Blunders bij het klussen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
TH
Geregistreerd lid

Bericht door TH » ma 21 sep, 2009 22:55

Drukdrukdruk, even snel de tank vol van de spiksplinternieuwe Mondeo TdCi 2.0 Diesel, en drukdrukdruk op weg.
Hmm, gek geluid, hij hikt een beetje en loopt niet lekker. :shrug:
Filmpje terugdraaien in het hoofd, was het nu een rood of een zwart vulpistool :?: :?:
Toevallig eenzelfde merkpomp direct voorhanden. :arrow: Snel even kijken.
En ja hoor, :megafon: filmpje wordt werkelijkheid, 30liter super in mijn dieseltank. :wow:
ANWB erbij, aftappen en schoonblazen.
Gelukkig geen schade, inmiddels 145000 erbij gereden zonder problemen. :rotfl:

En nu de grap, 10 jaar daarvoor dezelfde truc, maar toen met een Astra Turbo diesel.
Dus een ezel stoot zich bij drukte wel twee keer...... :besserwisser:

LaurensT
Geregistreerd lid

Bericht door LaurensT » di 22 sep, 2009 22:11

Ik heb dit draadje al een redelijke tijd gelezen als bron van leedvermaak, en het gevoel van "dat soort dingen overkomen mij nou nooit".

Tot afgelopen zondag. Ik had besloten eindelijk wat te doen aan een uitgedroogd uitlaatrubber waardoor de uitlaat steeds tegen de bodemplaat sloeg als ik wat minder netjes met de koppeling speelde, en mn richtingaanwijzer.

Het rubber verwisselen ging vrij vlot, zonder schade aan iets. Heel voorzichtig heb ik de oude verwisseld, en met wat meer gepruts heb ik het nieuwe rubber er zonder schade op gekregen.

De richtingaanwijzer ging wat anders. Ik wist niet zeker wat er allemaal moest gebeuren, dus ik heb rustig de boel uit elkaar gehaald met het fototoestel erbij. Na het demonteren van de omhulzing en het losmaken van de stekkers bleek het toch dat ik niet de juiste popnagels had om de boel weer in elkaar te zetten na het uit elkaar halen van de behuizing. Dat heb ik dus maar niet gedaan. Zelfs het hertappen zou niet lukken omdat we niet de juiste tapjes hadden.

Daarna de boel maar teruggezet, en nog even gecheckt of de richtingaanwijzer het nog wel goed deed. Dit deed het, dus de boel maar weer teruggezet met de kennis welke popnagels ik moet hebben.

S'avonds zou ik nog even de stad ingaan om wat te drinken met een vriendin en vriend. Omdat ik wat moe was had ik aangeboden de bob te zijn. Ik stapte mn auto in, startte, wegrijden.

Met de eerste bocht de afrit af ging het al mis. Opeens ging de claxon keihard aan, en wou niet meer uit. Om het nog erger te maken reed de buurman van een paar huizen verderop net langs. Van schrik reed hij zo het stoeprandje aan de overkant over, door het grasveld daar. Toen heb ik maar snel de motor afgezet (midden op de straat) en voordat ik kon bedenken wat ik kon doen kwamen mn ouders ook al naar buiten. Uiteindelijk heb ik hem toch even snel teruggereden de oprit op om de ring waar de claxon aan zit terug te zetten waar hij hoort. Zo leer je wel de fijne dingen van het sleutelen.

Hans99
Geregistreerd lid

Bericht door Hans99 » wo 30 sep, 2009 19:49

Nou vooruit,

Niet gespeend van enige technische kennis had ik in het voorjaar van 2002 eindelijk een cursus Autotechniek bij de Volksuniversiteit van Amstelveen gevonden.
Ik dacht bij het hands-on gedeelte dat ik de motorkap wat zou kunnen stellen. Ja,ja. Bij het sluiten viel hij een soort van op slot, ruim een uur bezig geweest om de kap weer open te krijgen, onder bemoedigende aanmoedigingen van de medecursisten. En toen direct naar huis. :oops:

Die motorkap was waarschijnlijk door eerdere oververhitting ontzet, want hij wapperde als een gek. Ondanks met twee bouten door de voorkant vastgezet, bleef hij zodanig rammelen, dat bij een volgende reis naar Amstelveen een bezorgde medeweggebruikster de Rijkspolitie alarmeerde (waarschijnlijk dat een auto zijn motorkap dreigde te verliezen!) waarna ik door een motoragent van de weg werd gehaald. Na uitleg mocht ik uiteraard weer verder. :twisted:

Deze week nog deed mijn blower het niet meer. Op Werkspot eens geïnformeerd naar de kosten van vervanging (EUR 300,-) totdat iemand mij wees op de schakelaar en inderdaad, die was stuk.... :lol:

Ik zal ze blijven maken, die heerlijke blunders.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: Blunders bij het klussen

Bericht door Oosthoek » zo 12 dec, 2010 20:01

Deze jongen heeft vandaag ruitenwisservloeistof in zijn koelvloeistofreservoir gegoten... Waarom stoppen ze dat in hemelsnaam in containers die op elkaar lijken? ;-|+

Roger
Geregistreerd lid

Bericht door Roger » zo 12 dec, 2010 22:34

Pikte 2 jaar geleden bij pzenden even twee winterbandjes met velgen op voor mijn NG. 2 dagen later even wielen verwisselen en gaan met die banaan. Op de krik, wiel eraf, wiel erop bout 1 erin, bout2, er....., BOUT 2 .......@$%^%##,................. shit maar 4 gaten.
Droge reactie toen ik ze terugbracht: klopt, dat pas niet.

microblade
Geregistreerd lid

Bericht door microblade » ma 13 dec, 2010 17:08

voordat ik saab ben gaan rijden heb ik één andere auto gehad: mazda`tje.

Aangezien de auto een beetje ratelde de olie bijgevuld, beetje teveel olie erbij gedaan dus ik dacht ik laat wat olie weglopen. Ik onder de auto gekropen olie weg laten lopen, opnieuw bijgevuld en gemeten. was een nog hogere waarde!

toch maar mee gaan rijden, en na een tijdje begon ik geratel te horen bij het schakelen, ik was dus zo snugger geweest om ipv de normale olie de versnellingsbakolie weg te laten lopen..

Otto
Donateur
Donateur

Bericht door Otto » ma 13 dec, 2010 17:28

Kleine blunder op mijn werk....

Ik op een melige vrijdag werken aan een Opel. Daar wordt ik soms een beetje simpel van... Grote beurt, d-riem en de hele bliksemse bende wat al niet kapot gaat aan die konijnehokken.

Alles vervangen en ik wou de motor starten, draai de sleutel om... TIK, TIK. Motor zat vast :twisted: . Ik denken....ja de motor met de hand gedraaid na het vervangen van de D-riem. Dus dat moest goed zijn. Denken... tijdens het denken olie peil controleren... hé te weinig olie? Kijk op de vuller uit de muur, echt vier liter in gegaan... Dan valt mijn oog op de bougiedop huls. Daar zit wat olie op.... GRRR zal toch niet. Bougie er uit en met een schroevendraaier peilen, ja hoor olie... Starten zonder bougie en de olie spoot er uit. Bougie monteren, olie bijvullen in het goede gaatje, starten en lopen en ROKEN...

Otto

TH
Geregistreerd lid

Bericht door TH » ma 13 dec, 2010 17:40

Otto schreef:en de olie spoot er uit.
Sinds die tijd is de NAM Actief in het noorden. :D

JurjenLengkeek
Geregistreerd lid

Bericht door JurjenLengkeek » wo 15 dec, 2010 14:31

Ik heb met auto's al wel t een en ander meegemaakt, maar mijn grootste blunder dateert uit de tijd dat ik zo'n 10/11 jaar oud was. Als nieuwsgierig jochie had ik mijn achterwiel uit m'n fiets gehaald en de as opengemaakt om eens te kijken hoe dat nou in elkaar stak. Toen ik dacht genoeg te weten heb ik alles weer gemonteerd en het wiel weer in de fiets gezet. Wat schetst mijn verbazing: de aandrijving en rem zijn omgewisseld! Als ik vooruit trap remt-ie en als ik achteruit trap heeft-ie aandrijving. Hoe leuk t mij ook leek om zo'n fiets te hebben wilde ik eerst weten hoe dat nou kon en wat ik verkeerd had gedaan. Dus ik alles weer uit elkaar, bekijken, weer in elkaar, maar geen resultaat: alles nog steeds omgedraaid. Wat nu? Wachten tot m'n vader thuiskwam en de situatie aan hem voorgelegd. Begint-ie onbedaarlijk hard te lachen en zegt: "en als je je fiets nou weer rechtop zet, hoe is t dan?":-)

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » wo 15 dec, 2010 16:26

Heeeel lang geleden, toen ik mijn eerste Saab (99GL) ging bekijken... deed ik natuurlijk heel stoer alsof ik ALLES van Saab wist. ... rondje auto ... motor bekijken met een ernstige blik ... en toen effe starten... Auw! Wist ik veel dat die dingen altijd in de achteruit stonden! Hop-hop-hop, de 99 bonkt naar achteren tegen een schutting en zet deze vervolgens behoorlijk scheef. Daaag imago!

Tja, dan kan je wel doen alsof je er alles van weet ... ik heb er toch nog wat geld vanaf weten te halen (van 1200 naar 1000 gulden). De rest is geschiedenis: 99GL, 900GL, 900C, 9000CS, 9-5 Estate.

Wat moet die verkoper een schik hebben gehad!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 15 dec, 2010 17:45

even de bak olie van een 96 verwisselen,
aftappen, goed uit laten lekken en dan wordt je geroepen voor de koffie.

Na de koffie weer even vullen. afijn jullie raden het al natuurlijk; moet wel eerst even een plug in natuurlijk.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 15 dec, 2010 17:51

Heb je em er nog wel uit gekregen? Als het van je 96 is, ligt er nog wel eentje in Ommen voor nop.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 15 dec, 2010 18:02

Het domste wat ik getroffen heb, was overigens tijdens mijn werk, in ±1992, was dat ik in een auto druk bezig was
met het vervangen van de bedrading van een Renault 25 V6 injection (ik werkte toen bij een Renault-dealer), ik vergeet die auto nooit meer en dat ik wat gereedschap nodig had, uit die auto stapte, een stukje naar voren liep, me uitrekte naar de gereedschapskist en terwijl ik met mijn rechterhand de balans net wist te houden door die op de rand van het dak te leggen, althans dat was de bedoeling, ja, je ziet uhm al aankomen, ik verloor dus de balans kwam met mijn lijf tegen de nog voor een gedeelte openstaande deur terecht en ja hoor, de deur viel in het slot, ik nog steeds met mijn rechter hand op dezelfde plek, alleen zat die hand goed klem ;-|+ , ik kon er uiteraard net niet bij de deurgreep komen
en moest ik om hulp gaan roepen naar een collega die een stukje verder op aan het werk was en nadat hij bijgekomen was van het Afbeelding heeft hij de deur opengedaan en 'wonder boven wonder', op een beurs gevoel na dan, dat na een paar dagen verdwenen was, mankeerde ik verder niets aan de rechter hand en kon ik diezelfde dag nog, nadat ik wat gedronken had, weer verder gaan met de werkzaamheden aan de bewuste auto. :oops:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 15 dec, 2010 18:16

melle z schreef:Iets sterks neem ik aan.
Om veiligheidsredenen: Nooit tijdens werktijd, dan is het eigenlijk altijd koffie, zwart, geen suiker en wel extra sterk gezet, dus ja, uiteindelijk toch wel iets sterks gedronken, maar dan wel zonder alcohol. 8)

sjaakdaak
Donateur
Donateur

Bericht door sjaakdaak » wo 15 dec, 2010 23:46

Oosthoek schreef:Deze jongen heeft vandaag ruitenwisservloeistof in zijn koelvloeistofreservoir gegoten... Waarom stoppen ze dat in hemelsnaam in containers die op elkaar lijken? ;-|+
Dan zijn je koelkanalen straks wel lekker schoon. Toen het vorig jaar goed koud en glad was had het journaal een item over het werk van de ANWB. (Net zoals vorige week en alle voorgaande winters natuurlijk.) In dat item was een meneer te zien die de ruitenwisservloeistof in het reservoir voor de remvloeistof had gemikt. Die had pas echt een probleem. Hij stond er ook nogal stom bij te grinniken.

Mijn eigen autoblunders zijn nog gering, omdat ik pas twee jaar rijd. De stomste was nog wel de keer dat het slot van mijn portier niet meer functioneerde door een gebroken veertje. Op de parkeerplaats van de bouwmarkt met aldaar aangeschaft goedkoop prulgereedschap de deur open gepeuterd, goed gekeken en me bedacht dat de andere deur misschien een goed voorbeeld zou zijn. Dat was het niet, want het linker en rechter slotmechanisme verschillen. Leerpuntje. Een ander leerpuntje was dat die sloten niet veel gerommel kunnen hebben. Binnen tien minuten had ik me te buigen over twee deuren die niet meer dicht konden.

Van mijn vrouw moet ik er nog bij zetten dat ik zojuist bij het inparkeren mijn trekhaak in de nummerplaat van de Peug liet verzinken. Dat dat geen sleutelgepruts is interesseert haar niets.

Plaats reactie