verandering model jaar.......

1967-1980
Plaats reactie
rmelle
Geregistreerd lid

verandering model jaar.......

Bericht door rmelle » wo 28 mar, 2007 22:05

beste mensen,

Mijn modeljaar 96 is een 75b, bouwjaar 1976. Ik meen dus de eerste met de plastieken grill en dikke rubberen bumpers. (kleine knipperlichten)

het volgende is het geval:
de auto is van iemand geweest die de auto geen goed heeft gedaan.
technisch heb ik de auto nu redelijk op orde, veel was verkloot!
uiterlijk heeft hij de auto tot een schande gemaakt....
erg jammer want het is werkelijk een spijkerharde 96!
ik wil de auto veranderen naar een rally wagen van welleer, motorisch zal er alleen weinig veranderen. (de look doet al heel wat 8) )

de vraag:
chromen bumpers en de oude metalen (chrome) grille past dat gewoon op mijn model? net zoals de ronde koplampen?
ik zag in de huidige grille nog wel restanten zitten van de ronde koplamp montage punten..... overgangsmodel zoals de 75b inderdaad was......

en, natuurlijk wie heeft nog bumpers liggen, koplampen (of is het gewoon hella, rond dat bouwjaar..... zoals VW, audi, opel etc ook gebruikte)

het chroom hoeft absoluut niet in goede staat te zijn, als het metaal maar hard is....

Ik maak er voor nu een rally auto van, en 'm perfect conserveren om op termijn 'm weer in z'n echte glorie te laten herrijzen!

bedankt voor alle reacties tot nu toe op de vragen die ik stelde!
bijzondere waardering!!!! :applause:

succes en geluk!

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » do 29 mar, 2007 19:32

De kunststof gril was er al vanaf 1974. De dikke bumpers idd vanaf 1975 (model b). De grote knipperlichten zijn pas in 1978 gekomen. Het gaat hier niet om de bouwjaren maar om het modeljaar. Ronde koplampen zijn niet origineel in de in Nederland geleverde auto's. Wel de Amerikaanse. Heb je het goede voorfront, of is het een import?

Om chromen bumpers te monteren heb je wel de bijbehorende ophanging nodig. Die is nl. anders. Ze passen wel op dezelfde plaats.
De frontjes waarin de gril moet komen zijn in diverse uitvoeringen gemaakt. Voor de metalen gril, voor de kunststof gril, met of zonder koplampwisserbevestiging, en enkele tussenmodellen. Ik heb 3 frontjes op zolder liggen, en 3 in mijn auto's. Ze zijn alle 6 verschillend.
Wat de metalen gril betreft zijn er ook verschillen: voor rechthoekige koplampen, voor ronde en met uitsparingen voor de koplampwissers of niet.

rmelle
Geregistreerd lid

model verandering

Bericht door rmelle » do 29 mar, 2007 21:55

wat ik weet van mijn auto is dat-ie in 1986 naar NL is geimporteerd uit amerika. dat is ook het kenteken jaar. bij de rdw staat ie ook bekend als geimporteerd
het model is een 96L, ik meen dus de eenvoudigste 96

er is geen koplampwis en wisser instalatie aanwezig, volgens mij ook nooit geweest. is allemaal afgedopt met nette rubber busjes en plaatjes.

wat mij opviel aan mijn front is dat er allerlei verschillende gaten zijn voor verschillende modellen lamp en grille.
ook de ronde koplamp montage plaatsen zijn nog zichtbaar.

wellicht met trail en error en passen dat ik een heel eind kom.
het mooiste zou ik vinden een metalen grille met ronde koplampen.
metaal met de hoekige lampen is ook opzich niet slecht!
staat altijd beter dat de kunstof grille......
is dat nog te vinden, en waar?
wat heeft U nog op dat vlak liggen?
zoals die bumperophang beugels?

dat zal de auto ten goede komen, zeker voor hoe hij er nu bij staat....
(zonder bumpers)

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » zo 01 apr, 2007 3:12

de auto is van iemand geweest die de auto geen goed heeft gedaan.
technisch heb ik de auto nu redelijk op orde, veel was verkloot!
uiterlijk heeft hij de auto tot een schande gemaakt....
erg jammer want het is werkelijk een spijkerharde 96
beste rmelle;
toen je de auto kocht voor 950 met nieuwe apk
heb ik je verteld dat er geen choke op zat daar ik op lpg met de auto had gereden ruim 27000 km, dat daarom de kleppen op 0.5/0.25 stonden en de ontsteking te vroeg stond, ik ben benieuwd wat er was verkloot daar de motor toen je hem meenam in prima staat was

uiterlijk zag hij er redelijk uit alleen de lak die ik gebruikt heb was van flexa en de bumpers en grille met matzwart

overigenswas je dol enthousiast dat je voor die centen een saabje kon aanschaffen die nog enkele probleemloze jaren meekon (als je tenminste enige kennis van het brandstofsysteem had gehad,wat ik je zelfs voor een meerprijs van 200 euri had aangeboden te repareren)

en wat het spijkerharde betreft dat heeft het nodige laswwerk gekost vergeet je niet om die plekken te tectyleren

anders valt het er volgend jaar weer uit

mv bertus

ps vraag eens via de mail aan elwlmude (of zoiets) hoe de staat was toen ik hem kocht voor 350 euri na 9 jaar stilstand die weet hoe het zit met amerika,de revisie van de motor enz

Ulwembu
Geregistreerd lid

Bericht door Ulwembu » zo 01 apr, 2007 8:02

Ik vermoedde toen al dat de wagen uit Amerika kwam vanwege een reparatiesticker van de radiateur en de lak die er aan alle kanten door de invloed van de zon vanaf was geklapt.
Toen Bertus de wagen hier kwam halen reed, schakelde en remde de wagen en daar was alles mee gezegd. Bertus heeft het wagentje naar mijn mening weer in nette staat gebracht. Zelfs toen de carrosserie er ineens helemaal los op lag aan de voorkant heeft hij de wagen weer helemaal keuringsklaar gemaakt door veel delen te vervangen van het plaatwerk.

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » zo 01 apr, 2007 9:42

de auto had apk maar had dat niet mogen krijgen:
de achteruitrijlicht deed het niet en de hele schakelaar mist.
met tape een dichtgeplakte hoes.
andere hoes deels afgescheurd.
een uitlaatophanging die uit tieripes bestaat.
niet volledig vastzittende brandstofleiding. (die later ook ellende heeft veroorzaakt)
CO niet in orde
niet werkende achterrem
geen (nauwelijks) handrrem
geen airducs onder dashboeard dus geen ventilatie

het laswerk heb ik (mijn volledige fout) niet goed bekeken.
overlappend plaatwerk en nog steeds met gaten en laswerk waar meer slak dan lasnaad aanwezig was. (ok het is oud staal en lastig om te lassen) plaatwerk trok ik met een tang los van de bodemplaat.....
maar heb het nu zelf mooi strak en ingeslepen plaatwerk ingezet.

koppeling cylinder zou gereviseerd zijn, lekt bij slave,
er zit een verkeerde bout in de achterkant van de slave

inderdaad de motor loopt fantastisch, zaker na al dat carb geklooi
bak schakeld nu slecht in 1 komt denk ik door lekkende slave

de auto was recentelijk overgespoten, na 1 winter komt langs de felsnaden, en elders langs haarscheuren roest door de lak heen zetten
daar ben ik nu mee bezig om al die plekken open te breken en weer roestvrij en goed aan 't maken....

Conclusie:
Ik ben nog steeds heel erg blij met mijn 96, 't werkelijk een heerlijke auto en rij er met veel plezier in..... veel klagen doe ik ook niet omdat het een wagentje was 950 EU maar op enkele punten had het wel anders gekund, ik mocht de wagen voor 500 EU meenemen zonder apk en 950 EU met apk, daar koos ik voor zodat ikzelf bepaalde punten niet hoefe te controleren (erg naief van mij) dat betekend een apk van 450 EU..... beetje veel voor dat slechte werk....... dat is het enige waar ik me een beetje druk over maak.

voor wat betreft het uiterlijk: overspuiten ok.....
maar doe het goed of niet, het leek redelijk, praktijk is anders........... ook hier geld: prijs bepaalde auto!

ik wil de auto nog vele jaren gaan hebben en gebruiken,
wil dat alleen kunnen heb er zeker dit jaar nog een hoop werk aan, en dat had ik niet verwacht! alleen maar om 'm op de weg te houden, en de apk aanstaand november.

Ik heb hiermee geloof ik voldoende verklaard hoe mijn gevoelens zijn over de 96.......

Succes en geluk

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » zo 01 apr, 2007 12:25

overlappend plaatwerk en nog steeds met gaten en laswerk waar meer slak dan lasnaad aanwezig was. (ok het is oud staal en lastig om te lassen) plaatwerk trok ik met een tang los van de bodemplaat
slak lijkt me sterk daar het co2 gelast is en dat je een stuk plaat eraf kon halen lijkt me sterk

voor de apk heb je bij deze leeftijd van de auto geen achteruitrij verlichting nodig

en de remmen waren prima tijdens de apk

de hoes was inderdaad geplakt

en de uitlaat daar wist je van omdat er twee ducati pijpen onder zaten wat overigens bij de keuring gewoon mag

en co stond op 0.27 toen je hem hier meenam

en wat het schakelen betreft tijdens de proefrit heb ik je gezegd dat als je zo wild aan die pook blijft trekken en duwen het niet lang goed zou gaan , waarna je me veertelde dat je al bij twee eerdere auto`s de bak kapot had gereden

verder laat ik het er maar bij alhoewel ik denk dat je beter een totaal gerestureerde saab had kunnen kopen , maar ik kan nou eenmaal niet in je portomonee kijken dus weet niet of dat haalbaar voor je was

mvg bertus

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » zo 01 apr, 2007 13:45

oude auto's betekend dat er altijd wel wat aan de hand is, daar maak ik me ook niet druk om, waar 't mij om ging is dat er best wel een aantal zaken onzorgvuldig zijn uitgevoerd.

voor mij blijft 't een slordig afgeleverde APK.

het klopt dat een achteruitrijlicht niet verplicht was in die tijd, maar het is zo dat als het er opzit hoort 't ''t ook te doen ook voor de APK.
net als de voorruit ventilatie.
en uitlaat mag niet aan tieripes hangen, ook niet voor de APK.

maar zoals het nu gaat met de Auto ben ik tevreden, en dat blijft gewoon staan...

enne, maak je maar geen zorgen over mijn schakel kunsten.......

En ik denk dat we het inderdaad gewoon hier lekker bij moeten laten!

blijft staan dat ik de auto van modeljaar wil gaan veranderen :!:

Succes en Geluk.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » vr 13 apr, 2007 12:36

ik vergat dat je voor die paar centen ook nog een

startmotor
dynamo
ontsteking
carburateur
2 aandrijfassen
koplampen
achterlichten
wieldoppen
complete gril
mooie chromen dankdop
div relais
enz

erbij hebt gehad

verder zie ik op div forums dat je me voor alles en nog wat uitmaakt,ik zie dat maar als een uiting van je onmacht of gebrek aan de benodigde kennis om zelf een saab 96 te kunnen onderhouden schijnt zelfs al volgens je eigen zeggen tot spanningen met je vriendin te leiden

wens je toch veel suc6 gezien je boorwerk enz zal je dat nodig hebben (waarom het chokehuis niet teruggezet)

wat mij betreft ik ben weer gelukkig met mijn nieuwe aanwinst die zonder te schudden optrekt wat ik er niet uitkreeg bij mijn vorige nu de jouwe wat dat betref had sabo gelijk ze zijn niet goed geschikt om een caravan 5000 km door europa te trekken en wat de reden tot verkoop was

mvg bert

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » vr 13 apr, 2007 12:54

ps
van mij mag er wel een slotje op

mvg bert

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » vr 13 apr, 2007 13:54

ik ben niet scherp genoeg geweest bij de aankoop!
volledig mijn eigen fout....
achteraf was het geen echte eerlijke auto...
maar wil die discussie graag sluiten

nu ongeveer 6 maanden verder heb ik een goed rijdende saab, waar ik redelijk veel aan heb gedaan.
schakelen doet-ie nu heerlijk.
schudden bij optrekken heb ik er uit gekregen.
carburatie werkt perfect met een bijzonder goed benzine verbruik.
verse hoezen.
voorruit verwijderd en opnieuw gemonteerd, lekken is nu weg (hoop ik, het regent al een tijdje niet, met de hoge druk gebeurde er niks meer)
electrische aarde problemen gevonden en opgelost.
oud laswerk uitgeslepen en niew plaat ingezet zonder overlappingen en geen lekkages meer naar binnen toe
bodem volledig kaal gemaakt en met epoxy primer behandeld en van verse undercoat voorzien
wielnaafborging van spijker naar splitpen verandert (moest uit elkaar voor hoezen)

paar kleine dingen staan nog op de lijst
(achterremmen o.a.)

heb gewoon lekker heel wat uurtjes in en onder mijn saabje gelegen.
vooral de oude undercoat verwijderen was leuk werk, maar 't ziet er dan nu werkelijk super strak uit!

En wat ook leuk is:
m'n vriendin wil er nu ook graag in rijden! :)

en nu wil ik de auto van model 75b veranderen naar een eerder model om er en rally look-a-like van te gaan maken.
en daar gaat 't hier om, geloof ik......

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » vr 13 apr, 2007 19:05

[/oud laswerk uitgeslepen en nieuw plaat ingezet zonder overlappingen ]

dat geloof ik pas als je er een foto van laat zien

want het lijkt me sterk dat je dat hebt losgekregen was en is dubbel gelast van zowel bodem (binnen en buiten) alsmede schutbord waarbij dwars door de bodem gelast is om die platen te verbinden

en als je dat eruitgeslepen zou hebben moet de motor eruit om dat weer te herstellen

wat het schudden betreft dat krijg je er alleen uit door de bak te vervangen

zo dat was van mijn kant het laatste want je begint vermoeiend te worden

mvg bert

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » vr 13 apr, 2007 21:35

rmelle verwacht volgens mij voor 950 euro een perfect rijdende auto waar hij het eerste jaar geen technisch werk aan heeft, hooguit plaatwerk. Dat red je met een oldtimer nooit. Doe dus niet zo naief en laat dit topic sluiten en zet jezelf niet zo voor schut op dit forum met zulke topics.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » ma 16 apr, 2007 11:27

foto ?

mvg bert

Plaats reactie