Ken je de term "fuel system priming"? Ik heb het laatst weer toegepast bij een oude brommer die al vier jaar niet gelopen had, werkt uitstekend. Ontsteking uit, benzine kraan open, volledig choken, gas helemaal open en een aantal keer op de kickstarter trappen. Daarna stoppen met choken, gas weer dicht (of half open), ontsteking aan en.... Vroem! In één trap lopen.Roel95 schreef: ↑za 07 mar, 2026 17:54Uit de winterslaap gehaald, op basis van eerdere ervaringen: eerst maar remmenreiniger in het luchtfilter gespoten, anders ga je hem echt niet aan de praat krijgen. En dat werkte dus (weer)!
SAAB-rijders op twee wielen
-
Oosthoek
- Donateur

Re: SAAB-rijders op twee wielen
-
Roel95
- Geregistreerd lid
Maar alle gekheid op een stokje: zelfs zonder kickstarter werkt dit niet bij mijn brommer
-
Roel95
- Geregistreerd lid
-
Orphy
- Donateur (5x)

Mooi ding, onverwoestbaar en makkelijk te rijden
-
WilNiks
- Geregistreerd lid
Die dingen liepen nog best hard ook. De Gaasperdammerweg door Amsterdamsche bijlmer heen was nog niet open maar asfalt al vrij van obstakels. (Eerst ff testrondje gereden)
Midden in de nacht toen gas erop. Vanaf Amc naar Diemen.
Ik heb niet geklokt en ook niet op km teller gekeken. Doe je ook niet in de achtbaan toch?

Midden in de nacht toen gas erop. Vanaf Amc naar Diemen.
Ik heb niet geklokt en ook niet op km teller gekeken. Doe je ook niet in de achtbaan toch?
-
Li
- Geregistreerd lid
Check! Mee leren rijden. Optrekken kon in z'n 5, max snelheid 160 op de teller en 1-100 toch wel sneller dan mijn Renault Fuego (met 1.4 motor). Maar die deed er 26 seconden over geloof ik.Jungleman schreef: ↑ma 09 mar, 2026 20:40‘Een Porsche-motor’. Dat dachten Seat-rijders indertijd ook…![]()
Dat waren tijden..
-
Li
- Geregistreerd lid
En ik heb een saaie Diversion 600, on topic.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Zo eentje heb ik ook gehad.Roel95 schreef: ↑di 07 apr, 2026 22:39Heb er een brommer bij gekocht, mooi ding, geheel origineel.
4 jaar stilstand, groot onderhoud, maar loopt netjes
Loopt altijd. Accu vol en verse benzine en het loopt altijd. Enige is kettingspanner die wat slapjes is waardoor met koude start iets hoorbaar maar verder ging dat ding als een speer!
Ik vond hem altijd wel wat zwaar (vooral met keren of om dat ding op de middenbok te krijgen bijvoorbeeld) maar echt een tour buffel die makkelijk een ton en meer mee kan!
-
Roel95
- Geregistreerd lid
Deze loopt zelfs op 4 jaar oude benzine...Luthart schreef: ↑wo 08 apr, 2026 22:21Zo eentje heb ik ook gehad.
Loopt altijd. Accu vol en verse benzine en het loopt altijd. Enige is kettingspanner die wat slapjes is waardoor met koude start iets hoorbaar maar verder ging dat ding als een speer!
Ik vond hem altijd wel wat zwaar (vooral met keren of om dat ding op de middenbok te krijgen bijvoorbeeld) maar echt een tour buffel die makkelijk een ton en meer mee kan!
Carbs nog reinigen, benzine loopt er nu uit ...
Tja en het gewicht is dacht ik rijklaar 270 kg, een lichtgewicht in verhouding tot mijn goldwing...
Heb eerder een cbr 1000f gehad, daarna een cbr 1100xx, de blackbird dus. Blackbird is lichter qua gewicht en door steviger frame een nog betere wegligging. Is ook een doorontwikkeling van de cbr 1000f.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Klopt inderdaad! Heeft de blackbird al een aluminium frame? (Delta box of hoe dat dan ook wordt genoemd)?Roel95 schreef: ↑wo 08 apr, 2026 22:37Deze loopt zelfs op 4 jaar oude benzine...![]()
Carbs nog reinigen, benzine loopt er nu uit ...
Tja en het gewicht is dacht ik rijklaar 270 kg, een lichtgewicht in verhouding tot mijn goldwing...
Heb eerder een cbr 1000f gehad, daarna een cbr 1100xx, de blackbird dus. Blackbird is lichter qua gewicht en door steviger frame een nog betere wegligging. Is ook een doorontwikkeling van de cbr 1000f.
Ja, alles is relatief…
-
Roel95
- Geregistreerd lid
Idd blackbird heeft een alu frame uit kokerprofiel om het maar eens plat te zeggen
(Kan uit ervaring zeggen dat die bij 280 km/u op de teller nog steeds vertrouwenwekkend overkomt. Ook al hou je dat opgevouwen achter de kuipruit niet langer vol dan 15 seconden, omdat door de wervelingen rond je helm je gezichtsveld wazig wordt)
(Kan uit ervaring zeggen dat die bij 280 km/u op de teller nog steeds vertrouwenwekkend overkomt. Ook al hou je dat opgevouwen achter de kuipruit niet langer vol dan 15 seconden, omdat door de wervelingen rond je helm je gezichtsveld wazig wordt)
-
Orphy
- Donateur (5x)

Ik heb ook zo’n ding gehad, die met carburateurs nog, dik 160 pk hebben die. Allemachtig zeg, wat ging dat ding makkelijk hard. Heb nu een x-11 injectie , zelfde motor maar zonder plastic erom dus ga je automatisch wat minder hard rijden 
-
Luthart
- Geregistreerd lid
En een versnelling minder…Orphy schreef: ↑wo 08 apr, 2026 22:50Ik heb ook zo’n ding gehad, die met carburateurs nog, dik 160 pk hebben die. Allemachtig zeg, wat ging dat ding makkelijk hard. Heb nu een x-11 injectie , zelfde motor maar zonder plastic erom dus ga je automatisch wat minder hard rijden![]()
De CBR1000F had 130pk. Dat vond ik al snel. Maar mijn buurman ging me makkelijk voorbij op zijn suzuki GSX 600..
-
Koen9-3
- Geregistreerd lid
Mooi ding Roel! Zou zelf nog wel eens een naked 3-pitter erbij willen hebben. Gewoon lekker spelen met heerlijk geluid. Hoe dan ook het juiste aantal motoren is N+1 
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
effe een vraag tussen al het motorgeweld door...;
de Pan European 1100 waar ik al een tijdje mee bezig ben, wil niet echt lekker blijven lopen. ik heb 'de gasfabriek' los gehad van het blok en het bronzen binnenwerk (sproeiers, naalden (die er niet als naalden uitzien...)) in de ultrasoon-jacuzzi gehad en er schoon in teruggemonteerd. vervolgens de gasfabriek weer teruggeduwd in de rubber sokken op het blok, en aangesloten aan de benzinetoevoer.
wat hij wel doet: starten op de choke, maar niet met verhoogd toerental. motor blijft een beetje onder stationair (900trm) rommelen, stijgt wel in toeren als ik gas bijgeef met de handle. maar slaat-ie af als ik de choke terugduw. zonder choke wil-ie helemaal niet aanslaan...een V4 zou toch mooi rond moeten lopen, maar ook dat doet-ie niet van harte. de uitlaat ploft en geeft op een pijp een wat blauwige walm. je moet 2x kijken om het 1x te kunnen zien...
wie het weet, mag het zeggen, ook als het een antwoord 'in zijn algemeenheid' is.
de Pan European 1100 waar ik al een tijdje mee bezig ben, wil niet echt lekker blijven lopen. ik heb 'de gasfabriek' los gehad van het blok en het bronzen binnenwerk (sproeiers, naalden (die er niet als naalden uitzien...)) in de ultrasoon-jacuzzi gehad en er schoon in teruggemonteerd. vervolgens de gasfabriek weer teruggeduwd in de rubber sokken op het blok, en aangesloten aan de benzinetoevoer.
wat hij wel doet: starten op de choke, maar niet met verhoogd toerental. motor blijft een beetje onder stationair (900trm) rommelen, stijgt wel in toeren als ik gas bijgeef met de handle. maar slaat-ie af als ik de choke terugduw. zonder choke wil-ie helemaal niet aanslaan...een V4 zou toch mooi rond moeten lopen, maar ook dat doet-ie niet van harte. de uitlaat ploft en geeft op een pijp een wat blauwige walm. je moet 2x kijken om het 1x te kunnen zien...
wie het weet, mag het zeggen, ook als het een antwoord 'in zijn algemeenheid' is.