uitlaat (spaghetti) spruitstuk

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
ridethewinds
Geregistreerd lid

Bericht door ridethewinds » do 27 aug, 2009 15:19

Nu ook te koop op speedparts.se en niet eens zo duur....... 8)

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » do 27 aug, 2009 15:29

ridethewinds schreef:Nu ook te koop op speedparts.se en niet eens zo duur....... 8)
Ik krijg er morgen eentje binnen voor mijn eigen 900 classic :D Ik ben benieuwd!

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 27 aug, 2009 17:26

3,995 kronen voor een RVS-spruit?! Damn! Dat wordt zowaar haalbaar :shock:

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » do 27 aug, 2009 19:30

zoek de verschillen.... :wink: Maar goedkoop is het zeker!
R&D Carparts
Afbeelding
Speedparts
Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 27 aug, 2009 20:09

Sapphire schreef:...Omdat alle 'buizen' op de foto op pagina 1 een andere vorm hebben wordt de snelheid op bepaalde plaatsen meer uit de luchtflow gehaald dan bij andere buizen?
Dat klopt, een bocht levert door richtingsverandering van de stroming meer druk (=energie)verlies dan een rechte pijp. Bij het berekenen van b.v. (water)leidingen neem je (gemakshalve) aan dat een 90graden bocht net zoveel verlies geeft als één meter rechte pijp.

Voor de spaghetti-uitlaat geldt in principe hetzelfde, maar hier komen ook nog temperatuur- en uitzettingsproblemen bij: een bijna rechte pijp, opgesloten tussen het motorblok en de turbo zal bij uitzetten die turbo willen 'wegduwen', een pijp met bochten er in kan de uitzetting kwijt door de bochten 'uit elkaar te duwen' en duwt dus minder tegen de turbo. Door deze verschillende uitzettingskrachten krijg je allerlei spanningen in het hele spruitstuk die uiteindelijk kunnen resulteren in scheuren.

Je zou eigenlijk een spaghetti-spruitstuk moeten maken van 4 identieke stukken flexibele uitlaatpijp, die las je gewoon tussen de motorflens en de turboflens, de bochten komen dan vanzelf wel en geen last van spanningen...
Afbeelding

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 28 aug, 2009 8:44

Tja, dat zou wel een mooie oplossing zijn, ware het niet dat er geen flexibel materiaal is dat tegen de druk en temperaturen kan die er heersen tussen uitlaatpoort en turbo.

@Jelmer: ik zie dat de flens bij R&D wel dikker is en dat het spruitstuk uit meer gedeeltes bestaat... ben erg benieuwd naar het kwaliteitsverschil, als dat er is.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » vr 28 aug, 2009 11:32

Kwaltiteit van de Speedparts versie durf ik niks over te zeggen zonder er een in m'n handen the hebben gehad. Flensen lijken dunner en er zitten inderdaad minder lassen in (opzich postief). Wat me wel opvalt is het grote lengte verschil in de pijpen en de dikkere meer opliggende niet geborstelde lassen. Vraag me af of ze op pulsen getest zijn.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 09 sep, 2009 13:31

Gisteravond ff bij rallyastra geweest... hij is bezig met het uitlaatspruitstuk en er zijn tekeningen in de maak.

Was weer gezellig ff banden schoppen en mooi spul bekijken. Stond zowaar een V6 Saab blokje in de garage... dus de zaken gaan vooruit! ;)

Plaats reactie