Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Bericht
door RoccoH » ma 08 aug, 2005 11:00
Gisteravond op een onverlicht stuk op de snelweg toch maar eens de anti-blinderingsstand van mijn spiegel ingeschakeld omdat er weer een paar mafkezen met verkeerd afgestelde verlichting achter mij reden. Hendeltje naar mij toe gehaald zodat de spiegel omhoog klapt en toen viel mij op dat ik nog gewoon zicht naar achter had, echter flink gedonkerd (alsof je een zonnebril op je binnenspiegel hebt) zodat ik geen last meer had van de verlichting van achterliggend verkeer. De spiegel staat dan echter zo afgesteld dat ik dus recht in mijn hemelverlichting kijk als ik deze aan zou doen.
Nou rijd ik al bijna tien jaar auto en na in meer dan 700 verschillende auto's, bussen en vrachtwagens gereden te hebben kom ik hier dus achter...

Dacht altijd dat je dan de spiegel zo "wegklapt" zodat het niet direct in je ogen schijnt, nooit geweten dat je nog gedimd zicht recht naar achteren zou hebben...
Maar mijn vraag is: weet iemand hoe zo'n binnenspiegel dan precies werkt en hoe deze dan opgebouwd is? Polarisatiefilter? En ik neem aan dat dit niet uniek is voor mijn Classic Saabje...

-
CADIFA
- Geregistreerd lid
Bericht
door CADIFA » ma 08 aug, 2005 14:39
RoccoH schreef:Gisteravond op een onverlicht stuk op de snelweg toch maar eens de anti-blinderingsstand van mijn spiegel ingeschakeld omdat er weer een paar mafkezen met verkeerd afgestelde verlichting achter mij reden. Hendeltje naar mij toe gehaald zodat de spiegel omhoog klapt en toen viel mij op dat ik nog gewoon zicht naar achter had, echter flink gedonkerd (alsof je een zonnebril op je binnenspiegel hebt) zodat ik geen last meer had van de verlichting van achterliggend verkeer. De spiegel staat dan echter zo afgesteld dat ik dus recht in mijn hemelverlichting kijk als ik deze aan zou doen.
Nou rijd ik al bijna tien jaar auto en na in meer dan 700 verschillende auto's, bussen en vrachtwagens gereden te hebben kom ik hier dus achter...

Dacht altijd dat je dan de spiegel zo "wegklapt" zodat het niet direct in je ogen schijnt, nooit geweten dat je nog gedimd zicht recht naar achteren zou hebben...
Maar mijn vraag is: weet iemand hoe zo'n binnenspiegel dan precies werkt en hoe deze dan opgebouwd is? Polarisatiefilter? En ik neem aan dat dit niet uniek is voor mijn Classic Saabje...

Nee geen polarisatiefilter, nee je kantelt de spiegel gewoon en je kijkt in het zwarte van je hemel.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Bericht
door RoccoH » ma 08 aug, 2005 16:40
CADIFA schreef:Nee geen polarisatiefilter, nee je kantelt de spiegel gewoon en je kijkt in het zwarte van je hemel.
Niet dus zoals ik schreef...
-
Manic
- Lid van verdienste
Bericht
door Manic » ma 08 aug, 2005 21:26
Een spiegel bestaat uit een glasplaat met daarachter een heel dun laagje aluminiumfolie en aan de achterzijde natuurlijk een beschermlaag.
Bij een autospiegel is het afhankelijk van de hoek waarmee je in de spiegel kijkt. In de normale stand (of zoals je wil wanneer je alles goed kan zien) werkt deze als een normale spiegel. Wanneer de de spiegel in een bepaalde hoek kantelt, wat je doet als je de antiblinderingsstand gebruikt, zie je alleen nog de lichtinval in de spiegel.
Wellicht dat iemand preciezer uit kan leggen hoe dit nu helemaal precies werkt, ik heb het ook maar eens ergens gelezen, enige tijd geleden. Tegenwoordig zijn er trouwens ook technische snufjes die een handje helpen.
Greetz,
Dennis
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Bericht
door RoccoH » ma 08 aug, 2005 22:48
bij een normale spiegel zit de reflecterende laag direct op het glas. de hoek van inval op het reflectiefolie is bij benadering gelijk aan de hoek van de glasreflectie. Alleen bij hele grote hoeken (bij ongeveer 90º) zou je een fout krijgen ter grootte van de glasdikte. bij een normale spiegel is de spiegelhoek van het glas dus (bij benadering) gelijk aan de spiegelhoek van de reflector. Bij een binnenspiegel is dit dus niet het geval.
Het zou dus kunnen zijn dat er aan de bovenkant van de binnenspiegel meer ruimte tussen het glas en de reflecterende laag zit dan aan de onderkant. klopt dat? m.a.w. bovenin de spiegel is het glas dikker dan aan de onderkant of zit er meer lucht tussen?
Iemand eens een binnenspiegel gesloopt?

-
mkranendijk
- Geregistreerd lid
Bericht
door mkranendijk » wo 10 aug, 2005 8:10
Ik was erg benieuwd naar de revaring van RoccoH. Ik heb gisteren ook de spiegel eens in omgeschakeld naar de anti-blinderingsstand, en het werkt! In die stand zie je ook je hemeltje, maar als je daar "doorheen" kijkt dan kun je nog steeds gewoon door je achterruit kijken met een soort zonne-bril effect. Dat werkte gisteren ook heel erg goed toen de zon laag van achteren naar binnen scheen. Ik denk dat het inderdaad een soort polarisatie laag is. Als je de spiegel de ander kant op zou klappen, dan zie je de hoeden-plank ipv het hemeltje, waar je ook door heen kunt kijken... Ik was net als RoccoH ook blij verrrast!
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Bericht
door RoccoH » wo 10 aug, 2005 9:57
Heb vanochtend eens goed van de zijkant naar mijn binnenspiegel gekeken (terwijl ik stilstond he!

) en inderdaad, aan de bovenkant van de spiegel is het glas dus dikker dan aan de onderkant.
Laatst maar eens het hendeltje naar voren gedrukt zodat deze bijna geheel achter de spiegel verdwijnt waardoor je het hendeltje zo goed als niet meer ziet zitten. Vond dat wel wat mooier staan...

Heeft dus bij de vorige eigenaar dus (altijd?) verkeerd gestaan?