Saab 900 2.1 turbo

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Saab 900 2.1 turbo

Bericht door RoccoH » do 19 nov, 2020 19:46

Precies, mooiste is een overstap naar trionic 5 als je er meer uit wilt halen.

Blok is ook gewoon ontworpen om af en toe te pingelen zodat de EZK de ontsteking zo optimaal mogelijk regelt.

mbriet
Geregistreerd lid

Bericht door mbriet » vr 20 nov, 2020 12:06

Aero_9000 schreef:
do 19 nov, 2020 15:23
Dan zou ik wel aanraden om louter premium benzine (BP Ultimate) te tanken, om pingelen te voorkomen. Echter, als je zo'n grote ombouw gaat doen, lijkt het mij een mooiere oplossing om een turbo-onderblok te gebruiken. Mocht je dan ooit de turbodruk willen verhogen, dan is het technisch mogelijk. Je hebt dan slechts een andere draadboom nodig, of een bijvoorbeeld een ombouwset naar Trionic 5.

mbriet, is de koppakking al vervangen? Of is die nog origineel?

En waarom heb je gekozen voor de injectoren van een (9000) B234i en de ecu van een (9000) B234L? Verwacht je op die manier meer inspuiting?
Tja, dan kan je vgm beter meteen een c900 met turbo kopen.

Koppakking is al vervangen.

Grotere injectoren en ecu voor meer brandstof, om te voorkomen dat de motor te arm gaat lopen bij WOT. Zie https://www.saabcentral.com/threads/2-1 ... ed.587273/

Ik was niet van plan er T5 op te zetten of de druk hoger te zetten dan 0,4 bar, maar je weet maar nooit ;) Zoals Reier schreef geeft T5 goede controle op druk en ontsteking tegen pingelen.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » vr 20 nov, 2020 12:24

Geweldig. :o Zoiets ben ik met mijn 2.1 ook ooit van plan. Ik was al aan het kijken of je ergens een set gesmeede turbo zuigers kunt kopen voor de B212, maar dat valt dus wel tegen. :lol: Maar is een B212 niet vrij simpel om te bouwen op Trionic 5, gezien deze al een krukas sensor heeft?
Ik meot in ieder geval even alle gegevens gaan noteren :P Heb mijn 2.1i nog maar net, dus misschien dat die over 5 jaar dan ook als turbo rond rijdt. :O:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 20 nov, 2020 13:36

Carroda schreef:
vr 20 nov, 2020 12:24
Maar is een B212 niet vrij simpel om te bouwen op Trionic 5, gezien deze al een krukas sensor heeft?
De BDP sensor van een 2.1 (en 2.0i) werken wel met Trionic, maar alleen met Trionic 5.2. Trionic 5.5 gebruikt een 60-2 patroon (zoals vaak op het vliegwiel wordt gemaakt) en biedt wat meer opties voor bijvoorbeeld begrenzing in lage versnellingen volgens mij.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » vr 20 nov, 2020 21:48

Moet je wel het 9000 trigger wheel aanpassen en overzetten op de 900 krukaspoelie want die verschillen tussen EZK en Trionic 5.2, zie www.900aero.com:

Afbeelding

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 23 nov, 2020 10:56

Heerlijk project! De 2.1 is al geweldig vind ik. En nu ook met wat meer uhpmf bovenin.

In Amerika doen ze dit soort ombouwen wel vaker (de 2.1 daar was wat de LPT hier was en zijn dus ruim aanwezig)

Ben erg benieuwd hoe zoiets rijdt. :mrgreen:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 24 nov, 2020 20:58

Het is toch vooral de kop met grotere doorlaten en inlaatspruitstuk en dikkere uitlaat die het een 2.1 maken

Dus zo’n kop en inlaatspruitstuk op een turbo is toch het ultieme, maar de boel verder goed voor elkaar hebben ook.
De ene turbo is de andere niet

Heb ooit eens proef gereden in een 99 met 16 Klepper , dat ding was gewoon sloom tov mijn 99 met een 1 carburateur tje op lpg :D

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 25 nov, 2020 11:08

turbopilot schreef:
di 24 nov, 2020 20:58
Het is toch vooral de kop met grotere doorlaten en inlaatspruitstuk en dikkere uitlaat die het een 2.1 maken
Nee, de boring is groter (93mm vs 90mm) dan een 2.0.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 25 nov, 2020 19:36

Ja dat begrijp ik 100 cc meer haal je niet uit de kop, :D

Wat ik bedoel, de kop en spruitstuk hebben betere flow , daar ligt volgens mij het grotere voordeel, van de 2.1 die 100 cc zal wel meevallen

De boel goed afstemmen, juiste injectoren , uitlaat , ontsteking e.d levert veel meer op
Als je er een K uitlaat onder hebt wil het niet weg, dus krijg je het er aan de andere kant er niet in ( bij een turbo lijkt het niet op te vallen, maar ook daar is een K uitlaat ruk)

Misschien de basis hogere compressie van een 2.1 ook ( als die dat heeft) maar dan moet je wel goede pingeldecetie hebben

Reed vroeger met hoge compressie zuigers en 1,5 bar turbo druk, spaghetti uitlaatspruitstuk met een B turbo motor, liep als de brandweer (7000) km :mrgreen: ;-(+ :-P+

Was in F1 tijd dat zij met tig turbo druk draaiden, wist ik veel dat daar benzine inging met een octaan getal van tig over de 140

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 30 nov, 2020 9:58

Die 100cc merk je in koppel onderin. Een turbo met goede uitlaat komt daar niet bij in de buurt.

De compressie van een 2.1 is 1:10.5 dacht ik tegen de 1:9 van een turbo, waar je dus ook al koppel wint.

Overigens verlies je 1:0.25 als je een 2.1 kop op een 2.0 turbo blok zet. Vanwege het verschil in verbrandingskamers van de koppen. Minder koppel onderin, maar meer turbodruk mogelijk bovenin de toeren.

Een T16 84/85er kop poortmatchen aan een 2.1 inlaatspruitstuk geeft de beste compressie verhouding en flow. (buiten de T7 koppen, die wat meer werk nodig hebben om op een b202 te passen)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 30 nov, 2020 22:24

Hadden die oude ook geen andere nokkenassen?
1 van de jongens heeft zo’n oude en dat loopt als de brandweer, wedstrijdje tegen zijn baas in met zijn getunde vulveu .

Aan het eind van de rit, hoe hard loopt die oude k.t saab wel niet :mrgreen:

Er is volgens mij een site waar dat van die onderdelen samenstelling op staat, inclusief de foto’s van het verschil in die koppen.
Nokkenassen e.d.

Je zou kunnen overwegen om een turbo blok op te boren, mijn 1700 cc V4 in de sonett is ook van 90 naar 93 opgeboord iets van 115 cc dacht ik

Plaats reactie