E10 benzine....

2002-2012
Plaats reactie
lex 9-3 cabrio
Geregistreerd lid

E10 benzine....

Bericht door lex 9-3 cabrio » wo 01 aug, 2012 18:39

Hallo allemaal.
Wij zijn op vakantie in frankrijk en nu zie je hier steeds vaker euro95 E10 bij de pomp.
Nu is mijn vraag of ik dat met de 9-3 ss cabrio Aero uit 2004 gewoon kan tanken?
Wie heeft er een antwoord?
Bvd en een zonnige groet Alex.

edwardk
Geregistreerd lid

Re: E10 benzine....

Bericht door edwardk » wo 01 aug, 2012 19:06

Is geen probleem , alle saabs vanaf 1998 kunnen iig E10 aan zonder probleem.

btw prettige vacantie

S60driver
Geregistreerd lid

Bericht door S60driver » wo 01 aug, 2012 19:10

ze kunnen het wel aan, maar ik weiger het te tanken.

Het is gewoon "minder" goed voor je motor, zou voor die paar euro cent extra dan euro 98 tanken als er geen gewone 95 is...

lex 9-3 cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door lex 9-3 cabrio » wo 01 aug, 2012 21:41

Bedankt voor de reacties....
Ik ben idd van plan het zo min mogelijk te tanken.
Maar ik vroeg me gewoon af of het mogelijk was om te doen.
Groet Alex.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 01 aug, 2012 22:36

Ik tank het nu al enige weken, een stuk vooordeliger en hij loopt er niet minder om, juist veel mooier , rustiger zelfs en net zo zuinig. Ik zou voor veel geld meer ook zeker 98 octaan tanken :-P+

S60driver
Geregistreerd lid

Bericht door S60driver » wo 01 aug, 2012 23:10

je weet wat de ethanol je motorblok aandoet inwendig?

denk aan rubbers etc

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

E10 benzine....

Bericht door AR » wo 01 aug, 2012 23:20

Nagenoeg niets. Zeker niet bij een goed onderhouden auto met goede olie. E10 kan zeker geen kwaad. En ik zie in onze auto's heen nadelen te opzichte van gewone euro95. Zelfs in nederland wordt er al zonder te vertellen ongeveer 5% ethanol bijgemengd. In ieder geval bij de Shell.
Ik rijd met een oudere auto al ruim een jaar op e85 zonder enig rubber aangepast te hebben.

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » do 02 aug, 2012 11:36

Ik rijd dan welliswaar een 9-3 uit 2002, maar als ik een bezoek breng bij een vriend in Duitsland dan tank ik Euro 95 E10 indien noodzakelijk.
Toch merk ik steeds weer een hoger verbruik bij zowel lange als korte afstanden t.o.v. normaal Euro 95.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Re: E10 benzine....

Bericht door millerman » do 02 aug, 2012 12:40

S60driver schreef:je weet wat de ethanol je motorblok aandoet inwendig?

denk aan rubbers etc
Zit er rubber aan de binnenkant van de motor dan? Alle andere leidingen zijn bij Saab al van goede kwaliteit. Er rijden al veel Saabs voor langere termijn op E85 zonder enig probleem.

Ik ken wel een geval waarbij een benzineleiding is opgelost. Maar daarbij bleek de benzineleiding vervangen te zijn door een kwalitatief mindere slang.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 02 aug, 2012 15:52

Ethanol vreet ook bepaalde aluminiumlegeringen aan, in iedergeval moet er minimaal eenmaal per jaar de motorolie worden ververst. Saab had zelf de verversingstermijnen bij hun E85 motoren met de helft verlaagd.
Financieel maakt het ook niet veel uit, want het brandstof verbruik neemt iets toe met E10 en met E85 zelfs met 20-30%. Vooral bij gematigd (Nederlands) gebruik.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » do 02 aug, 2012 17:45

NEE, benzine is onschuldig zeggen we maar

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 04 aug, 2012 17:22

E10 kun je probleemloos in een Saab gooien.
Er rijden hier meerdere forum Saab's bijna al hun km's op E85, als 10% Ethanol iets kapot zou maken, dan was dat bij jaren op 85% al lang gebeurd!

Goede E10 rijd lekkerder, rustiger, minder kans op pingellen van de motor, kortom, perfect voor een Saab!

lex 9-3 cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door lex 9-3 cabrio » za 04 aug, 2012 18:25

Hee dank jullie wel voor jullie berichten.
Ik zal het er gewoon met mate ingooien.
Na alle input hier ga ik er gewoon vanuit dat het kan.
Groet Alex.

revox12000
Geregistreerd lid

Bericht door revox12000 » ma 06 aug, 2012 13:47

Het kan zeker. Ik tank om de beurt E10 en Euro 95 in 9-3 SS 2004. Geen verschil in verbruik gemerkt. Vlakbij de Duitse grens wonend tank ik dan gemiddeld (laatste paar weken tenminste) voor gemiddeld 1,57 Euro, in plaats van 1,77 of meer. Dat is weliswaar maar gemiddeld een tientje op een volle tank, maar bij de supermarkt naast het tankstation weer goed voor een hele liter Bokma. Als je er toch regelmatig langs komt...en die Duitsers zijn de vriendelijkheid zelve.

Kortom: gewoon doen.

Plaats reactie