LPG in een 900 turbo 8V met 274000km
-
Dataloop
- Geregistreerd lid
LPG in een 900 turbo 8V met 274000km
Hallo,
Ik heb onlangs een saab 900 turbo 8V 1984 gekocht met 274.000km.
Nu is er veel geschreven over LPG en dit type motor.
Wat ik niet kon vinden is het volgende:
Kan het kwaad als een motor al 274.000km heeft gereden en zeer goed is onderhouden om er dan LPG in te bouwen?
Of maakt de km stand ten tijde van inbouw geen moer uit?
Gr. Martijn
Ik heb onlangs een saab 900 turbo 8V 1984 gekocht met 274.000km.
Nu is er veel geschreven over LPG en dit type motor.
Wat ik niet kon vinden is het volgende:
Kan het kwaad als een motor al 274.000km heeft gereden en zeer goed is onderhouden om er dan LPG in te bouwen?
Of maakt de km stand ten tijde van inbouw geen moer uit?
Gr. Martijn
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Re: LPG in een 900 turbo 8V met 274000km
Zolang het onderhoud op tijd uitgevoerd is, maar nog veel belangrijker, is hoe men met het motorblok heeft omgesprongen en dat is dan op een juiste wijze gedaan, denk aan bijvoorbeeld rustig warm rijden en niet steeds plankgas weg gereden is, dan zou ik niet weten waarom het niet bij een hogere km-stand, die van jou is overigens 'net ingereden', een L.P.G.-installatie, van het juiste type
, gemonteerd zou worden. 
-
Dataloop
- Geregistreerd lid
Beurten zijn allen uitgevoerd, interieur is tadeloos, ik denk dat er netjes mee is gereden.
Goed, ik heb er niet naast gezeten natuurlijk.
k hoor en lees verschillende verhalen over auto's en LPG en saab 900 turbo en LPG in het bijzonder.
Ik ga mij verdiepen in deze kwestie en neem een besluit omtrend wel of niet inbouwen van LPG.
Eigenlijk wel zonde vind ik van de motor om er LPG in te bouwen, maar wellicht is dit meer een gevoels kwestie.
Bedankt voor de reactie.
Gr. Martijn
Goed, ik heb er niet naast gezeten natuurlijk.
k hoor en lees verschillende verhalen over auto's en LPG en saab 900 turbo en LPG in het bijzonder.
Ik ga mij verdiepen in deze kwestie en neem een besluit omtrend wel of niet inbouwen van LPG.
Eigenlijk wel zonde vind ik van de motor om er LPG in te bouwen, maar wellicht is dit meer een gevoels kwestie.
Bedankt voor de reactie.
Gr. Martijn
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Turbo 8V kan qua motor prima op LPG, dat is het probleem niet. Waar je mee uit moet kijken is de K-jetronic klep/luchtweger, deze is gevoelig voor backfire. Wat je kan doen is de klep open houden met een gootsteenkettinkje, maar dan kan je dus niet op benzine rijden.
-
jorik90
- Geregistreerd lid
Kan ook een klep ingebouwd worden om het open te zetten als er op LPG gereden wordt.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Klopt dat kan ook, maar dat maakt de installatie weer duurder en minder betrouwbaar en de meesten rijden toch alleen op LPG, vandaar dat de klep vaak permanent wordt opengezet.
-
Dataloop
- Geregistreerd lid
Ehm ik kan verkeerd voorgelicht zijn,
maar is het niet slecht om nooit op benzine te rijden??
Omdat de verbranding van G3 veel schraler is?
Gr. Martijn
Gr. Martijn
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Bij een 8V kopje moet je de kleppen vaker gaan stellen op LPG. UIteindelijk ben je een keer uitgesteld en dan moet je een revisiekop. Kijk even of dit de originele kop is, want dan ga je op LPG met deze km-stand waarschijnlijk redelijk snel naar een kop-revisie toe.
LPG kan moeilijker en makkelijker in een 8V. De makkelijkste manier is een verdamper voor de turbo, een Mandigers-luchtweger in plaats van de normale K-Jet klep en hopen dat je niet teveel backfire krijgt. Voordeel: verhoudingsgewijs goedkoop en makkelijk te installeren, nadeel: backfire is niet goed voor turbo, IC, etc en het is altijd een beetje pielen met de afstelling, zeker als je ook nog op benzine wil rijden.
Moeilijker is een Dampgas-injectie op basis van een vrij programmeerbaar motormanagementsysteem. Dat betekent de hele K-jet eruit, kabelboom en sensoren monteren en de hele rambam. Voordeel is dat je alles via een PC kan loggen en bijstellen en dat als het eenmaal draait, je ook geen gedonder meer hebt. Meer informatie daarover in het LPG-gedeelte van dit forum...
LPG kan moeilijker en makkelijker in een 8V. De makkelijkste manier is een verdamper voor de turbo, een Mandigers-luchtweger in plaats van de normale K-Jet klep en hopen dat je niet teveel backfire krijgt. Voordeel: verhoudingsgewijs goedkoop en makkelijk te installeren, nadeel: backfire is niet goed voor turbo, IC, etc en het is altijd een beetje pielen met de afstelling, zeker als je ook nog op benzine wil rijden.
Moeilijker is een Dampgas-injectie op basis van een vrij programmeerbaar motormanagementsysteem. Dat betekent de hele K-jet eruit, kabelboom en sensoren monteren en de hele rambam. Voordeel is dat je alles via een PC kan loggen en bijstellen en dat als het eenmaal draait, je ook geen gedonder meer hebt. Meer informatie daarover in het LPG-gedeelte van dit forum...
-
brinky
- Donateur

LPG-verdamper met turbo-compensatiedruk en mengstuk voor de gasklep is ook nog een optie...
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Hoezo zonde? Motoren die op LPG lopen, blijven veel schoner dan die op benzine.Dataloop schreef:zonde vind ik van de motor om er LPG in te bouwen...
Nee, het is niet 'slecht' om nooit op benzine te rijden. Mijn V4 rijdt al 370.000 km vrijwel uitsluitend op LPG.
Wat is 'schrale verbranding'? Als je 'vette verbranding' wil, moet je een 2takt Saab kopen...
-
brinky
- Donateur

Martin, hoe loopt jouw v4 op benzine... als het al 370.000km lang de tijd heeft gehad om te verstoppen?
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Voor K-Jet is het niet heel goed als daar oude benzine in blijft staan. Uiteindelijk resulteert dat in vergomming in de dunne leidingkjes.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Inderdaad iets slechter dan op LPG... ik rij alleen op benzine als ik naar de LPG pomp moet...brinky schreef:...hoe loopt jouw v4 op benzine... als het al 370.000 km lang de tijd heeft gehad om te verstoppen?
-
brinky
- Donateur

Ja zeg... nu ga je stiekem je voorgaande post aanpassen...
Je gaat voorbij aan het feit dat als er geen K-jet klep is gemonteerd, er gewoonweg niet op benzine gereden kan worden. Iets wat jij blijkbaar van tijd tot tijd wel doet met je 96...
Je gaat voorbij aan het feit dat als er geen K-jet klep is gemonteerd, er gewoonweg niet op benzine gereden kan worden. Iets wat jij blijkbaar van tijd tot tijd wel doet met je 96...
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ik heb voor de leesbaarheid één komma toegevoegd.brinky schreef:Ja zeg... nu ga je stiekem je voorgaande post aanpassen...
Ik vergelijk inderdaad appels en peren, i.c. een Ford V4 carburateurmotor met een Saab injectiemotor, maar dat doet niets af aan de mogelijkheid, het nut en het voordeel van rijden op LPG.Je gaat voorbij aan het feit dat als er geen K-jet klep is gemonteerd, er gewoonweg niet op benzine gereden kan worden. Iets wat jij blijkbaar van tijd tot tijd wel doet met je 96...