Iemand ervaring met de rear anti-roll bar?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
DaanS
Geregistreerd lid

Iemand ervaring met de rear anti-roll bar?

Bericht door DaanS » za 13 jan, 2007 16:44

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... 3257a349b8

Heb hier wel interesse naar. Kost weinig en schijnt veel te doen aan weggedrag en specifiek overhellen. Montage schijnt kwartiertje te duren.

Weet iemand waar ik dit kan kopen/laten monteren?

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 13 jan, 2007 17:55

Je zal hem kunnen krijgen via Tony in belgie (levert de MP versie) via Vinkeveen, (levert Abbot) Waarschijnlijk ook via Speektuning. Montage is makkelijk zelf te doen, vier bouten los, ding eronder uit en bouten weer vast. Ik heb hem ook gedaan, probleem is alleen dat ik hem ooit heb gedaan icm powerflex, koni en eibach. Ik merkte totaal een gigantisch verschil maar het specifieke verschil van alleen de rollbar kan ik je niet vertellen.

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » za 13 jan, 2007 19:40

Dat is inderdaad lastig te bepalen dan ja. Kan me voorstellen. Ik heb dan het voordeel dat ik alles in etappes doe. Behalve dan dat de Powerflex nr1. er tegelijkertijd onder zijn gegaan met de koni's.

De rear anti-roll bar schijnt vooral veel te helpen bij het overhellen. Iets waar ik nu, ondanks de Koni-upgrade, nog wel last van heb, zij het dat het nu wel al een stuk minder is.

V.w.b. de montage: waar zit die roll-bar eigenlijk? Ik heb nl. het gevoel dat zelfs ik dit inderdaad zelf kan monteren.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 13 jan, 2007 19:55

DaanS schreef:Dat is inderdaad lastig te bepalen dan ja. Kan me voorstellen. Ik heb dan het voordeel dat ik alles in etappes doe. Behalve dan dat de Powerflex nr1. er tegelijkertijd onder zijn gegaan met de koni's.

De rear anti-roll bar schijnt vooral veel te helpen bij het overhellen. Iets waar ik nu, ondanks de Koni-upgrade, nog wel last van heb, zij het dat het nu wel al een stuk minder is.

V.w.b. de montage: waar zit die roll-bar eigenlijk? Ik heb nl. het gevoel dat zelfs ik dit inderdaad zelf kan monteren.

Dempers voorkomen het overhellen in lange bochten ook niet, de veren hadden hier wel tegen geholpen. De antirollbar zie je als je onder de achterzijde van de auto gaat liggen. het is de dunne staaf die evenwijdig loopt met de achteras. Je ziet hem hier op het plaatje (dit was bij de montage van koni/eibach bij mijn vorige 900):

Afbeelding

99 turbo lagoon blue
Geregistreerd lid

Bericht door 99 turbo lagoon blue » za 13 jan, 2007 22:33

kan iemand mij vertellen of deze roll bar ook op de 99 turbo is te monteren

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 13 jan, 2007 22:37

99 turbo lagoon blue schreef:kan iemand mij vertellen of deze roll bar ook op de 99 turbo is te monteren
met wat slijp en laswerk wel

99 turbo lagoon blue
Geregistreerd lid

Bericht door 99 turbo lagoon blue » za 13 jan, 2007 22:42

dat is wel erg zonde. Een medeforummer vertelde mij pas dat een 900 anti roll bar zonder meer moet passen. Is deze dan zoveel anders of past dit zo en zo niet, en wat moet ik dan eventueel ..wegslijpen.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » za 13 jan, 2007 22:52

99 turbo lagoon blue schreef:dat is wel erg zonde. Een medeforummer vertelde mij pas dat een 900 anti roll bar zonder meer moet passen. Is deze dan zoveel anders of past dit zo en zo niet, en wat moet ik dan eventueel ..wegslijpen.
Dit gaat niet over een c900 anti roll bar, maar om eentje voor een ng900/93. De c900 versie past naar mijn weten wel op een 99cc en vast ook wel op andere varianten.

99 turbo lagoon blue
Geregistreerd lid

Bericht door 99 turbo lagoon blue » za 13 jan, 2007 22:55

dank je, heb ik dit topic niet goed gelezen.

jmw
Geregistreerd lid

Bericht door jmw » zo 11 feb, 2007 21:48

heb ook interesse in de rear anti roll bar. Onlangs bij speektuning vering/dempers laten vervangen door h&r/bilstein combi, enorm verschil.
Weet niet of zo'n anti-roll bar nog iets verbeteren kan maar gezien relatief lage kosten en goede beoordelingen op genuinesaab.com ben ik wel geinteresseerd. Baat het niet dan schaadt het niet. Toch?

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » zo 11 feb, 2007 22:08

jmw schreef:Baat het niet dan schaadt het niet. Toch?
Dat zou ik zo niet willen zeggen. Door het verhogen van de rolstijfheid op de achteras, zonder iets te veranderen aan de rolstijfheid aan de vooras, wijzig je het over-/onderstuurgedrag van de auto: hij zal overstuurder raken. Op zich niet zo'n punt bij een voorwielaandrijver met flink vermogen, je kunt vaak overstuurde response corrigeren met je voet op het gas, maar je moet er wel bij zijn en weten wat je doet. Mijn ervaring met de rear anit-roll bar is dat bij nat weer de auto een stuk giftiger wordt en het overschrijden van de wrijvingsgrenzen aanmerkelijk kritieker wordt dan je van je 9-3 gewend zult zijn. Ik mag dit persoonlijk erg graag, maar realiseer je dat de kreet "baat het niet, dan schaadt het niet" i.g.v. tuning nooit opgaat, dan had Saab het zo zelf wel gedaan.