Betrouwbaarheid 1.9 TID blok (120 pk)
- Marcel93
- Geregistreerd lid
- Berichten: 56
- Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 23:37
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Betrouwbaarheid 1.9 TID blok (120 pk)
Ik zoek een diesel. Is het 1.9 TID blok betrouwbaar (93 estate, eind 2005, 120 pk) ? Ik heb me laten vertellen (en hier en daar gelezen) dat de 150 pk veel kuren vertoond, maar de 120 niet.
Betekent dit ook dat het blok zich kan meten met andere dieselgiganten ? Zijn er al voorbeelden van wagens met dit blok die 4 ton hebben gereden ? Een Volvo of Mercedes diesel (vloek ik nu ?) haalt zonder veel problemen een half miljoen km, hoe zou dat met deze motor zitten ?
Ik hecht aan de schoonheid en souplesse van Saab, maar ook aan uithoudingsvermogen en betrouwbaarheid. Op benzinegebied zijn ze erg goed (samen met Volvo), op dieseltechnologisch gebied vraag ik me wel eens af of GM niet teveel op de centjes heeft gelet (of zich te lang op benzine heeft gericht). Als ik een diesel koop, wil ik er langggg van genieten.....
Betekent dit ook dat het blok zich kan meten met andere dieselgiganten ? Zijn er al voorbeelden van wagens met dit blok die 4 ton hebben gereden ? Een Volvo of Mercedes diesel (vloek ik nu ?) haalt zonder veel problemen een half miljoen km, hoe zou dat met deze motor zitten ?
Ik hecht aan de schoonheid en souplesse van Saab, maar ook aan uithoudingsvermogen en betrouwbaarheid. Op benzinegebied zijn ze erg goed (samen met Volvo), op dieseltechnologisch gebied vraag ik me wel eens af of GM niet teveel op de centjes heeft gelet (of zich te lang op benzine heeft gericht). Als ik een diesel koop, wil ik er langggg van genieten.....
- Garrett
- Lid van verdienste
- Berichten: 8196
- Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 14:37
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Het is de FIAT JTD. En die heeft zijn naam toch wel verdient in dieselwereld als uitvinder van commonrail techniek.
De 150pk vertoont meer kuren dan de 120pk inderdaad. Iedere auto heeft altijd wel z'n zwakke punt en bij dit motorblok is dat voornamelijk de alternator, de EGR geeft in de 120pk wat minder problemen, en de waterpomp. Maar dat is dus concernbreed in de hele GM en FIAT-groep. Andere dieselmotoren (van andere merken) hebben weer hele andere problemen waarbij Audi bv. een tijd met versnellingsbakken heeft gekloot en BMW last had van slechte turbo's.
Je komt altijd wel wat tegen
De 150pk vertoont meer kuren dan de 120pk inderdaad. Iedere auto heeft altijd wel z'n zwakke punt en bij dit motorblok is dat voornamelijk de alternator, de EGR geeft in de 120pk wat minder problemen, en de waterpomp. Maar dat is dus concernbreed in de hele GM en FIAT-groep. Andere dieselmotoren (van andere merken) hebben weer hele andere problemen waarbij Audi bv. een tijd met versnellingsbakken heeft gekloot en BMW last had van slechte turbo's.
Je komt altijd wel wat tegen
'06 Volvo V50 2.4i
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)
'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)
'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31
- shearwater
- In memoriam †
- Berichten: 5617
- Lid geworden op: zo 17 apr, 2005 22:17
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Al vaker gemeld hier: een vrijwel probleemloze motor, inmiddels getuned naar 150 Pk en nog steeds probleemloos. Alleen bij ca 110K de EGR-klep vervangen en bij 120K tegelijk met de distributieriemn de waterpomp, voor de zekerheid. Doet elke dag braaf z'n werk, maakt een sprintje als ik dat wil en gebruikt gemiddeld zo'n 6.2 L/100km. Km-stand nu 155K.
- Sporthatch
- Donateur (3x)
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: zo 31 dec, 2006 15:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Dit kan ik volledig beamen, alleen niet getuned.shearwater schreef:Al vaker gemeld hier: een vrijwel probleemloze motor, inmiddels getuned naar 150 Pk en nog steeds probleemloos. Alleen bij ca 110K de EGR-klep vervangen en bij 120K tegelijk met de distributieriemn de waterpomp, voor de zekerheid. Doet elke dag braaf z'n werk, maakt een sprintje als ik dat wil en gebruikt gemiddeld zo'n 6.2 L/100km. Km-stand nu 155K.
Groetjes,
Jan
In het begin was er niets, en toen is ook dat nog ontploft !!
2008 9-3 cabrio, Vector, Smoke Beige, Hirsch getuned, 195pk
2008 9-3 cabrio, Vector, Smoke Beige, Hirsch getuned, 195pk
- jwaterink
- Donateur (6x)
- Berichten: 8527
- Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Prima blokkie die 8 klepper 120 pk. Ze zijn pas sinds eind 2004 geleverd bij Saab in de 9-3. De 9-5 kreeg hem pas in modeljaar 2006 (dame edna). Je vind daarom maar af en toe een km bom.
Als je nu echter kijkt bij de Alfa Romeo 156, waar dit blok qua basis al in ligt vanaf 1998 en je kijkt dan naar bv de autoweek myreview's dan zal je zien dat ze zeer goed zijn.
Als je nu echter kijkt bij de Alfa Romeo 156, waar dit blok qua basis al in ligt vanaf 1998 en je kijkt dan naar bv de autoweek myreview's dan zal je zien dat ze zeer goed zijn.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2669
- Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Mijn vrouw heeft 2x een Alfa gehad en nu sinds 3 jaar een Saab met deze motor. In totaal (even gauw rekenen...) 180.000 + 150.000 + 110.000 (de Saab) is 440.000 km ervaring met deze motor.
In al deze jaren 2x een opvallend ding: de eerste Alfamotor gebruikte 1 ltr. olie op 8.000 km. De twee latere hadden nergens last van. Gewoon van onderhoudsbeurt naar onderhoudsbeurt zonder bijvullen.
Het tweede is de EGR-klep in de Saab. Die is rond 40.000 schoongemaakt en rond 90.000 vervangen. Maar dat heeft met het roetfilter te maken, denk ik. De Alfa's hadden die niet.
Conclusie: wat ons betreft een door-en-door betrouwbaar blok. Mijn vrouw is al weer aan het kijken naar de volgende Saab met dit blok. Ze wil 'm nu wel getuned hebben: het mag allemaal wat sneller, volgens haar.
Menno
In al deze jaren 2x een opvallend ding: de eerste Alfamotor gebruikte 1 ltr. olie op 8.000 km. De twee latere hadden nergens last van. Gewoon van onderhoudsbeurt naar onderhoudsbeurt zonder bijvullen.
Het tweede is de EGR-klep in de Saab. Die is rond 40.000 schoongemaakt en rond 90.000 vervangen. Maar dat heeft met het roetfilter te maken, denk ik. De Alfa's hadden die niet.
Conclusie: wat ons betreft een door-en-door betrouwbaar blok. Mijn vrouw is al weer aan het kijken naar de volgende Saab met dit blok. Ze wil 'm nu wel getuned hebben: het mag allemaal wat sneller, volgens haar.
Menno
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
- benny1
- Geregistreerd lid
- Berichten: 681
- Lid geworden op: za 06 jun, 2009 18:38
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Ik heb deze blok nu twee weken maar het verbruik valt me een beetje tegen.
Woon-werk verkeer.Dit is telkens 30km enkel en met +- 10 km autosnelweg ertussen kom ik op een verbruik van 6,4 liter en dan rij ik gewoon met het verkeer mee.
Begrijp niet goed hoe ze aan een gemiddeld verbruik komen van 5,3l ?
Woon-werk verkeer.Dit is telkens 30km enkel en met +- 10 km autosnelweg ertussen kom ik op een verbruik van 6,4 liter en dan rij ik gewoon met het verkeer mee.
Begrijp niet goed hoe ze aan een gemiddeld verbruik komen van 5,3l ?
Saab 9-3 Vector 2008 1.9 Tdi Stage 1 169 PK
- Caracalla
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: di 09 dec, 2008 23:31
- Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale
tjah
de broer van m'n beste vriend heeft een nieuwe 520d
gemiddeld verbruik op papier iets rond de 5 liter diesel/100km
hij komt toe met net geen 9 liter
en in 3 maand tijd 20.000km gebold, dus daar zit ook tamelijk wat autosnelweg tussen
de broer van m'n beste vriend heeft een nieuwe 520d
gemiddeld verbruik op papier iets rond de 5 liter diesel/100km
hij komt toe met net geen 9 liter
en in 3 maand tijd 20.000km gebold, dus daar zit ook tamelijk wat autosnelweg tussen
9-3 SS MY 2004 1.8t BSR'd + Optiflow
Parrot CK3100 + Rockford balanced line driver with subwoofer install
Parrot CK3100 + Rockford balanced line driver with subwoofer install
- shearwater
- In memoriam †
- Berichten: 5617
- Lid geworden op: zo 17 apr, 2005 22:17
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Een gemiddeld gebruik van 5.3 heb ik nog nooit gehaald. Het zit normaal zo rond de 6.2, soms wat meer soms wat minder, maar onder de 6.0 kom ik gemiddeld nooit. Alleen op lange snelwegtrajecten en rustig rijden zakt hij eronder als ik met een reset begin. Ik denk dat je met je traject van 30 km per dag en het type wegen dat je beschrijft in het geheel niet mag mopperen.benny1 schreef:Ik heb deze blok nu twee weken maar het verbruik valt me een beetje tegen.
Woon-werk verkeer.Dit is telkens 30km enkel en met +- 10 km autosnelweg ertussen kom ik op een verbruik van 6,4 liter en dan rij ik gewoon met het verkeer mee.
Begrijp niet goed hoe ze aan een gemiddeld verbruik komen van 5,3l ?
- Garrett
- Lid van verdienste
- Berichten: 8196
- Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 14:37
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Volstrekt onmogelijk dat verbruik, mijn Astra is een pak lichter maar is uitgerust met dezelfde motor:
Gemiddeld langdurig gemiddelde (70.000km): 5,6
Met hard proberen het onderste uit de kan te halen: 4,9
Met hard proberen het onderste uit de kan te halen: 6,5
Gemiddeld langdurig gemiddelde (70.000km): 5,6
Met hard proberen het onderste uit de kan te halen: 4,9
Met hard proberen het onderste uit de kan te halen: 6,5
'06 Volvo V50 2.4i
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)
'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)
'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: ma 19 feb, 2007 11:14
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
5,5l gemiddeld is wat mij betreft goed te doen, maar eerlijk gezegd is dat met rustig toeren (110km/u op de snelweg). Ik rij enkel 50km, waarvan een 30km snelweg, maar wel twee keer per dag dwars door Gent (Zuid-Noord). Bij korte ritjes, koude motor en veel optrekken en afremmen, zit ik aan 6l. 's Zomers met heel veel aandacht bij wijze van experiment een 2000km woon-werkverkeer gedaan en dan kwam ik aan 4,9l... gemeten aan de pomp, want de boordcomputer liegt er op los (in positieve zin dan, want die geeft steeds een halve liter meer aan dan reeël verbruik...).
Toegegeven, veel freude am fahren is er niet bij, maar dat staat onze staat en de staat van onze wegen ook niet echt meer toe. Ik haal mijn plezier bijgevolg uit het toeren en het zuinig rijden.
Toegegeven, veel freude am fahren is er niet bij, maar dat staat onze staat en de staat van onze wegen ook niet echt meer toe. Ik haal mijn plezier bijgevolg uit het toeren en het zuinig rijden.