De Caab gaat spierballen krijgen van BSR (UPDATE)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Hansos
Donateur (2x)
Donateur (2x)

De Caab gaat spierballen krijgen van BSR (UPDATE)

Bericht door Hansos » di 15 feb, 2011 18:02

LS, vandaag een afspraak gemaakt met BSR in Vinkeveen om volgende week woensdag mijn Caab wat extra spierballen te geven. De 2007 Caab 9-3 2.0T M6 met standaard 210 PK's/313Nm gaat na de Stage 1 ongeveer 30Pk en 75Nm meer krijgen. Ik dacht dat het wellicht leuk was om in dit topic jullie op de hoogte te houden van het resultaat en mijn ervaringen.

Allereerst het contact met BSR in vinkeveen. Eerst even gevraagd of ze verwachten dat er voor de 'oudere' saabs ook binnenkort een nieuwe PPC komt zoals die er nu is voor de Volvo en de 9-5NG. Dat is niet het geval met het oog op e kosten. Begrijpelijk, maar goed om te weten, zou jammer zijn als je net de oude PPC hebt gekocht om er vervolgens achter te komen dat een week later de nieuwe PPC beschikbaar is. Het resultaat zal er echter niet slechter om zijn!
Ff heen en weer gemailed met BSR en blij verrast met de ruime openingstijden. Afspraak is dus snel gemaakt. Latorrrr :O:

@G-Ice, jouw goede kunsten met mijn vorige caab hebben mij enthousiast gemaakt, helaas doe je nog niet de nieuwe series caab (toch?), anders was ik zeker weer naar jou gekomen.

carlsson
Geregistreerd lid

Re: De Caab gaat spierballen krijgen van BSR

Bericht door carlsson » di 15 feb, 2011 18:41

Maptun heeft een experimentele stage voor die auto met 415 pk en 450 Nm, gaan ze binnenkort wat races mee rijden 8)
Voor de gewone stervelingen gaat het tot 325 pk en 420 Nm in stage 6 van de 2.0T Aero.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 15 feb, 2011 19:46

Helaas Hansos, ik moet nog wat tijd in een T8 auto spenderen, dus nu nog ff niet (goed genoeg)... veel plezier met je nieuwe avontuur!

Gr Gijs

Hansos
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Hansos » do 24 feb, 2011 22:16

Gisterenavond naar Vinkeveen gereisd. In het donker en de sneeuw. Terwijl ik de straat inreed verbaasde ik mezelf erover dat er zoveel bewoners een saab leken te bezitten, mezelf niet realiserend dat ik in een soort Saab City terecht gekomen was, met het hoofdkantoor van R&D als gemeentehuis! Op één of andere manier had ik de link BSR en R&D nog niet gelegd :oops: .

Ik was aan de vroege kant maar kreeg gelijk een bakkie koffie en een stoel aangeboden. Tuning-wethouder Jelmer was er nog niet, maar heb me geen moment verveeld. Voor een saab liefhebber is het daar een echt Walhalla. Alles lijkt Saab te ademen. En schijnbaar echte saabliefhebbers aan het roer.

Jelmer vertelde van alles over de saabs en de tuning en ondertussen werd de PPC ingelezen en voor een soort bloedtransfusie aan mijn Caab gehangen. Helaas geen mogelijkheid voor een proefrit, omdat het buiten sneeuwde, regende, ijzelde en vroor tegelijkertijd. Dus zonder proefrit, heel voorzichtig over de smalle weggetjes rond Vinkeveen naar de snelweg gereden en ondertussen kijken op ik al verschil kon merken.

Ik was namelijk een beetje bang voor het psychologische effect dat wanneer je (relatief) veel geld investeert, je daar ook heel graag een rendement van wilt hebben, en als dat er feitelijk niet is, het er toch moet zijn, omdat je niet wilt toegeven dat het een slechte investering is geweest. Zeker niet tegenover andere petrol heads. En dat de getune-de saab rijders onders ons eigenlijk allemaal weten dat het tunen onzin is, en dat ik nu deelgenoot van het grote geheim zou worden. Een soort 'Band of Brothers', Lid van de klub met 'Saab rijders die weten dat tunen eigenlijk het geld niet waard is, maar dat niet durven te vertellen aan anderen'.

Toch durfde ik in die eerste voorzichtige meters te merken dat er iets veranderd was. De auto leek anders te reageren, het beste te omschrijven als lichtvoetiger, net alsof de Caab als een ballerina op haar spitsen liep. Soepel en gratieus.

Op de snelweg durfde ik ook niet echt los te gaan (het blijft de A2, met om de 10 meter kans op een flits) maar een enkel tussensprintje doen mij het ergste vermoeden. De Caab gaat reageert namelijk als een SPEER!

Binnenkort zal ik een uitgebreidere proefrit maken en verslag doen!

N2024
Geregistreerd lid

Re: De Caab gaat spierballen krijgen van BSR (UPDATE)

Bericht door N2024 » do 24 feb, 2011 23:34

leuk

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » do 24 feb, 2011 23:42

Grappig, heb de ervaring andersom maar herken de angst om als keizer zonder kleren te lopen. Ik kende alleen mijn hirsch-getunede 9-3 totdat ik eens in een 175 pk Biopower proefreed en echt het gevoel had dat die niet vooruit kwam; ook zo'n geruststelling (moest er nog bij schakelen ook, wat een gedoe). :wink:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 25 feb, 2011 7:38

Hansos schreef:Gisterenavond naar Vinkeveen gereisd. In het donker en de sneeuw. Terwijl ik de straat inreed verbaasde ik mezelf erover dat er zoveel bewoners een saab leken te bezitten, mezelf niet realiserend dat ik in een soort Saab City terecht gekomen was, met het hoofdkantoor van R&D als gemeentehuis! Op één of andere manier had ik de link BSR en R&D nog niet gelegd :oops: .
Die Link is er ook niet. Want R&D zit aan de andere kant aan het water. En heeft niks te maken met J&D van den Bosch. Waar BSR een onderdeel van is.
zie ook dit topic. viewtopic.php?f=16&t=92889&p=1050412" onclick="window.open(this.href);return false;

Ach ja slachtoffers van tuning zijn ongewenst lid geworden van een sekte. En ze zijn allemaal afhankelijk gemaakt van de rush die je krijgt als je met je ouwe Saab weer is een audi oid op de plek zet..... :O: :O: :O: :O:

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 25 feb, 2011 9:21

Yep... dat is een ontzettende waarheid!

Goed te horen dat je tuning bevalt. Niet eens bijzonder veel pk's erbij, maar wel een berg koppel! Zul je inderdaad goed merken! :O:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 25 feb, 2011 9:58

Helaas dat machtige koppel zal tot het snelle einde van de standaard koppelingsgroep voeren, dat wordt helaas een dure grap want dat moet de bak er af.
Maar dat vertellen ze er niet bij, want al die tuningfans willen geen 1.000 euro aan een verbeterde groep besteden :oops:
Hirsch doet daar ook niet aan een bij stage 2 voor de 9.3 Sport 2.0T Aero die toch al 4.500 euro kostte zit dat er ook niet bij. Die heeft dan 252 pk en 370 Nm, wordt ook niet meer verkocht. Dus als hij gaat doorslippen in de 3 t/m 5 of 6 weet je gelijk hoe laat het is.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » vr 25 feb, 2011 11:19

[]Adviseer je bij stage 1 ook een andere koppelingsgroep dan?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 25 feb, 2011 11:26

Het gaat gewoon om het koppel en de wijze waarop het vrij komt, die 9.3 Sport B207R heeft een MHI turbo en die kan er aardig in komen in bepaalde situaties.
Dus van 313 Nm naar 383 Nm, dat is niet niets :lol:
Hirsch Stage 2 was "slechts" 370 Nm, zie verder de tread die daar over gaat.

Plaats reactie