Tuning in België: kan het nog?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
AeroDynamic
Geregistreerd lid

Tuning in België: kan het nog?

Bericht door AeroDynamic » wo 13 aug, 2008 16:52

Na een lange afwezigheid omwille van een druk jaar kom ik hier nog even op m'n favo forum piepen.
Natuurlijk heb ik ook een bijhorend vraagje voor m'n collega landgenoten.

Omdat ik helemaal weg ben van m'n 9-5 Aero, heb ik het plan opgevat het beestje over een geruime tijdspanne wat onder handen te nemen. Hiermee bedoel ik eerst de "kwetsbare" onderdelen vervangen alvorens me aan wat lichte tuning te wagen.

Maar ik kwam van een kale kermis thuis. Kan tuning eigenlijk nog wel in België?

Alle onderdelen waar ik naar keek lijken wel verboden door die pipo Landuyt.
Enkele voorbeelden (in de volgorde waarin ik ze wou laten plaatsvinden):

- 3" downpipe: kan niet want motortuning mag niet meer, juist?
- "kingcobra" luchttoevoerpijp: zelfde verhaal
- intercooler: valt hier ook onder zeker?
- 3" uitlaatsysteem van JT (Speedparts): dit geeft volgens mij nog het meeste problemen van al. Als ik de KB's en wet goed begrijp mag een aftermarketuitlaat niet luider zijn dan de OEM. Ik weet niet hoeveel lawaai die maakt, maar ik denk niet dat ik er ergens al eentje gevonden heb die legaal is.

Dit allemaal nog voor ik aan effectieve ECU-tuning toekom, wat ook al niet meer mag (ook motortuning zeker?).
*zucht* :cry:

Ik ben echt teneinde raad. Dus, beste Belgen, weten jullie raad? Doe gerust jullie verhaal inzake mods, keuringervaringen, oplossingen, stukken die wel legaal zijn....

Dank bij voorbaat

moodystarfish
Geregistreerd lid

Bericht door moodystarfish » wo 13 aug, 2008 17:41

Tuning kan in België nog steeds hoor, al is het tegenwoordig wel aan enkele regeltjes onderworpen (wat mss geen slecht idee is, als je ziet wat er tegenwoordig over de weg scheurt). De meest gedetailleerde info over wat mag en wat niet, kan je alvast hier vinden: http://www.how2tune.be/. De belangrijkste stelregel die je moet hanteren is dat je voor elk origineel onderdeel dat je vervangt, een onderdeel met een "CE" keurmerk (en bijhorend attest) inbouwt. Doe je dit niet, dan kan je elk jaar voor de jaarlijkse autokeuring gaan sleutelen én rij je de rest van het jaar in principe ook illegaal rond (en ja, steekproeven gebeuren wel degelijk... ). Veel plezier met het tunen! 8)

AeroDynamic
Geregistreerd lid

Bericht door AeroDynamic » wo 13 aug, 2008 17:54

Wat kan ik precies verstaan onder zo'n CE-keurmerk? En hoe zie ik of een onderdeel die goedkeuring heeft?
Op de meeste sites van bekende (en door dit forum vaak gefrequenteerde) tuninggarages wordt hier niets over gezegd.

Ik had die how2tune-site ook al bekeken en uitvoerig gelezen, net als alle koninklijke besluiten, maar ik kom er gewoon niet uit of de onderdelen die ik in mijn eerste post vermeld nu daadwerkelijk verboden zijn of niet. Het is allemaal zo vaag. :roll:

Toch bedankt voor je snelle reactie. Mss dat er andere (belgische) leden zijn die hun ervaringen over hun getunede Zweed kunnen delen?

moodystarfish
Geregistreerd lid

Bericht door moodystarfish » wo 13 aug, 2008 18:47

Voor alle duidelijkheid: er wordt tegenwoordig verwezen naar het "E" (ipv "CE") -keurmerk. Als een onderdeel een dgl Europese goedkeuring draagt, zie je dit aan het "E"-logo op het stuk. De door jou genoemde JT uitlaat heeft een deze goedkeuring volgens mij niet (zie ook hier).

AeroDynamic
Geregistreerd lid

Bericht door AeroDynamic » wo 13 aug, 2008 21:07

Das jammer, maar niet echt onverwacht.

Het zou handig zijn als er een overzicht bestond van stukken die wel aan dit keurmerk voldoen.
Is er dan iemand die me kan vertellen welke uitlaten ook mooi klinken/sportief zijn en wel goedgekeurd zijn?

En wat dan met die andere stukken die ik aanhaalde?

(Sorry voor de vele vragen, voel me terug 5 jaar oud. Maar ik ben nog relatief tuningleek en erg verward. :wink: )

cornekev
Geregistreerd lid

Bericht door cornekev » do 14 aug, 2008 0:14

ik heb voorlopig alleen de ECU en de luchtfilter aangepast. Hier komen ze toch niet achter op de keuring, ze zetten de auto toch niet op de vermogens bak

viggen
Geregistreerd lid

Bericht door viggen » do 14 aug, 2008 0:43

Motor tuning is in belgie verboden maar een auto verbouwen naar meer pk niet
Het is maar hoe je het bekijkt, ben bezich om een 600 pk ongebouwde saab te homologeren in belgie ik laat nog iets weten als dit gelukt is

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » do 14 aug, 2008 7:57

Gaat het dan om hardware en/of software homologatie (allez, ze zullen de wagen wel als een geheel bekijken maar waar wat gaan ze in detail bekijken dat afwijkt van standaard)?

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » do 14 aug, 2008 8:59

hey
zolang er visueel niks aan veranderd is de tc zelfs niet op de hoogte van wat mag en niet mag
bij viggen is dit anders ,als die zijn kap open doet dan zie je dat er wel wat verbouwt is (ik jaloers :) )
gouden tip voor de uitlaat : ga naar een uitlaat center en zoek in de schrab bak een kapotte uitlaat maar met nog goed zichtbare letters op
snij die letters ce ....bosal ....en die zever eruit maak er een plaatje van 15cm bij 8 cm of zoiets
nu las je dat plaatje met 8 puntlassen vast op je 3inch pijp
okè goed voor de belgische keuring
geen haan die er over kraait

king cobra ...doe eens navraag op de tc wat een king cobra is, daar zeggen ze" een zeer giftige slang" als je ne slimme hebt :lol:

zelfde verhaal met geboorde schijven ;ik ken er die met zulke schijven de keuring gepasseerd hebben ....tc niks gezien !
van iemand anders weet ik wel dat ze powerflex gezien en afgekeurd hebben ...daartegenover weer iemand die de bussen zwart gespoten had een 14 dagen voor keuring en weer geen probleem
mvg werner

eddracket
Geregistreerd lid

Bericht door eddracket » do 14 aug, 2008 9:57

Ik dacht ook dat je hier enkel moet naar kijken wanneer de auto jonger is dan 1994. Ik heb met mijn vorige 900i een Simons uitlaat laten plaatsen zonder goedkeuringsbewijs. Bij de stationschef van de keuring gaan horen en kon zonder problemen omdat de auto van 1993 was. Dus voor een classic moet het normaal kunnen.

moodystarfish
Geregistreerd lid

Bericht door moodystarfish » do 14 aug, 2008 14:03

viggen schreef:Motor tuning is in belgie verboden maar een auto verbouwen naar meer pk niet
Maar je bent wel verplicht dit door te geven aan je verzekeringsmij. Doe je dit niet (gebeurt praktisch nooit, want kost je meer centjes), kan dit wel eens erg in je nadeel uitdraaien bij een eventueel ongeval (echter, meestal kijkt de verzekering enkel verder indien de wagen ook optisch getuned is ... ).

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 14 aug, 2008 14:16

Wat is trouwens de reden dat tunen zo sterk ontmoedigd wordt in België?

Moet je trouwens ook niet het nieuwe vermogen melden? Anders klopt het toch niet meer wat betreft het betalen van belasting?

ZaVo
Geregistreerd lid

Bericht door ZaVo » di 19 aug, 2008 17:42

Ben vandaag dus met men 9000 cse naar de keuring geweest en ben afgekeurd geweest omdat men co2 te hoog was .

Probleem is dus da k met ne 3"jt uitlaat rij en zonder katalysator zit.

Voor het resterende tuning ben k nie afgekeurd geweest..
- Dumpvalve
- Sportfilter speedparts
- 3"jt uitlaat vanaf turbo tot einddemper
- Maptun stage 3 ecu ( die zien ze ook nie )
- Maptun delivery pipe
- Gele koni's rondom

AeroDynamic
Geregistreerd lid

Bericht door AeroDynamic » di 19 aug, 2008 22:26

Ben je dan in Alken gekeurd geweest, Zavo?

Ik wist niet dat er SF-leden zo dichtbij woonden. Ik ben zelf van Kermt bij Hasselt. :D

Als ik het goed begrijp was het probleem dus enkel de uitstoot. Maar dan zit ik met de vraag: "Uit welk jaar is je 9000?"
Als hij pré-94 is, dan kan ik begrijpen dat je met zoveel wegkomt. Ik betwijfel of ik met mijn 2001 9-5 Aero ook zoveel geluk zou hebben.

Als hij van later is, is dat leuk om te horen. Dan wil ik al wel eens een gokje wagen en keuringbingo spelen. :twisted:

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 19 aug, 2008 22:42

hey
bij het meten van de co zit de keurmeester in de auto meestal toch
ga achter de auto staan en zet je voet op de flex buis :) bij de test

co zal wel goed zijn nu
:lol:

echt het helpt
mvg werner

Plaats reactie