T7 ECU Tuning
-
DaanS
- Geregistreerd lid
-
erwin van holten
- Geregistreerd lid
Software wat je koopt is volgens mij nooit optimaal. Wordt voor de kudde gemaakt. Geen 1 motor die uit de fabriek komt loopt hetzelfde. Iedere motor heeft toch een eigen karakter. Ik denk dat je alleen echt passende software kan schrijven als je de auto erbij hebt. Dus ik denk in dit geval dat dit een heel nuttig topic is.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Wederom vooruitgang:
De connector om de CANUSB dongle aan te kunnen sluiten op de ECU

Het uitpluizen van de 70 pins connector, die 1 penneke (nr19) mist

Voorbeeld van de setup met 70 pins connector

Werkende setup (zonder mooie connector) tijdens het downloaden van de orginele bin file. Het uitlezen van de 512Kb ging redelijk snel, ongeveer 7 minuten.

Volgende stap is een andere bin van een flashen in de spare ECU...
Vraag: kan ik zonder problemen mijn originele T7 ECU uit de auto halen en weer terugplaatsen? Het is de bedoeling dat mijn originele ECU niet geflashed wordt, maar altijd als backup gebruikt kan worden.
De connector om de CANUSB dongle aan te kunnen sluiten op de ECU
Het uitpluizen van de 70 pins connector, die 1 penneke (nr19) mist
Voorbeeld van de setup met 70 pins connector
Werkende setup (zonder mooie connector) tijdens het downloaden van de orginele bin file. Het uitlezen van de 512Kb ging redelijk snel, ongeveer 7 minuten.
Volgende stap is een andere bin van een flashen in de spare ECU...
Vraag: kan ik zonder problemen mijn originele T7 ECU uit de auto halen en weer terugplaatsen? Het is de bedoeling dat mijn originele ECU niet geflashed wordt, maar altijd als backup gebruikt kan worden.
-
a85
- Geregistreerd lid
wow dat gaat snel..
De twee ecu's wisselen zou geen probleem moeten zijn. Let wel op de VSS (vehicle security code), dit is een code in je ecu (bin) die gematched is aan je board computer. Met een verkeerde code slaat de startonderbreking in.
Je hebt een paar keuzes;
- de VSS uitzetten (kan in T5 suite, het is een ecu optie)
- de VSS code van je originele ECU gebruiken (invoeren in T5 suite)
- of door een tech2 de nieuwe code matchen (maar dan werkt je oude ecu niet meer
)
Bij de T5 ecu is de VSS code de eerste groep nummers van de serial no op de sticker van de ECU.
De twee ecu's wisselen zou geen probleem moeten zijn. Let wel op de VSS (vehicle security code), dit is een code in je ecu (bin) die gematched is aan je board computer. Met een verkeerde code slaat de startonderbreking in.
Je hebt een paar keuzes;
- de VSS uitzetten (kan in T5 suite, het is een ecu optie)
- de VSS code van je originele ECU gebruiken (invoeren in T5 suite)
- of door een tech2 de nieuwe code matchen (maar dan werkt je oude ecu niet meer
Bij de T5 ecu is de VSS code de eerste groep nummers van de serial no op de sticker van de ECU.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Ben weer een beetje verder:
In T7Suite is er geen mogelijkheid om VSS uit te zetten, althans ik heb het nog niet gevonen.
Op de T7 ECU staat de immobiliser code op een sticker op het connector gedeelte. Deze code ga ik overnemen van mijn orginele ECU samen met het VIN nummer (chassisnummer) van mijn auto. Die 2 codes worden gesflashed in de reserve ECU samen met de getunede software. Dit zou voldoende moeten zijn om ECU's te kunnen swappen.
Immobiliser code:

Zie ook: http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... izer#p7080
In T7Suite is er geen mogelijkheid om VSS uit te zetten, althans ik heb het nog niet gevonen.
Op de T7 ECU staat de immobiliser code op een sticker op het connector gedeelte. Deze code ga ik overnemen van mijn orginele ECU samen met het VIN nummer (chassisnummer) van mijn auto. Die 2 codes worden gesflashed in de reserve ECU samen met de getunede software. Dit zou voldoende moeten zijn om ECU's te kunnen swappen.
Immobiliser code:
Zie ook: http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... izer#p7080
-
erwin van holten
- Geregistreerd lid
-
Vyv
- Moderator + Donateur

De T7Suite software is erg gebruiksvriendelijk. Je kan zoeken naar andere factory bin files, of modded bin files en die gebruiken.
Maar je kan ook heel makkelijk een stage1 (en 2 en 3) tune doen op jouw eigen originele bin file. Er is een soort van wizard in het programma die dit allemaal kan.
En je kan ook zelf aan de slag, maar dan moet je weten waar je mee bezig bent, dus veel info lezen en zoeken. Zo ver ben ik nog niet.
Maar je kan ook heel makkelijk een stage1 (en 2 en 3) tune doen op jouw eigen originele bin file. Er is een soort van wizard in het programma die dit allemaal kan.
En je kan ook zelf aan de slag, maar dan moet je weten waar je mee bezig bent, dus veel info lezen en zoeken. Zo ver ben ik nog niet.
-
Juice
- Geregistreerd lid
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Reserve ECU is gistermiddag al toegekomen.
Heb dus een complete werkende test setup
Vandaag proberen om de spare ECU te flashen en te plaatsen.
Vraag: Ik ben met de firmware settings optie bezig binnen de T7Suite software. Als ik de velden verander wordt alles opgelagen behalve het CHASSIS ID. Dit klopt toch niet?

Heb dus een complete werkende test setup
Vandaag proberen om de spare ECU te flashen en te plaatsen.
Vraag: Ik ben met de firmware settings optie bezig binnen de T7Suite software. Als ik de velden verander wordt alles opgelagen behalve het CHASSIS ID. Dit klopt toch niet?

-
EdjeK
- Geregistreerd lid
-
Maarten
- Lid van verdienste
Vyv gaat erg hard.
BDM interface, ECU's, 70 polige connector, voeding, etc., het ligt allemaal klaar. Zodra de CANUSB interface arriveert kan ik verder. Via de BDM gaat het nog niet lukken omdat ik nog geen Win98 heb.
Het wachten duurt erg lang nu ik zie hoe snel Vyv vorderingen maakt.
Is het noodzakelijk om het chassis ID aan te passen? Ik meen dat een ECU met de juiste immobilizer code functioneert, ongeacht het chassisnummer.
BDM interface, ECU's, 70 polige connector, voeding, etc., het ligt allemaal klaar. Zodra de CANUSB interface arriveert kan ik verder. Via de BDM gaat het nog niet lukken omdat ik nog geen Win98 heb.
Het wachten duurt erg lang nu ik zie hoe snel Vyv vorderingen maakt.
Is het noodzakelijk om het chassis ID aan te passen? Ik meen dat een ECU met de juiste immobilizer code functioneert, ongeacht het chassisnummer.
-
Maarten
- Lid van verdienste
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Ik denk dat ik ook een T5 connector te pakken heb. Hij kwam wel uit een 9-3, wellicht een vroege?
Maar het avontuur is jammer genoeg voortijdig gestopt
Eerst dacht ik dat het aan mijn Vista laptop lag. Dus ik heb het ook geprobeerd op een oude XP machine die op zolder stond. Beide geen succes.
Wat heb ik gedaan:
Actions > Flash binary file to ECU
In eerste instantie gebeurd er 10 sec niks. Krijgt de melding dat T7Suite niet meer reageert. Toch gaat de rode led van de CAN-USB dongle een paar seconden branden en wordt T7Suite weer actief. Maar verders gebeurd er niks.
Nog een keer Actions > Flash binary file to ECU, nu krijg ik de mogelijkheid om een bin te selecteren die voor het flashen gebruikt dient te worden. Ik selecteer een bin file en krijg volgende pop-up:

Het tellerke blijft op 0,0 staan. Er gaan geen ledjes branden op de CAN-USB dongle (geen communicatie?). Na minuten wachten blijft de teller op nul. Als ik cancel kies in het pop-up scherm, dan blijven de ECU interaction items ghosted (grijs).
T7Suite moet opnieuw gestart worden om bovenstaande acties te kunnen herhalen. Zonder succes uiteindelijk
PS.
Uitlezen van de ECU lukt ook niet meer. Heb ik de ECU om zeep geholpen?
Nog een paar minor bugs in software, misschien interessant voor Dilemma:
* De tooltip teksten in het settings menu maken nog vermelding van T5Suite.
* De verschillende pop-up´s zijn erg dominant, ook als je overschakelt naar andere software blijft de pop-up on top. (MDI parent goed zetten?)
Maar het avontuur is jammer genoeg voortijdig gestopt
Eerst dacht ik dat het aan mijn Vista laptop lag. Dus ik heb het ook geprobeerd op een oude XP machine die op zolder stond. Beide geen succes.
Wat heb ik gedaan:
Actions > Flash binary file to ECU
In eerste instantie gebeurd er 10 sec niks. Krijgt de melding dat T7Suite niet meer reageert. Toch gaat de rode led van de CAN-USB dongle een paar seconden branden en wordt T7Suite weer actief. Maar verders gebeurd er niks.
Nog een keer Actions > Flash binary file to ECU, nu krijg ik de mogelijkheid om een bin te selecteren die voor het flashen gebruikt dient te worden. Ik selecteer een bin file en krijg volgende pop-up:
Het tellerke blijft op 0,0 staan. Er gaan geen ledjes branden op de CAN-USB dongle (geen communicatie?). Na minuten wachten blijft de teller op nul. Als ik cancel kies in het pop-up scherm, dan blijven de ECU interaction items ghosted (grijs).
T7Suite moet opnieuw gestart worden om bovenstaande acties te kunnen herhalen. Zonder succes uiteindelijk
PS.
Uitlezen van de ECU lukt ook niet meer. Heb ik de ECU om zeep geholpen?
Nog een paar minor bugs in software, misschien interessant voor Dilemma:
* De tooltip teksten in het settings menu maken nog vermelding van T5Suite.
* De verschillende pop-up´s zijn erg dominant, ook als je overschakelt naar andere software blijft de pop-up on top. (MDI parent goed zetten?)
-
Vyv
- Moderator + Donateur

-
DaanS
- Geregistreerd lid