Pekelperiode staat voor de deur
-
Garrett
- Lid van verdienste
Re: Pekelperiode staat voor de deur
Kijk, dat kunnen we weer mooi meenemen in de wasbox!
Weet je ook waarom dat zo is?!
Weet je ook waarom dat zo is?!
-
mark123
- Geregistreerd lid
Warm water lost het zout namelijk op en daardoor gaat het nog meer in alle kieren en gaten (waaronder de beschadigde gebieden) zitten die een auto al heeft met nog meer schade tot gevolg
-
Maus71
- Donateur (3x)

Pekelwater is al opgelost zout, en fungeert als sterke elektroliet, en heeft een sterke geleiding door aanwezigheid van chloride en natrium , deze versnellen de corrosie reactie
(zie het maar als een plus en een min van een batterij, er ontstaat een soort spanningsveld). Ik weet alleen niet of warm water de reactie veel versneld (logischerwijs gaan moleculen/ionen sneller "bewegen" bij hogere temperaturen, maar versneld dit de reactie?
)
Roesten van ijzer is in de scheikunde al een trage reactie
(zie het maar als een plus en een min van een batterij, er ontstaat een soort spanningsveld). Ik weet alleen niet of warm water de reactie veel versneld (logischerwijs gaan moleculen/ionen sneller "bewegen" bij hogere temperaturen, maar versneld dit de reactie?
-
Reub
- Geregistreerd lid
Het versnelT inderdaad de reactie, omdat hogere temperatuur van het water de moleculen beweeglijker maakt.
Maar: goede tip Bob, waarvoor dank!
Maar: goede tip Bob, waarvoor dank!
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Goed tips Bob! Dat kan elke classic rijder ter harte nemen.Maus71 schreef:Pekelwater is al opgelost zout, en fungeert als sterke elektroliet, en heeft een sterke geleiding door aanwezigheid van chloride en natrium , deze versnellen de corrosie reactie
(zie het maar als een plus en een min van een batterij, er ontstaat een soort spanningsveld). Ik weet alleen niet of warm water de reactie veel versneld (logischerwijs gaan moleculen/ionen sneller "bewegen" bij hogere temperaturen, maar versneld dit de reactie?)
Dat pekel met warm water sterker reageert komt doordat de oplosbaarheid van strooizout (NaCl) in water groter is bij een hogere temperatuur, m.a.w. de concentratie kan hoger zijn waardoor het "zoutgehalte" van het water hoger is. Temperatuur is een van de factoren die een katalysator van een reactie kan zijn. (daarnaast: oplosbaarheid, aard van de stof, verdelingsgraad en de eventuele aanwezigheid van een chemische katalysator (dus een extra stofje dat de reactie versnelt)). Moleculen hebben inderdaad meer energie hebben bij een hogere temperatuur maar dat lijkt mij niet de reden in deze.
-
Jack77
- Geregistreerd lid
kortom als je dus per sé je auto wilt wassen in de winter doe het dan met koud water 
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Dat is kortgezegd idd de boodschap
En dan dus koud water uit de buitenkraan en niet bij de wasbox want daar zit ook pekel in van de voorgangers.
-
Reub
- Geregistreerd lid
Vandaag kaartje in de bus van Saab Nederland. Doe mee op http://www.saabwintercheck.nl/ voor leuke prijzen.
Ik won niets...
Ik won niets...
-
Kozzer
- Geregistreerd lid
de wasbox hier heeft een speciaal spoelwatertje, zg osmosewater, bedoelt om na te spoelen na de wasbehandeling.
Dit water bevat geen opgeloste zouten meer.
Dit water bevat geen opgeloste zouten meer.
-
Wouter
- Donateur (2x)

De allereerste behandeling die elke Saab in mijn handen krijgt is altijd een ritje wasbox met de garagekrik achterin. In de wasbox krik ik eerst de achterkant op zodat de wielen zakken en de wielkast mooi bereikbaar wordt. Vervolgens spuit ik alles aan de achterkant schoon. Ongelooflijk hoeveel zooi er dan van de auto afkomt. Vervolgens krik ik de voorkant op en voer ik daar dezelfde behandeling uit.
Wil best geloven dat er zout in het water van de wasbox zit, maar ik denk dat je al heel veel goed doet door de wielkasten schoon te houden. Iets dat een hoop Saabliefhebbers nog moeten 'leren'. Dat randje waar de achterste schokdempers in bevestigd zitten bijvoorbeeld. Daar zit vaak een flinke laag modder opgehoopt. Dat droogt ook niet meer op. Ook al is het dagenlang droog weer geweest, wanneer je die troep weghaald is het nog steeds vochtig. Moordend voor de schokdemperbevestiging. Zelfde geldt voor de wielkastranden achter van de 900NG / 9-3. Dat een 900NG op dat punt roestgevoelig is wisten we al. Maar inmiddels heb ik ook 9-3's gezien die op dat punt roesten. Ontstaat simpelweg doordat er jaren achtereen bagger opgehoopt zit. Door het simpelweg goed schoon te houden denk ik dat je de roestduivel jarenlang buiten de deur kan houden.
Tot zover mijn gedachtengang. Maar ik steun de oproep van group1850 volledig!
Wil best geloven dat er zout in het water van de wasbox zit, maar ik denk dat je al heel veel goed doet door de wielkasten schoon te houden. Iets dat een hoop Saabliefhebbers nog moeten 'leren'. Dat randje waar de achterste schokdempers in bevestigd zitten bijvoorbeeld. Daar zit vaak een flinke laag modder opgehoopt. Dat droogt ook niet meer op. Ook al is het dagenlang droog weer geweest, wanneer je die troep weghaald is het nog steeds vochtig. Moordend voor de schokdemperbevestiging. Zelfde geldt voor de wielkastranden achter van de 900NG / 9-3. Dat een 900NG op dat punt roestgevoelig is wisten we al. Maar inmiddels heb ik ook 9-3's gezien die op dat punt roesten. Ontstaat simpelweg doordat er jaren achtereen bagger opgehoopt zit. Door het simpelweg goed schoon te houden denk ik dat je de roestduivel jarenlang buiten de deur kan houden.
Tot zover mijn gedachtengang. Maar ik steun de oproep van group1850 volledig!
-
Reub
- Geregistreerd lid
Mijn zwarte 9-3 ziet er alweer uit als een Dalmatiërgroup1850 schreef:Ik verwacht veel pekelvrije Saabs te spotten deze winter.
Hoognodig wat aan doen dus!
-
jelleiden
- Geregistreerd lid
Ik begrijp dat de theorie dat je de pekel juist moet laten zitten om zo te voorkomen dat de auto steeds aan ''verse'' pekel wordt blootgesteld een broodje aap is?
Hier geen tuin en geen slang, dus moet ik me maar aan de woorden van Wouter vasthouden: goed spoelen kan geen kwaad.
Hier geen tuin en geen slang, dus moet ik me maar aan de woorden van Wouter vasthouden: goed spoelen kan geen kwaad.
-
mark123
- Geregistreerd lid
Iedereen had feitelijk gewoon voor de pekel periode een goede waxlaag/sealant aan moeten brengen zodat pekel minder hecht. Bijkomend voordeel is dat je lak beschermd is en je de pekel er zo afspoelt.
-
Wouter
- Donateur (2x)

Ja okay.. dan heb je het over de buitenkant van de carrosserie en over de lak, dat is het makkelijkst schoon te houden. Nu nog de bodem en de wielkasten goed schoonhouden.
-
mark123
- Geregistreerd lid
Krikje mee naar de washokken of thuis. Per wiel opkrikken, heb je lekker de ruimte, goed afspuiten en waar nodig herhalen