voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
GUUSarrow
- Geregistreerd lid
Bericht
door GUUSarrow » ma 09 aug, 2010 12:49
In zijn vorige topic steven thijs schreef:
vandaag bezoekje gebracht aan een forummer (zo goed?) om de wagen van 150pk 242nm naar 185pk 320nm te zetten en moet zeggen zeer goed gedaan voel het verschil en natuurlijk ook altijd leuk om met een liefhebber een babbeltje te doen ben weer wat te weten gekomen als pas beginnende saabman,maar het kriebelt toch een beetje om binnekort nog eens langs te gaan voor de 200pk maar eerst even zo testen!
en toen vroeg ik:
GUUSarrow schreef: Steven, wanneer merk je het meeste verschil? bij een bepaald toerental?
Ik ben laatst ook van 150 naar 185 gegaan en soms lijkt hij wel wat pittiger maar niet altijd.....ik twijfel dus of ik nu gewoon dat gas meer instamp dan voorheen of dat het echt door de upgrade komt....
heb al een keer de slang van de wastegate los gedaan om te testen of de boel werkt, dan trekt ie weg als een malle kreeg wel fuelcut dus kort stukje maar gereden maar het werkt dus wel in iedergeval. Ben dus benieuwd waar / wanneer jij het verschil het meest merkt!
Thanks!
Bedankt voor het omzeep helpen van een topic mensen. Zal Steven wel een pb sturen want anders krijg ik nog geen informatie, daar was dit forum toch ook voor?
Commericie topic verder in een eerder door Brinky
aangezwengelde exact dezelfde discussie
-
Maarten
- Lid van verdienste
Bericht
door Maarten » ma 09 aug, 2010 12:55
Heb je bij de upgrade gelijk de informatie op de SID gekregen? Dan kan je zien hoeveel luchtmassa er gevraagd wordt en hoeveel er daadwerkelijk gemeten wordt. Daaruit kan je afleiden of de motor vol vermogen levert.
-
a85
- Geregistreerd lid
Bericht
door a85 » ma 09 aug, 2010 13:10
Gaat om een 9000? Deze heeft jammer genoeg geen extra SID info.
Denk dat je het beste een turbo druk meter kan gebruiken om de tuning te checken op juiste turbo druk. Anders misschien de drieweg klep weer omzeiling in de LPT stand, compressor uitvoer rechtstreeks naar de wastegate actuator, kijken of het weer zo saai is

-
GUUSarrow
- Geregistreerd lid
Bericht
door GUUSarrow » ma 09 aug, 2010 13:22
inderdaad het is een 9000 dus geen sid, helaas
Mijn broer heeft een 900ng FPT en die vond die van mij wel een stuk minder pittig, maar zo'n NG is wel een paar kilo's lichter....
Denk dat ik inderdaad maar even een drukmeter moet aanschaffen om het zeker te weten.
Iemand nog een suggestie voor een behoorlijke turbodrukmeter?
-
Maarten
- Lid van verdienste
Bericht
door Maarten » ma 09 aug, 2010 13:27
Sorry, ik had mijn T7 oogkleppen op.

-
bbep
- Geregistreerd lid
Bericht
door bbep » ma 09 aug, 2010 23:36
Ik heb een jaar geleden een Speedparts turbodrukmeter bij Speek Tuning gekocht.
Bevalt prima!
Groet, Ben
-
Sabriolet
- Donateur (7x)

Bericht
door Sabriolet » di 10 aug, 2010 12:53
bbep schreef:Ik heb een jaar geleden een Speedparts turbodrukmeter bij Speek Tuning gekocht.
Bevalt prima!
Groet, Ben
ik ook, werkt inderdaad prima
succes
Sabriolet

-
erik1982
- Geregistreerd lid
Bericht
door erik1982 » di 10 aug, 2010 13:03
Ik lees met veel interesse de upgrade naar 185 pk. Ik zit daar zelf ook aan te denken. Heb op dit moment 154 pk (t5), maar vind het soms wat weinig. Is het verschil duidelijk merkbaar naar de 185 pk en zitten er nog bepaalde risico's aan. Ik zit zelf te denken aan speektuning. Mede vanwege de goede verhalen.
-
bbep
- Geregistreerd lid
Bericht
door bbep » di 10 aug, 2010 13:08
Hahaha, is het verschil merkbaar?
Ik dacht het wel!
Maar als ik jou was, ging ik gelijk voor Stage 1, je moet voor een upgrade van een t5 lpt toch een APC klep monteren, dus die upgrade naar 225 pk kost (weinig) extra t.o.v. een fpt.
Groet, Ben
-
ivo 71
- In memoriam †
Bericht
door ivo 71 » di 10 aug, 2010 14:22
@ upgrade van 150 naar 225 pk: maar de auto moet wel zo'n upgrade qua technische staat aankunnen. Van 150 naar 225 pk is wel een vermogenstoename van maar liefst 50%. Van 150 naar 185 is 'maar' 23%. Dus ik zou heel goed checken of alle extra belaste componenten niet te ver versleten zijn voor zoveel extra power.
Ivo
-
Orion
- Geregistreerd lid
Bericht
door Orion » wo 11 aug, 2010 17:25
De motorblokken zijn exact dezelfde, betrouwbaarheid is dus in gelijke omstandigheden (onderhoud...) identiek. In tegendeel zelfs, een LPT heeft minder vermogen te verwerken gehad gedurende z'n leven en zou dus net beter geschikt zijn om de upgrade op uit te voeren.
Als je dan bedenkt dat zelfs een B205, die zuigers gemaakt van boter heeft in vergelijking met een B204 blok, betrouwbaar tot tegen de 300 pk kan lopen... is 225 pk een boswandelingetje voor een LPT.

-
bbep
- Geregistreerd lid
Bericht
door bbep » wo 11 aug, 2010 17:52
En er staat een mooie Hirsch t5 stage 1 ECU in de rubriek 'Onderdelen te koop aangeboden'...
Groet, Ben
-
hoppa3
- Geregistreerd lid
Bericht
door hoppa3 » do 12 aug, 2010 10:42
ik heb een paar weken geleden ook de overstap gemaakt naar stage1, ik heb ook een t5 het hele grapje heeft mij maar 300 euri gekost, en ik rij nu de hele tijd met een grijns op mijn gezicht, ik ben nog geen minpunten tegen gekomen, wel een lasergun..... voor je het weet rij je te snel. ik ben nu informatie aan het verzamelen om naar stage3 te gaan. ik zou zeggen gewoon doen. succes
-
bbep
- Geregistreerd lid
Bericht
door bbep » do 12 aug, 2010 11:15
Ik ga volgende week naar Nordic stage 3, ik ben zeer benieuwd.
Groet, Ben
-
AlexJ
- Donateur

Bericht
door AlexJ » do 12 aug, 2010 11:43
Nice work Ben!
Is dat dan met volledige 3" JT?
Benieuwd naar je ervaringen!