open air kit

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

open air kit

Bericht door V6Aero » za 19 mei, 2007 18:45

Forummers,

in mijn zoektocht naar tuningsproducten voor mijn 9-5 kwam ik zogenaamde open-air kit's tegen.

kan iemand mij vertellen wat zo'n kit doet?

vriendelijke groeten,

Roland

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 19 mei, 2007 18:51

Open air kit is toch een 'open luchtfilter'? Zoja, de motor kan dan meer lucht aanzuigen, waardoor je een lichte vermogensstijging zult hebben en de respons op het gaspedaal beter word.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 19 mei, 2007 19:35

sjoerdk schreef:Open air kit is toch een 'open luchtfilter'?
Naast het open luchtfilter, bestaat een open airkit veelal uit wat montage materiaal: een stukje buis en soms een hitteschild (afhankelijk van de plaatsing van het luchtfilter).
sjoerdk schreef:De motor kan dan meer lucht aanzuigen, waardoor je een lichte vermogensstijging zult hebben en de respons op het gaspedaal beter word.
Door het open luchtfilter zal de motor (veelal bij vollast) ook wat meer geluid produceren. Naar mijn mening erg mooi (zeker op een turbo motor, maar ook n/a prima), maar dat moet een ieder voor zichzelf uit maken. Indien je een niet-recirculerende dumpvalve hebt, ga je die ook iets meer horen afblazen.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 19 mei, 2007 20:01

bij <A HREF="http://www.speektuning.nl/shop/product_ ... cts_id=426" >deze</A> zit volgens mij ook zo'n soort luchtfilter wat ook bij de stage 1 Speedparts voor de 9-5 Aero zit, dus je krijgt dan alleen dat andere dingetje erbij, klopt dat? en doet 'dat dingetje' dan ook het hiervoor beschrevene?

op zich lijkt zo'n open air kit me wel leuk om gelijk met een stage 1 te doen, maar het moet wel enige zin hebben...

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 19 mei, 2007 20:03

brinky schreef:
sjoerdk schreef:Open air kit is toch een 'open luchtfilter'?
Naast het open luchtfilter, bestaat een open airkit veelal uit wat montage materiaal: een stukje buis en soms een hitteschild (afhankelijk van de plaatsing van het luchtfilter).
sjoerdk schreef:De motor kan dan meer lucht aanzuigen, waardoor je een lichte vermogensstijging zult hebben en de respons op het gaspedaal beter word.
Door het open luchtfilter zal de motor (veelal bij vollast) ook wat meer geluid produceren. Naar mijn mening erg mooi (zeker op een turbo motor, maar ook n/a prima), maar dat moet een ieder voor zichzelf uit maken. Indien je een niet-recirculerende dumpvalve hebt, ga je die ook iets meer horen afblazen.
een dumpvalve zie ik nog niet meteen zitten, maar meer geluid is wel welkom, ik vind de Aero nu wel erg stil; alleen bij goed doortrekken wil er wat geluid binnendringen!

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 19 mei, 2007 20:07

Sorry, ik weet niet waar dat stukje buis voor dient, noch of dit stukje buis wordt meegeleverd bij een stage 1. Je zou even Sander kunnen mailen (info@speektuning.nl).

Waarom zie je een dumpvalve niet zitten? Voor de T7 kun je een semi-recirculerende kopen. Dit betekent dat je bij vollast een pstjiew-geluidje hoort, maar bij deellast de dumpvalve intern recirculeert (en dus nagenoeg geen geluid produceert).

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 19 mei, 2007 20:11

maar heb je dan niet bij gas loslaten zo'n "cola fles open geluid" en hoor je verder niets? en wat is het nut van een dumpvalve?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 19 mei, 2007 20:16

9-5 aero-estate schreef:maar heb je dan niet bij gas loslaten zo'n "cola fles open geluid"
Alleen bij vollast. Bij constant rijden en dan het gas loslaten hoor je niet meer dan dat je nu al hoort.
9-5 aero-estate schreef:en hoor je verder niets? en wat is het nut van een dumpvalve?
Je hebt nu ook al een dumpvalve in de auto zitten. Deze verlaagt de druk in je inlaatspruitstuk bij gaswisselingen en is een bescherming voor je turbo. Zoek maar eens met de zoekfunctie naar "bov" "blow off valve" of "dumpvalve".

Het verschil is dat de standaard dumpvalve de lucht niet naar buiten af blaast (en dus geen geluid) en een semi-recirculerende dit (bij vollast) dus wel doet.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 19 mei, 2007 21:09

waar blaast de standaard valve het dan naar toe?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 19 mei, 2007 21:10

9-5 aero-estate schreef:waar blaast de standaard valve het dan naar toe?
Die recirculeert de lucht weer terug de inlaat in.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 19 mei, 2007 21:17

vinden jullie een open air kit en een dumpvalve een nuttige toevoeging bij een stage 1, of is het meer voor de kick en verder zinloos?

<FONT SIZE=0.05>
(ik ben me er van bewust dat chiptuning op zich ook niet echt nuttig is, maar jullie zullen het punt van mijn vraag begrijpen)</FONT>

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 19 mei, 2007 21:21

Dumpvalve is zeker nuttig. De throttle-response wordt verbeterd, ten opzichte van de standaard gemonteerde. Zelfde geldt voor open luchtfilter.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » za 19 mei, 2007 21:24

Laat ik het zo zeggen: een technisch argument voor het open-lucht filter en/of de dumpvalve is in dit geval niet echt te bedenken. Als je het doet, doe het dan vooral voor de looks en het geluid, niet omdat je motor er beter door loopt of meer vermogen door levert.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 19 mei, 2007 21:26

is het geluid dan echt zo super daardoor? ik vind dat deze Aero al behoorlijk 'blaast' in vergelijking met een 2.0t 8)

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 19 mei, 2007 21:34

9-5 aero-estate schreef:
<FONT SIZE=0.05>
(ik ben me er van bewust dat chiptuning op zich ook niet echt nuttig is
Ligt er aan wat je nuttig vind, lager in de toeren kunnen rijden agv een hoger koppel is niet nuttig maar wel zuiniger, je maakt zo niet direct gebruik van het gestegen aantal pk's maar van de koppelwinst door lager in de toeren te kunnen rijden en zo dus brandstof te besparen :wink:

Plaats reactie