SAAB/NEVS
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Re: SAAB/NEVS
Ik had precies dezelfde associatie. Vrees dat VM mee heeft zitten photoshoppen.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Dan was Simon Padian's poging toch echt 20 keer beter:

-
JanJunior
- Geregistreerd lid
Ik vind het allemaal niks, maar ik zal wel hopeloos ouderwets zijn...
Geef mij maar een Saab die ik als zodanig kan herkennen

Jan
Jan
-
Mr.Polaroid
- Geregistreerd lid
Een Saab herken je vooral wanneer je het portier dicht slaat Jan....de buitenkant is dan ineens minder belangrijk. Mijn tandarts vertelde dat laatst ook tegen mij. Hij reed altijd Saab, elke 2 jaar nieuw natuurlijk..., maar doordat "het schip ging zinken" stapte hij voor een nieuwe auto op Volvo over. Zijn collega's rijden vooral snelle BMW's maar hij wil vooral een veilige auto en dat weet je elke keer weer als je je kluisdeur dichttrekt 
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Zie daar de teloorgang van een automerk in een notendopJanJunior schreef:Ik vind het allemaal niks, maar ik zal wel hopeloos ouderwets zijn...
Jan
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Tja, als ik naar Volvo kijk en zie de hedendaagse S60, V40, XC60 e.d. dan herken ik daar ook niets meer in van de waarden waar Volvo ooit voor stond. Maar om nou van teloorgang van een merk te spreken? Ik vind het jammer want die moderne bakken zijn alleen nog maar herkenbaar als Volvo dankzij de badges die ze dragen, niet meer door een herkenbare modellijn....
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
tja - maar dingen bij het oude houden staat inhoudelijk haaks op het innovatieve karakter dat Saab plachtte te hebben.
En wees nou eens eerlijk - afgezien van de retromodellen, bij welke personenauto-merken kun je nou spreken van een duidelijk herkenbare ontwerptaal door de jaren heen?
Hoeveel lijkt een Golf 6 nou nog op een Golf 1? Zet een BMW 3-serie nu eens naast haar 30 jaar oude equivalent… dat heet vooruitgang, dat heet voorschrijdend inzicht, en waarschijnlijk ook strengere eisen mbt. luchtweerstand, voetgangerveiligheid, gewicht, comfort, etc...
Herkenbaarheid gaat volgens mij meer om de waarden van een merk dan om de uiterlijke vormgeving. Dat het bij Saab zolang 'herkenbaar' is gebleven, heeft meer te maken met geldgebrek dan filosofie. Ik vind het ook mooi hoor, maar je moet wel eerlijk zijn: de meeste designkeuzes bij Saab zijn altijd uit nood geboren maar werden verkocht als weloverwogen en doordacht. Vroeg of laat haalt die handelswijze je in, zeker als je premium-prijzen voor je auto's, accessoires en onderhoud vraagt.
Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de ontwerptaal van de Aero-X en de uitwerking daarvan in de 9-5, de 9-X (air) en in mindere mate ook in de 9-4X Dat was mi. de juiste insteek geweest, helaas werd GM en Saab door de realiteit van de crisis ingehaald. Hadden ze ingezet op een kleintje, dan was het misschien nog wat geworden.
Dat gefröbel van VM en JC is duidelijk haastwerk, en dat kun je zien. Bij de Aero-X zie je nog duidelijk dat er een gedachte achter zat, bij de Phoenix is het een verzameling gedachtes, bij elkaar geveegd in één concept-auto.
Het heeft gewoon niet zo mogen zijn.
En wees nou eens eerlijk - afgezien van de retromodellen, bij welke personenauto-merken kun je nou spreken van een duidelijk herkenbare ontwerptaal door de jaren heen?
Hoeveel lijkt een Golf 6 nou nog op een Golf 1? Zet een BMW 3-serie nu eens naast haar 30 jaar oude equivalent… dat heet vooruitgang, dat heet voorschrijdend inzicht, en waarschijnlijk ook strengere eisen mbt. luchtweerstand, voetgangerveiligheid, gewicht, comfort, etc...
Herkenbaarheid gaat volgens mij meer om de waarden van een merk dan om de uiterlijke vormgeving. Dat het bij Saab zolang 'herkenbaar' is gebleven, heeft meer te maken met geldgebrek dan filosofie. Ik vind het ook mooi hoor, maar je moet wel eerlijk zijn: de meeste designkeuzes bij Saab zijn altijd uit nood geboren maar werden verkocht als weloverwogen en doordacht. Vroeg of laat haalt die handelswijze je in, zeker als je premium-prijzen voor je auto's, accessoires en onderhoud vraagt.
Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de ontwerptaal van de Aero-X en de uitwerking daarvan in de 9-5, de 9-X (air) en in mindere mate ook in de 9-4X Dat was mi. de juiste insteek geweest, helaas werd GM en Saab door de realiteit van de crisis ingehaald. Hadden ze ingezet op een kleintje, dan was het misschien nog wat geworden.
Dat gefröbel van VM en JC is duidelijk haastwerk, en dat kun je zien. Bij de Aero-X zie je nog duidelijk dat er een gedachte achter zat, bij de Phoenix is het een verzameling gedachtes, bij elkaar geveegd in één concept-auto.
Het heeft gewoon niet zo mogen zijn.
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Daar heb je absoluut een goed verhaal Jan Wessel.
Maar hoe lang hebben de echte Saabmensen het voor het zeggen gehad sinds GM zich ging bemoeien met de bouw van nieuwe Saabs. 900NG en 9-3OG waren wat mij betreft al compromissen tussen nog steeds als Saab herkenbare auto's, maar ook al niet meer zo excentriek als de 99 en 900. Maar de filosofie kon ik echt nog wel waarderen. Dat was met de 9-3NG en de 9-5OG al weer anders gesteld. Teveel ook mainstream. Volvo redt het nu erg goed, maar heeft wel een groot deel van de oorspronkelijke klantengroep verloren in die nieuwe hippe modellen. (leasevolk) Die oude garde zie je nog rijden in de huidige V70, maar bij voorkeur in ouder spul. Je zou toch denken dat er nog een markt is voor dit traditionele Saab en Volvopubliek?
Maar ja we mijmeren lekker door over wat ooit had kunnen zijn.... Alles wat er nu nog gebeurt onder de noemer Saab zal weinig meer te maken hebben met het oude vertrouwde Zweedse gedachtengoed.
Maar hoe lang hebben de echte Saabmensen het voor het zeggen gehad sinds GM zich ging bemoeien met de bouw van nieuwe Saabs. 900NG en 9-3OG waren wat mij betreft al compromissen tussen nog steeds als Saab herkenbare auto's, maar ook al niet meer zo excentriek als de 99 en 900. Maar de filosofie kon ik echt nog wel waarderen. Dat was met de 9-3NG en de 9-5OG al weer anders gesteld. Teveel ook mainstream. Volvo redt het nu erg goed, maar heeft wel een groot deel van de oorspronkelijke klantengroep verloren in die nieuwe hippe modellen. (leasevolk) Die oude garde zie je nog rijden in de huidige V70, maar bij voorkeur in ouder spul. Je zou toch denken dat er nog een markt is voor dit traditionele Saab en Volvopubliek?
Maar ja we mijmeren lekker door over wat ooit had kunnen zijn.... Alles wat er nu nog gebeurt onder de noemer Saab zal weinig meer te maken hebben met het oude vertrouwde Zweedse gedachtengoed.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Je hebt dat leasevolk nodig voor je volume… en zo'n leaserijder denkt wel twee keer na over de reacties bij de koffie-automaat als-ie Margreet Dolman ziet rondrijden in een Saab.
En auto's maken is natuurlijke sowieso compromissen sluiten. Dat begon al met de motorisering van de 92 (DKW) en de 96 (ford). De 9000 werd (mede door financiële overwegingen) gezamenlijk met Fiat/Alfa/Lancia ontwikkeld, maar is uiteindelijk weinig winstgevend geworden vanwege de veiligheids-eisen die Saab aan het model stelde (overigens wel terecht). Met de 9-3NG had Saab wel een succesvol volumemodel hoor… in 2004 werd er zelfs winst geboekt, staat me bij.
Afijn, je kunt er oven blijven filosoferen… gedane zaken nemen geen keer
En auto's maken is natuurlijke sowieso compromissen sluiten. Dat begon al met de motorisering van de 92 (DKW) en de 96 (ford). De 9000 werd (mede door financiële overwegingen) gezamenlijk met Fiat/Alfa/Lancia ontwikkeld, maar is uiteindelijk weinig winstgevend geworden vanwege de veiligheids-eisen die Saab aan het model stelde (overigens wel terecht). Met de 9-3NG had Saab wel een succesvol volumemodel hoor… in 2004 werd er zelfs winst geboekt, staat me bij.
Afijn, je kunt er oven blijven filosoferen… gedane zaken nemen geen keer
-
levensnevel
- Donateur (3x)

Leuke column van Jay Leno pakweg een jaar geleden
http://www.classicandperformancecar.com ... _2012.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.classicandperformancecar.com ... _2012.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Robert Toet
- Geregistreerd lid
Dat ontwerp van Simon heeft ook veel meer mijn voorkeur. Mooie grotere c-stijl waardoor dat kleine achterruitje ook niet meer hoeft. Hoge kont, strakke lijnen en gaan. Dit ding van JC lijkt ook gewoon net te lang te zijn. Daardoor mist hij kracht en lijkt het meer een worst op wielen. Al heeft hij een paar leuke details. Dus even doortekenen lijkt me:-)
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Waar alle automotive designers zich aan bezondigen: bulky wheel fenders, waardoor je een grote maat velg nodig hebt om ze optisch te vullen. Bij de pre-GM Saabs was 16" al een kloeke maat. Da's nu instapmateriaal voor een Mini.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Het zal jullie wel niet ontgaan zijn, maar Muller slaat een nieuwe Spyker met koppen in alle media. Hij heet de Venator. Hiero een plaatje... En nee, deze is door Muller himself getekend (en niet door Leepu).

-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Gek genoeg vind ik 'm niet eens onaardig. In ieder geval niet zo hysterisch als zijn ideeën over Saab.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Dat is toch de Spyker B6 Launderette
Ik vind dat de Alfa Romeo 4 C er beter uitziet, ook vrij interessante specs, 1750 TBI motor, 240 pk of de achterwielen en slechts wat rond de 850 kg, als Lauch iets rond de 68.000 euro.
Ik vind dat de Alfa Romeo 4 C er beter uitziet, ook vrij interessante specs, 1750 TBI motor, 240 pk of de achterwielen en slechts wat rond de 850 kg, als Lauch iets rond de 68.000 euro.