16v i B202 blok

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

16v i B202 blok

Bericht door Gert-Jan 44 » ma 02 aug, 2010 12:20

allemaal,

ik heb hier een B 202 I blok liggen dat ik aan het reviseren ben en in mijn 99 gaat. Nu heb ik een vraagje voor de tuners:

Hoe krijg ik toch net dat ietsje meer power uit een 16v i blok? Blok komt uit een 900c van 1992.

Alle tips zijn welkom, maar een T16 Blok had ik net niet ter beschikking :wink:

Groeten,
Gert-Jan

brinky
Donateur
Donateur

Re: 16v i B202 blok

Bericht door brinky » ma 02 aug, 2010 12:59

Compressie verhogen (B202 84 kop gebruiken of een 'normale' B202 kop maximaal vlakken) en een betere flow creeeren (poorten groter maken, grotere kleppen monteren).
Daarna zorgen dat je voldoende brandstof in de motor krijgt... als je de carburateur-route volgt dus grotere carbs monteren. Ga je voor injectie dan ben je best uit met een vrij programmeerbaar systeem waarmee je dan de brandstofmap kunt aanpassen naar de nieuwe karakteristieken van je motorblok.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 02 aug, 2010 13:24

Kop en inlaatspruitstuk flowen, Vliegwiel afdraaien, spaghettie uitlaat.
Eigenlijk alles zoveel mogelijk optimaliseren.

Gr,

(R)Ed

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 02 aug, 2010 13:39

maw goedkoper en simpel pk,s halen........T16 blok er in hangen :wink:

Loopt al snel in de kosten als je echt goed vermogen wil uit een i16v blok,pk/euro verhouding word je niet blij van ben ik bang.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 02 aug, 2010 13:41

brinky schreef:Compressie verhogen (B202 84 kop gebruiken of een 'normale' B202 kop maximaal vlakken) en een betere flow creeeren (poorten groter maken, grotere kleppen monteren).
Daarna zorgen dat je voldoende brandstof in de motor krijgt... als je de carburateur-route volgt dus grotere carbs monteren. Ga je voor injectie dan ben je best uit met een vrij programmeerbaar systeem waarmee je dan de brandstofmap kunt aanpassen naar de nieuwe karakteristieken van je motorblok.
compressie verlagen...turbo er op :mrgreen:

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » ma 02 aug, 2010 15:13

check, bedankt

dacht dat het zoiets ging worden, betere flow...

T16 blok is momenteel geen optie vrees ik :) T16 slopers groeien niet echt aan de bomen hier in de buurt en ben nog vollop bezig met het restaureren van de 99. (kost vrij veel geld allemaal)

Had ook ergens gehoord dat het mogelijk was een LPT blok van te maken? Schijnde dat de LPT blokken dezelfde waren als de i blokken, klopt dit?

Gert-Jan

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 02 aug, 2010 15:46

Nee. LPT en FPT blokken zijn niet gelijk aan i-blokken. Maar je kan wel een turbo op een i-tje schroeven en dat met lage turbodruk rond gaan rijden. Zeker als je op LPG rijdt is dat best een optie.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » ma 02 aug, 2010 18:21

oké, stel nu, ik zet een turbo bij op het blok en er komt geen LPG in de wagen.

Aan welke soort turbo moet ik dan denken? iemand suggestie's? olie/ water gekoeld?
Afhankelijk van de turbo zal ook moeten gedacht worden aan een intercooler? ( weet niet zeker of dat nodig gaat zijn)
Hoe zit het met turbodruk en pingelen?

Wat moet er dan nog allemaal vervangen worden? in / uitlaat spruitstukken?

Bedankt voor het meedenken

Plaats reactie