een paar electrische probleempjes...

1967-1980
Plaats reactie
menner
Donateur
Donateur

een paar electrische probleempjes...

Bericht door menner » di 16 dec, 2025 19:16

Ik ga jullie wat euvels voorleggen waar ik als technische leek (nog) geen oplossing voor kan bedenken.

- laadstroom controlelampje blijft branden met draaiende motor, ook bij rijden. Ik heb ondertussen uitgevogeld hoe ik de accu en de laadspanning kan testen.Voltmeting geeft een accuspanning aan van 13.0 volt, bij draaiende motor 13.5, bij draaiende motor en blower en lampen aan 12.48 volt. Ik constateer dus geen laadprobleem(?), maar waarom brandt de laadstroomcontrole dan toch?
- richtingaanwijzer li.voor is tijdens een rit uitgevallen; r.achter werkt normaal . Lampje lijkt niet kapot, vervangen levert ook geen resultaat op. Vanmiddag is aan dezelfde kant het stadslichtje opgehouden met branden. Kapotte zekering lijkt niet logisch, ze zijn neem ik aan niet per lichtpunt gezekerd...

-Tevens sinds vandaag branden een aantal indicatielampjes op het dashboard niet meer. (o.a. groot licht en oliedruk). De auto staat gestald in een droge, maar onverwarmde garagebox.
Kan hier condens een rol spelen? Aarde probleem? Hebben jullie oplossingsrichtingen, liefst in Jip en Janneke taal :-)
Alvast veel dank!

francofiel
Donateur
Donateur

Re: een paar electrische probleempjes...

Bericht door francofiel » di 16 dec, 2025 22:35

Ik zou beginnen bij het controleren van de zekeringen. Deze maken nog wel eens matig contact met allerlei vage storingen als gevolg.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » di 16 dec, 2025 22:42

En check dan ook de aardepunten van het dashboard (zit aan die metalen balk/strip onder/achter de klokken) en de lamp units, en misschien de andere ook?
Beetje corrosie of niet goed vastzitten kan gekke dingen doen

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » di 16 dec, 2025 23:21

Hoi Tom,
Wat de heren voor mij al een beetje zeiden.
Bij een oudere auto zijn het meestal de contacten die de storing geven.
Alles licht schuren en in de contactspray of vaseline werkt meestal al heel verhelderend.
Wanneer dat is geregeld kun je gaan denken aan mankementen.
Groet, Willem

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » wo 17 dec, 2025 0:23

Vergeet ook de aansluitingen van de spanningsregelaar en dynamo niet

menner
Donateur
Donateur

Bericht door menner » wo 17 dec, 2025 23:18

Heren,

Veel dank voor de suggesties! Ik kan weer aan het werk! En passant leer ik de 96 een beetje kennen.

met groet, Tom

Plaats reactie