Technische vraag: koude start 99 1973

1967-1984
Plaats reactie
Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door silvandam » ma 05 jan, 2026 15:41

Techneuten,

Mijn 99 uit 1973 heeft een wat nukkige koude start. Ik heb meerdere pogingen nodig om de motor gestart te krijgen. Hij slaat vaak even kort aan, om vervolgens weer uit te vallen. Na een paar keer lijkt de ban gebroken en blijft de motor lopen. Kort daarna loopt de motor perfect en levert 'ie al zijn vermogen.

De gereviseerde carburateur heb ik reeds uitgewisseld met een NOS exemplaar. De symptomen veranderden niet, waardoor mijn hoofdverdachte, de carburateur, niet meer verdacht is. Wat kan het nog meer zijn?

Ik ben van plan om de gehele ontsteking te vervangen, maar dat doe ik komend voorjaar. Misschien hebben jullie nog tips. Ik hoor het graag!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door Tissa » ma 05 jan, 2026 15:58

Heb je al geprobeerd de choke volledig uit te trekken :lol:

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door 9000-95 » ma 05 jan, 2026 16:00

Wat voor benzine zit erin, en hoe oud is die?

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door silvandam » ma 05 jan, 2026 16:33

Verse euro 98. Tank is gespoeld.

En ja, de choke wordt netjes bediend.

MvR
Geregistreerd lid

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door MvR » ma 05 jan, 2026 17:32

Toch even naar de choke. Vraag iemand om de choke uit te trekken terwijl je zelf onder de motorkap kijkt wat er gebeurt. Wanneer de choke helemaal is uitgetrokken, moet je even controleren of 'ie aan de carb.kant ook helemaal open staat.

Ooit had ik een nieuwe choke-kabel die het mechanisme niet bediende als ik de knop uittrok: de buitenmantel schoof achter het dashboard als een harmonica in elkaar wanneer de knop bediende. De binnenkabel bewoog nauwelijks.

Tweede: check je carburateur op het aanzuigen van valse lucht.Vaak bij het voetstuk.

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door 9000-95 » ma 05 jan, 2026 17:59

Benzine kan je dan wel uitsluiten. Probeer eens voor het starten een paar keer te pompen met het gaspedaal. Slaat hij dan beter aan, dan is het start mengsel te arm en inderdaad de choke werking waarschijnlijk niet in orde of valse lucht.

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door Sonab » ma 05 jan, 2026 18:15

en: Hoe vers zijn je bougies?
(maar dat past minder bij het beeld van eerst wél -eventjes- aanslaan)
Kan het ook nog iets met de accumulator te maken hebben?

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door silvandam » di 06 jan, 2026 9:48

Bougies moet ik nog vervangen. Voor zover mij bekend heeft een 99 met carburateur geen accumulator. De accumulator is een typische verdachte bij vergelijkbare problemen bij een auto met k-jet, volgens mij.

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door silvandam » di 06 jan, 2026 23:26

Tissa zat in de goede richting. De gouden tips kwamen uiteindelijk van Christiaan94 en babbel. Dit schroefje moest iets uitgedraaid worden en de chokekabel moest iets worden versteld.

Afbeelding

Ook koud loopt de motor nu als een zonnetje.

Dank voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door Christiaan94 » do 08 jan, 2026 18:45

Topper! Glad to be of service :O:

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door turbopilot » di 13 jan, 2026 10:27

9000-95 schreef:
ma 05 jan, 2026 17:59
Benzine kan je dan wel uitsluiten. Probeer eens voor het starten een paar keer te pompen met het gaspedaal.
Het is geen 96 (met acceleratie sproeier)

Maar zoek het toch eens in de choke (wat MRV zegt).

Ik heb toevallig een 900 carburateur (zonder LPG) en bij die MOET je de choke helemaal uitrekken bij koud weer/ koude start.
Ander gaat hij niet aan.
Eenmaal ff gelopen en dan maakt het niet meer uit.

Ga je kabels en bougies wisselen, dan zou het beter worden, maar eeerst ff wat mrv zegt, dat kost niks :D

:oops: Is opgelost zie ik

Plaats reactie