Gisterenavond naar Vinkeveen gereisd. In het donker en de sneeuw. Terwijl ik de straat inreed verbaasde ik mezelf erover dat er zoveel bewoners een saab leken te bezitten, mezelf niet realiserend dat ik in een soort Saab City terecht gekomen was, met het hoofdkantoor van R&D als gemeentehuis! Op één of andere manier had ik de link BSR en R&D nog niet gelegd

.
Ik was aan de vroege kant maar kreeg gelijk een bakkie koffie en een stoel aangeboden. Tuning-wethouder Jelmer was er nog niet, maar heb me geen moment verveeld. Voor een saab liefhebber is het daar een echt Walhalla. Alles lijkt Saab te ademen. En schijnbaar echte saabliefhebbers aan het roer.
Jelmer vertelde van alles over de saabs en de tuning en ondertussen werd de PPC ingelezen en voor een soort bloedtransfusie aan mijn Caab gehangen. Helaas geen mogelijkheid voor een proefrit, omdat het buiten sneeuwde, regende, ijzelde en vroor tegelijkertijd. Dus zonder proefrit, heel voorzichtig over de smalle weggetjes rond Vinkeveen naar de snelweg gereden en ondertussen kijken op ik al verschil kon merken.
Ik was namelijk een beetje bang voor het psychologische effect dat wanneer je (relatief) veel geld investeert, je daar ook heel graag een rendement van wilt hebben, en als dat er feitelijk niet is, het er toch moet zijn, omdat je niet wilt toegeven dat het een slechte investering is geweest. Zeker niet tegenover andere petrol heads. En dat de getune-de saab rijders onders ons eigenlijk allemaal weten dat het tunen onzin is, en dat ik nu deelgenoot van het grote geheim zou worden. Een soort 'Band of Brothers', Lid van de klub met 'Saab rijders die weten dat tunen eigenlijk het geld niet waard is, maar dat niet durven te vertellen aan anderen'.
Toch durfde ik in die eerste voorzichtige meters te merken dat er iets veranderd was. De auto leek anders te reageren, het beste te omschrijven als lichtvoetiger, net alsof de Caab als een ballerina op haar spitsen liep. Soepel en gratieus.
Op de snelweg durfde ik ook niet echt los te gaan (het blijft de A2, met om de 10 meter kans op een flits) maar een enkel tussensprintje doen mij het ergste vermoeden. De Caab gaat reageert namelijk als een SPEER!
Binnenkort zal ik een uitgebreidere proefrit maken en verslag doen!