Versnellingsbak maakt raar geluid (Volgens de Garage)

1978-1993
Gebruikersavatar
ppcs
Geregistreerd lid
Berichten: 808
Lid geworden op: ma 13 dec, 2004 19:51

Versnellingsbak maakt raar geluid (Volgens de Garage)

Bericht door ppcs » zo 18 sep, 2005 13:14

Saabbisten,

Onlangs heb ik mijn koppeling laten vervangen bij de garage.
Bij het ophalen vertelde de garage dat ze een raar geluid in de bak hadden gehoord. Als je namelijk achteruit rijdt en je koppeling intrapt
hoor je best hard jing jing jing. Ik dacht dat dit een gewoon saab kwaaltje was. Tevens schakelt de bak soms een beetje stroef maar zeker niet altijd. Gaarne jullie advies, want de garage beweert dat mn bak binnenkort het loodje gaat leggen. Ik vind het onwaarschijnlijk, omdat
hij verder prima schakelt en nooit uit een verscnelling schiet of een jank veroorzaakt(alleen achteruit wel dus). Verder heeft de bak pas 130000km gelopen en dit zijn geen italiaanse KM :wink: .

Geschatte kosten komen zo rond de 2 mille te liggen. Dat vind ik dan ook weer echt veel.

Wat jullie: is de bak gaar, of zijn dit normale dingen in de classiq en kan ik gewoon hioer nog een tonnetje mee verder. want ik heb nog geen enkele aanleiding om m te vervangen, terwijl de garage beweert dat ik vroeg of laat een vastloper kan krijgen.
En wat vinden jullie van de prijs van de reparatie.

thanx voor de tips
Ex: Saab classic 900 Cabrio 94'.
Nu: Minitje Cooper S

Gebruikersavatar
marq101
Geregistreerd lid
Berichten: 7386
Lid geworden op: za 19 jun, 2004 23:44

Bericht door marq101 » zo 18 sep, 2005 15:57

Ik weet niet bij welke garage jij je Saab laat onderhouden maar als ze je alleen maar kunnen zeggen dat ze een vreemd geluid horen dan weet ik het niet zo.
Als er echt wat mee aan de hand is dan moet er toch iemand kunnen zeggen wat er aan de hand is zonder gelijk de hele bak overhoop te moeten halen. En als het echt 2k moet kosten dan kun je dus net zo goed doorrijden totdat 'ie 't begeeft en dan een ruilbak erin laten zetten voor hetzelfde geld (of minder!). Kan je nog fff sparen. Bovendien, zo vaak rij je nu ook weer niet in zijn achteruit.

Zo.

Marc

Gebruikersavatar
ppcs
Geregistreerd lid
Berichten: 808
Lid geworden op: ma 13 dec, 2004 19:51

Bericht door ppcs » zo 18 sep, 2005 16:27

Voor die 2k krijg ik idd een gereviseerde ruilbak van elfterink.
Maar om op dat geluid terug te komen. Het is een bepaald lager
volgens de garage. vrij ingewikkeld verhaal. Mijn vraag is dus of jullie dat geluid ook in je wagen herkennen. Al sje achteruit rijd en dus je koppeling intrapt er een jing jing jing ten gehore komt.

Gr,

PP
Ex: Saab classic 900 Cabrio 94'.
Nu: Minitje Cooper S

Gebruikersavatar
marq101
Geregistreerd lid
Berichten: 7386
Lid geworden op: za 19 jun, 2004 23:44

Bericht door marq101 » zo 18 sep, 2005 17:35

Nee, geen herkenning. Wel lager zou het moeten zijn?

Zou gewoon even wat saab specialisten bellen.

Maar neemt niet weg dat ik er in eerste instantie mee zou doorrijden. Als het nu een reparatie was die erger zou voorkomen dan zou dit het overwegen waard zijn. Als ze er toch een revisiebak in willen gooien dan zou ik gewoon kijken hoe lang ie het blijft doen.

Heb je al rondgekeken op de engelse forums?

Gebruikersavatar
ppcs
Geregistreerd lid
Berichten: 808
Lid geworden op: ma 13 dec, 2004 19:51

Bericht door ppcs » zo 18 sep, 2005 19:29

Nee nog niet op de engelse site's gebladerd.
Welke site's gebruik jij dan voornamelijk??

Gr,

PP
Ex: Saab classic 900 Cabrio 94'.
Nu: Minitje Cooper S

Gebruikersavatar
Koert
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 1050
Lid geworden op: di 03 aug, 2004 14:59

Bericht door Koert » zo 18 sep, 2005 19:58

2000 euris voor het plaatsen van een revisiebak klinkt niet onwijs raar. De versnellingsbak alleen al kost iets van 1100 euro ex btw.

Classic 900 bakken zijn berucht om de volgende zaken:

-Pignonaslagers. Hoor je vooral in de 4de en 5de versnelling rond de 70-80 km/h zingen/zoemen als je gas geeft. In het extreemste geval merk je zeer zwaar versleten lagers aan het blokkeren van de bak tijdens achteruitrijden (niet te verwarren met de 'handrem-op-voorwielen-remklauw-bonk-bij-achteruitrijden);

-Versleten synchromesh ringen, vooral die van de 2de en 3de versnelling. Merk je door een oorverdovend gekraak bij terugschaken van 3 naar 2 bij 70km/h;

-Het afbreken van de tanden van het 3de versnellingtandwiel bij (zwaar) gekietelde motoren. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het torderen en vervormen van het versnellingsbakhuis, waarbij de tandwielen van elkaar wijken en de tandkrachten extreem hoog worden. Bij een licht opgevoerde turbo of een standaard is dit niet van toepassing;

-Verdroogd of gescheurd schakelstangrubber tussen pook en bak;

-Verlopen uitlijning tussen bak en pook;

-Uit de achteruit schieten tijdens achteruit rijden. Waarschijnlijk komt dit door een constructiefout in de bak. Twee tandwielen grijpen maar half i.p.v. heel in elkaar waardoor soms stukjes tand letterlijk van de tandwielen worden gepoetst. Als je er op tijd bij bent kun je zelf deze modificatie doen (zie The Saabsite.com). Ben je te laat, dan is het achteruitrijd tandwiel al te ver heen en krijg je het niet meer goed zonder de bak uit elkaar te halen;

-Verbogen/versleten schakelvorken. Symptomen zijn mij (gelukkig) onbekend;

-Lekkage van olie.

Als de bak vooruit geen rare geluiden maakt, zou ik me niet te druk maken. Als het probleem zich alleen in achteruit voordoet, dan zou je voor de zekerheid de bak aan de rechterzijkant (deksel) open kunnen laten maken. De monteur zou daar eens een blik kunnen werpen op de achteruitrijtandwielen en het mechaniek om deze te bedienen. Hiervoor hoeft de bak niet uit de auto.
Laatst gewijzigd door Koert op zo 18 sep, 2005 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
900 T16S airflow 1990
9-5 Aero Estate 2005
9-5 2.3t SE Estate 2000 (ex)

SAAB = Rijden met een glimlach

Gebruikersavatar
marq101
Geregistreerd lid
Berichten: 7386
Lid geworden op: za 19 jun, 2004 23:44

Bericht door marq101 » zo 18 sep, 2005 20:07

De sites waar ik op kijk zijn o.a saabcentral.com en thesaabsite.com. Op de laatste staat een verwijzing naar townsend. Deze meneer heeft altijde goede tips op zijn site. Maar er zijn er natuurlijk meer.

Goede samenvatting van Koert trouwens. Koert als je nog een tip hebt voor mijn probleem met mijn krukaspoelie dan houd ik me aanbevolen

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Berichten: 5025
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door RoccoH » zo 18 sep, 2005 20:14


Gebruikersavatar
(R)ed
Moderator
Berichten: 3468
Lid geworden op: wo 31 dec, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door (R)ed » zo 18 sep, 2005 22:40

En geloof mij maar dat een versleten pignonlager herrie maakt!

Ik moest de radio er harder voor zetten! :)
Hoe meer pk's hoe harder je een muur raakt.
Hoe meer Nm's hoe verder je die muur meeneemt.

Huisregels van het Saabforum

99 Gl uit "82 LPGed (gone)
900 S lpt Cabrio uit '92 (APC'ed) ( broken)
9-5 2.3t sedan uit '05 (T7 suited) (weg)
9-3 1.9 Tid 16v uit '07

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 12531
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Style&Co » zo 18 sep, 2005 23:08

-Verbogen/versleten schakelvorken. Symptomen zijn mij (gelukkig) onbekend;

gevolg is: auto schiet te pas en te onpas schiet uit de versnelling (vnl bij belasting).
live your dreams

Gebruikersavatar
ppcs
Geregistreerd lid
Berichten: 808
Lid geworden op: ma 13 dec, 2004 19:51

Bericht door ppcs » ma 19 sep, 2005 9:57

Dat zijn fijne adviesen. Mijn bakje blijft voorlopig lekker in de saab en de 2k in mijn zakje(als ik die had). Wel wil ik proberen om die o zo heilige honda MTF or whatever Bakolie er in te doen. Omdat jullie daar zo tevreden over zijn. Misschien dat ik zo iets soepeler ga schakelen.
Misschien heeft iemand van jullie het zelf gedaan en kan mij er alles over vertellen wat zijn/haar ervaringen zijn.

- Is de MTF de zelfde samenstelling (dikte) als die van saab, dat je niet er achterkomt dat dat spul je bak aan het wegvreten is.
- Welke olie is het precies (handelsbenaming)
- Waar haal ik deze(omgeving haarlem)
- Hoe haal ik de olie uit mijn bak. Zit er ergens een aftapplug, of moet ik het er uit zuigen via de vulopening.
-3 liter precies was het he wat er in moest.

Dank voor reacties

Gr,

PP
Ex: Saab classic 900 Cabrio 94'.
Nu: Minitje Cooper S

Gebruikersavatar
ppcs
Geregistreerd lid
Berichten: 808
Lid geworden op: ma 13 dec, 2004 19:51

Bericht door ppcs » ma 19 sep, 2005 9:59

-Pignonaslagers. Hoor je vooral in de 4de en 5de versnelling rond de 70-80 km/h zingen/zoemen als je gas geeft. In het extreemste geval merk je zeer zwaar versleten lagers aan het blokkeren van de bak tijdens achteruitrijden (niet te verwarren met de 'handrem-op-voorwielen-remklauw-bonk-bij-achteruitrijden);
Deze zouden het volgens de garage zijn. Als ik achteruit rij dan zou je bij mij deze lagers horen jing jing jing, maar als ik vooruit rij hoor ik in 3 en 5 helemaal niks raars, wel trilt de pook in zijn 4 iets, waardoor je soms de pook hoort trillen. Maar dat is iets anders volgens mij.

Gr,

PP
Ex: Saab classic 900 Cabrio 94'.
Nu: Minitje Cooper S

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Berichten: 5025
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door RoccoH » ma 19 sep, 2005 10:58

ppcs schreef:...
Misschien heeft iemand van jullie het zelf gedaan en kan mij er alles over vertellen wat zijn/haar ervaringen zijn....
Volgens mij moet je even contact opnemen met marq101 ;)

Gebruikersavatar
Elevation12,000
Geregistreerd lid
Berichten: 604
Lid geworden op: za 27 nov, 2004 13:10
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Elevation12,000 » ma 19 sep, 2005 16:08

Dat rijtje van Koert is wel machtig interessant en nuttig. Zou het mogelijk zijn voor al die punten overzichtelijk aan te geven:

- symptomen
- consequenties
- oplossingsmogelijkheden
- financiële raming
- ...

Hier dan een topic van te maken. Hetzelfde doen voor tal van andere systemen in de c900. Een 'Sticky' bovenaan plaatsen met de linkjes naar al deze topics.

Zoiets.

Gebruikersavatar
Saapie
Geregistreerd lid
Berichten: 3968
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52

Bericht door Saapie » ma 19 sep, 2005 19:27

Volgens mij is er maar een symptoon waar je bij de versnellingsbak op moet letten: hij doet het of hij doet het niet. Saab bakken zijn niet de meest subtiele, en er is bij veel kilometers altijd wel wat, maar zo lang ze blijven schakelen op alle versnellingen moet je gewoon doorrijden. Hij geeft vanzelf het loodje.

Mijn advies bij enge geluiden: koop een goede radio/cd. Wie zijn zweed vertrouwd, en niet al te veel let op akelige zaken, rijdt het langst met veel plezier door.

Vind het sowieso raar als een garage een probleem aangeeft als het er nog niet feitelijk is. Ze verpesten hiermee iets van je plezier in je auto: iedere keer als je wegrijd hoop je dat ie het niet begeeft. Ik heb een tijd geleden ook zo'n garage gehad. Bij elke buurt kreeg ik te horen dat er iets mis was - mijn auto bleef gewoon doorrijden zonder problemen - en toen ik voor 8.000 euro een andere 900 bij hem wilde kopen, zat ie flink in te korten op de inruil. Ik heb het uiteraard niet gedaan.
Na 10 Saabs nog eentje over: restauratie project: 900 Turbo S 16. 1992, full option, Talladega red.

Plaats reactie