 03 apr, 2026 17:56
Hadden ze vroeger niet als oplossing daarvoor een rubberen strip aan de achterbumper die contact maakte met de weg tijdens het rijden?
Nee, die waren bedoeld om statische schokjes te voorkomen. Permanent 'aarde' maken. Geen idee of het werkte, maar met wagenziekte had het niets van doen.

Wagenziekte kan door van alles komen. Slappe wegligging (veren, schokdempers) is oorzaak nummer één, want de hele tijd geschommel van links naar rechts. Lezen tijdens het rijden is er ook zo een. En natuurlijk luchtjes. In mijn hele leven is er maar één auto geweest waar ik altijd (!) wagenziek in werd: de Simca 1308 van mijn ouders. Zeker weten dat dat iets te maken had met de semi-velours stoelbekleding. Die wasemde iets uit.

menner
Donateur
Donateur

Bericht door menner » vr 03 apr, 2026 20:36

Dan houden we het maar op toeval, mogelijke zweetvoeten oid. Het was verder een prachtige trip door Toscane. Van hoe de 99 destijds reed, kan ik me helaas niets meer herinneren.
Dank voor jullie reacties op dit enigszins vreemde topic.. :D

Plaats reactie