Inrichting nieuwe garage

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
0240613
Geregistreerd lid
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 17:23
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Inrichting nieuwe garage

Bericht door 0240613 » zo 26 okt, 2008 15:34

Ik ga binnenkort verhuizen naar een echt huis (zit nu in een bovenwoning). Ook krijg ik de beschikking over een garage (6,5 * 5 meter). De hoogte is niet voldoende voor de plaatsing van een brug. Wat is voor mij het alternatief voor een brug? Een smeerput is mij te veel werk.

mvg,

Kees

Gebruikersavatar
nacra 93
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 13 dec, 2004 13:41
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door nacra 93 » zo 26 okt, 2008 15:37

Ik heb anders nog wel een smeerput te koop, helaas zonder bekisting.
maar dan kom je vast uit op van die oprij dingen.

Gebruikersavatar
Robert Jansen
Geregistreerd lid
Berichten: 3214
Lid geworden op: di 23 okt, 2007 15:13
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Robert Jansen » zo 26 okt, 2008 15:45

Je kan zon kantel apperaat kopen (geen idee meer hoe het echt heet).
Heel leuk, dan kan je je hele auto makkelijk op zijn zij kantelen zonder schade.
Is ook niet gek duur, en ik weet zeker dat iemand van het forum vast wel weet wat ik bedoel.... :P

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4853
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door op » zo 26 okt, 2008 16:17

een poetsbrug?
Dat is een schaarmechaniek onder de auto, zodat je goed bij de onderzijde en de wielkasten kan, tilt de auto een metertje van de grond.
95 1972 wit
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

0240613
Geregistreerd lid
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 17:23
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door 0240613 » zo 26 okt, 2008 16:35

Over de smeerput, in de garage ligt een gewapende betonnen vloer. Het grondwaterpeil staat redelijk hoog, het lijkt mij iets te ingewikkeld maar corrigeer me als ik er te ingewikkeld over denk.

Ik ben inderdaad benieuwd naar de ervaringen met de "rolbrug". Moet wel een beetje betrouwbaar zijn, is een beetje jammer als je auto opeens op z'n kop in de garage ligt.

Kan je met een poetsbrug ook goed en veilig onde de auto werken?

Veel vragen en ik hoop ook veel antwoorden.

Kees

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid
Berichten: 5271
Lid geworden op: vr 22 jul, 2005 20:31
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door sb153b » zo 26 okt, 2008 18:56

Een poetsbrug is te laag en qua constructie niet geschikt om makkelijk onder de auto te kunnen werken.
Sterkte en veiligheid lijken me bij een goedgekeurde brug op een stabiele vloer geen probleem.
Sommigen kiezen ervoor om het dak te verhogen voor een kolombrug, anderen een put te graven, het laatste zou in de geschetste opzet mijn voorkeur hebben. Zelf vind ik zo'n put heel prettig werken voor onder de auto en daarnaast : als ie na gebruik afgedekt is met balken dan zorgt ie niet voor hinder.
Voor het werken aan de wielen, remmen en ophanging is een brug gewoon veel makkelijker.
Voor een rolbrug heb je waarschijnlijk te weinig plaats, je kan een alternatief maken dat op de plaats kan draaien maar zoiets ben ik al eens mee bezig geweest (is niet te koop voorzover ik weet) en da's geen eitje, zeker niet voor een kompleet opgebouwde auto.
Bovendien zit je zo'n ding evenals een rolbrug en een put weer te kijken met de remmen en wielophanging omdat je deze bevestigd aan de wielflenzen. Daarnaast moet uitkijken met de vloeistoffen en de accu omdat de auto minimaal op z'n kant gaat. Voor laswerk aan de onderkant van de auto zijn ze uitermate ideaal en ook een uitlaatje wordt peanuts.
Cornell
Laatst gewijzigd door sb153b op zo 26 okt, 2008 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 14452
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Style&Co » zo 26 okt, 2008 18:58

een schaarhefbrug lijkt me de handigste... ongebruikt kun je er ook gewoon over heen rijden... zeker als je m iets verzinkt in de vloer

Afbeelding
live your dreams

Gebruikersavatar
ridethewinds
Geregistreerd lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: do 10 aug, 2006 17:52
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door ridethewinds » zo 26 okt, 2008 20:59

Deze hebben wij ook in de garage.. en idd in de vloer... Helaas is ie niet voor de auto maar voor de motor..... :evil:
Saab 900 GT (1993)
Saab 900 Cabrio Monte Carlo (1993)

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12251
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: Outside Europe

Bericht door 72sonett3 » zo 26 okt, 2008 23:29

0240613 schreef:Ik ben inderdaad benieuwd naar de ervaringen met de "rolbrug".
De ´Autovip´. Kost zo´n 1700 euro, NL vertegenwoordiger is Nordicar in Heerhugowaard. Ook te huur bij de Saab96 club NL.

Afbeelding

Soms ook wel te koop op marktplaats.

Afbeelding
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
Jubileumregister
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19849
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Bericht door brinky » zo 26 okt, 2008 23:36

Afbeelding

Mooi plaatje... maar zie je het al voor je? Een 9-5 van 1500kg in dat ding geklemd?

Ik vind het eerlijk gezegd een oplossing van niets.

Koop gewoon een paar assteunen en als je op een vlakke ondergrond zit zo'n handig wagentje waarop je kunt gaan liggen en je jezelf zo onder de wagen kunt rijden.

Oprijbokjes is ook altijd handig.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12251
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: Outside Europe

Bericht door 72sonett3 » ma 27 okt, 2008 0:12

brinky schreef:... zie je het al voor je? Een 9-5 van 1500kg in dat ding geklemd?
Dat kan, in de Autovip 1700...

Maar het probleem is, zoals al genoemd, de vloeistoffen in de auto. Als je een gestript chassis hebt is dit wel makkelijk, je kan in ieder geval goed verticaal aan de bodem lassen, niet omhoog.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
Jubileumregister
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch

Gebruikersavatar
WimZ
Geregistreerd lid
Berichten: 2669
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 12:13
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door WimZ » ma 27 okt, 2008 10:28

Een kennis van me heeft gewoon een normale brug in zijn garagebox gezet en een soort luik in het dak gemaakt. Je moet dan alleen wel rekening houden met het weer tijdens het sleutelen.
9-5 Aero estate '06 => eigen import uit Zweden
900 T8 5-d ‘83 Heuschmidt => Franse barnfind, geheel gerestaureerd
900 T16 Aero cabrio '90 => spijt dat ik die niet meer heb
9-5 2.3t SE '97 Speedparts stage 1 => gesloopt met 500k+ km
900 T16 cabrio '89 => gone
900i sedan '85 => gone

0240613
Geregistreerd lid
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 17:23
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door 0240613 » ma 27 okt, 2008 21:47

Ik heb helaas een zolder op de garage zitten. En de constructie is zo dat ik die niet weg kan zagen. Ik zal wel uitkomen op een goede garagekrik en een paar as steunen. Ook de oprijdbokjes zijn goed. Misschien dat ik zelf wat in elkaar las.

Ook zag ik ergens op internet een foto van een hefmechanisme waarmee je een individueel wiel tot 1 meter kan optillen. Volgens mij een hydraulisch systeem. Als je er twee hebt kan je de voor of achterkant optillen. Ik het plaatje alleen nu zo snel niet vinden.

0240613
Geregistreerd lid
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 17:23
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door 0240613 » ma 27 okt, 2008 23:16

Klopt, exact dit geval. Nu voor 999 incl. btw. Maar ik ga het denk ik maar met oprijbokken ga doen.

Gebruikersavatar
WimZ
Geregistreerd lid
Berichten: 2669
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 12:13
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door WimZ » di 28 okt, 2008 11:23

Let wel op: een moderne(re) Saab kan doorgaans geen gebruik maken van een oprijbok, vanwege de lange overhang in combinatie met de lagere bodemvrijheid in vergelijking tot de wat klassiekere modellen. De koets of in ieder geval het plasticwerk raakt de bok eerder dan het wiel.
Maar een lichtpuntje is wel weer dat je de oprijbok onder een opgekrikt wiel kan zetten. Toch zijn assteunen dan wellicht veiliger.

Of toch die smeerkuil. Zoveel werk is dat toch niet?
9-5 Aero estate '06 => eigen import uit Zweden
900 T8 5-d ‘83 Heuschmidt => Franse barnfind, geheel gerestaureerd
900 T16 Aero cabrio '90 => spijt dat ik die niet meer heb
9-5 2.3t SE '97 Speedparts stage 1 => gesloopt met 500k+ km
900 T16 cabrio '89 => gone
900i sedan '85 => gone

Plaats reactie