Merrill Lynch: 'Faillissement GM niet uitgesloten'
-
Henk-Jan
- Donateur

-
Reub
- Geregistreerd lid
-
Henk-Jan
- Donateur

-
Reub
- Geregistreerd lid
-
Henk-Jan
- Donateur

-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
Is overigens een mooi project!
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/ ... efficiency
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/ ... efficiency
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
De situatie wordt er niet beter op en het stukje kun je ook zien en lezen via:Wat Stéphan Vermeulen voor AutoWeek.nl schreef:GM vraagt Amerikaanse en Duitse overheid om steun
11 november 2008 · Tekst Stéphan Vermeulen
Opel heeft de Duitse regering gevraagd maatregelen te nemen om de verkoop van auto´s te stimuleren. Niet alleen de fabrikant zelf, ook de top van General Motors vraagt Angela Merkel in een brief om steun. Tegelijkertijd wil GM in de VS dringend financiële steun, het kan niet wachten tot de nieuw president Obama plaatsneemt in het Witte Huis.
De Duitse fabrikant wil dat de Duitse overheid belastingvoordelen op de aanschaf van nieuwe auto´s invoert, maar ook moeten consumenten goedkoper geld kunnen lenen. Voorts bepleit Opel een bonus voor het naar de ´sloop´ brengen van oude auto´s. Dat laatste deed Opel een jaar geleden overigens zelf al, het bood particulieren een recyclebonus indien een Opel werd gekocht en zij hun oude vervoermiddel lieten slopen. Maar nu moet dat geld dus van de Duitse regering komen.
Niet wachten op Obama
Ondertussen is situatie van moederbedrijf GM nijpend. In een interview met Automotive News zei CEO Rick Wagoner dat Washington het concern onmiddellijk financieel moet bijstaan. Wachten tot in januari, wanneer Barack Obama zich op het pluche in het Witte Huis nestelt, kan niet volgens de GM-topman. In ruil voor de financiële hulp wil Wagoner de Amerikaanse regering preferente aandelen aanbieden, bovendien zal GM limieten stellen aan beloningen van zijn topmensen. Het concern belooft tevens de introductie van zuinige modellen te bespoedigen. GM meldt dat het in het derde kwartaal 6,9 miljard dollar is kwijtgeraakt. Met 16,2 miljard in kas komt de 11 tot 14 miljard dollar die GM minimaal in kas moet hebben om voort te kunnen bestaan angstig dichtbij.
Analisten vrezen een domino-effect als er een grote autofabrikant omvalt. Doordat vele toeleveranciers dan ook failliet gaan, worden ook andere merken geraakt die dan meteen in hun bestaan zijn bedreigd. Het Amerikaanse
Center for Automotive Research heeft becijferd dat wanneer er in dat land één of twee autoconcerns omvallen er bij de fabrikanten 240.000 banen verloren gaan, 795.000 bij de toeleveranciers en nog 1,4 miljoen ’gerelateerde banen’ verdwijnen.
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10201 .
-
jelger
- Geregistreerd lid
Waarom een oud topic herleven terwijl er inmiddels een plethora aan anderen zijn?
GM leunt al 5 jaar tegen een bankroet aan, dus in zat opzicht is er niets nieuws onder de zon.
Wat wel nieuw is, is de kredietcrisis en de verdere terugloop van verkopen.
GM koerst net als veel Amerikaanse bedrijven voor hen af op een artikel 11 bankroet wat dus betekent dat er onder curatele orde op zaken wordt gesteld. Zo zijn bv Continental Airlines en United Airlines er weer bovenop gekomen.
De overheid en rechtbanken zullen door de vrij kritieke rol die GM heeft in de Amerikaanse economie het niet laten gebeuren dat GM helemaal uit elkaar dondert. Ik denk ook dat we ons even niet gek moeten laten maken door de waan van de dag.
GM leunt al 5 jaar tegen een bankroet aan, dus in zat opzicht is er niets nieuws onder de zon.
Wat wel nieuw is, is de kredietcrisis en de verdere terugloop van verkopen.
GM koerst net als veel Amerikaanse bedrijven voor hen af op een artikel 11 bankroet wat dus betekent dat er onder curatele orde op zaken wordt gesteld. Zo zijn bv Continental Airlines en United Airlines er weer bovenop gekomen.
De overheid en rechtbanken zullen door de vrij kritieke rol die GM heeft in de Amerikaanse economie het niet laten gebeuren dat GM helemaal uit elkaar dondert. Ik denk ook dat we ons even niet gek moeten laten maken door de waan van de dag.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
-
Den Silver Kulen
- Geregistreerd lid
JA JA JA, WE GAAN VOOR VOLVO. tenminste als het aan mij ligt. Volvo heeft begreep ik alleen ook niet genoeg liquide middelen. Toch maar weer eens buurten bij Scania. Zo lang is het nog niet geleden dat we logo's deelden. En misschien moeten alle Saabrijders zich verenigen op het Malieveld als de keuze aan bod komt rond de JSF of de Gripen over niet zo lange tijd. JSF maakt geen auto's, volvo is een ministerskeuze (ook over saab gesproken trouwens maar afgeketst) en Saab heeft nog de 9-7 als troef. Daar rijdt bijna niemand in, dus die kunnen we omspuiten in camo-kleur.
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
-
jelger
- Geregistreerd lid
Ben benieuwd of de Wallenbergs weer eens van zich laten spreken.
Vervelende is dat de nieuwe line-up enorm vervlochten is met de rest van GM : 9-4X met het Amerikaanse deel, de 9-5 heeft waarschijnlijk wel wat gemeen met Opel.
Saab kan het zich hoe dan ook niet veroorloven om weer helemaal vanaf begin te beginnen als men uitgekocht wordt. Dat wpordt een soort van Rover scenario - een bestaan in de obscuriteit, in afwachting van betere tijden. Die roep om losweking van GM is begrijpelijk maar eigenlijk helemaal niet wenselijk op dit tijdstip. Het betekent een achterstand van weer 4 jaar.
Dat zou pas echt de finale doodsteek zijn. Ik hoop dus juist op een weg uit deze misere, binnen GM, hoe paradoxaal dat ook moge klinken.
Zelfs het verrijzen van een separaat GM Europe (Opel< Vauxhall en Saab) als het ware heeft in zich de verspilling van de 9-4X.
Vervelende is dat de nieuwe line-up enorm vervlochten is met de rest van GM : 9-4X met het Amerikaanse deel, de 9-5 heeft waarschijnlijk wel wat gemeen met Opel.
Saab kan het zich hoe dan ook niet veroorloven om weer helemaal vanaf begin te beginnen als men uitgekocht wordt. Dat wpordt een soort van Rover scenario - een bestaan in de obscuriteit, in afwachting van betere tijden. Die roep om losweking van GM is begrijpelijk maar eigenlijk helemaal niet wenselijk op dit tijdstip. Het betekent een achterstand van weer 4 jaar.
Dat zou pas echt de finale doodsteek zijn. Ik hoop dus juist op een weg uit deze misere, binnen GM, hoe paradoxaal dat ook moge klinken.
Zelfs het verrijzen van een separaat GM Europe (Opel< Vauxhall en Saab) als het ware heeft in zich de verspilling van de 9-4X.
-
Hanm
- Lid van verdienste
-
Oosthoek
- Donateur

-
Den Silver Kulen
- Geregistreerd lid
Ik schreef ja ja volvo, maar dat wil niet zeggen dat het een realistisch plan is. Volvo begreep ik dat ook in de rode cijfers staat. Leek me wel mooi om de scandinaviërs samen te zien optrekken. Ik hoorde laatst wel dat Ford overweegt om Volvo eruit te gooien dus of dat goed komt? Maar het is momenteel zowat overal malaise, ik geloof dat Fiat en Tata het nog wel redelijk deden, maar de rest zie ik alleen maar rood gaan. Nou moet ik wel even mijn hart luchten dat ik denk dat het beursgebeuren niet zozeer financieel is, maar vooral toch massapsychologie, maar dat daargelaten.