Nest oude Saabs

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Nest oude Saabs

Bericht door MvR » di 13 feb, 2024 15:46

Mooi weer vandaag. Deuren van de loods open en klussen maar! Op het programma: installeren van de dashboardklok in de 95. Vorig jaar gekocht bij JoTa en heel voorzichtig de wijzers veranderd van wit naar oranje. Maar ik had toen geen zin om in de kou op m'n kop onder het dashboard te duiken.

Vandaag dus wel! Handschoenenvakje eruit, asbak eruit en aan de slag. Zoals iemand me hier ooit al voorspelde: de blauwe draad naar het klokje zit voorbereid in een huls met een grijze draad; = permanente stroom. En een groene draad (dashboardverlichting) vanaf de meter naar de klok gemaakt met een 'piggyback'-stekker. Nooit zo'n verfoeid blauw blokje. Nooit!

Tijdens een koffiemoment viel me het op: een nest met Saabs. Fotogeniek plaatje.

Afbeelding

Afbeelding

Fredje65
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Nest oude Saabs

Bericht door Fredje65 » di 13 feb, 2024 15:50

MvR schreef:
di 13 feb, 2024 15:46
Mooi weer vandaag. Deuren van de loods open en klussen maar! Op het programma: installeren van de dashboardklok in de 95. Vorig jaar gekocht bij JoTa en heel voorzichtig de wijzers veranderd van wit naar oranje. Maar ik had toen geen zin om in de kou op m'n kop onder het dashboard te duiken.

Vandaag dus wel! Handschoenenvakje eruit, asbak eruit en aan de slag. Zoals iemand me hier ooit al voorspelde: de blauwe draad naar het klokje zit voorbereid in een huls met een grijze draad; = permanente stroom. En een groene draad (dashboardverlichting) vanaf de meter naar de klok gemaakt met een 'piggyback'-stekker. Nooit zo'n verfoeid blauw blokje. Nooit!

Tijdens een koffiemoment viel me het op: een nest met Saabs. Fotogeniek plaatje.

Een mooie loods met dito inhoud !!

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 13 feb, 2024 15:57

alleen al op de loods ben ik lichtelijk jaloers...

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » di 13 feb, 2024 16:11

Wat een rijkdom, zeg. Echt een voorrecht om zo’n plek te mogen hebben, Menno. Geniet!

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » di 13 feb, 2024 16:42

Mooie plek!

Maar zit dat klokje er nou in?? :wink:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 13 feb, 2024 18:09

Ja, het klokje zit er in, nee alles is nog niet weer netjes in elkaar gezet. Morgen weer een dag. Genoegens van een pensionado.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat een nadeel van ouder worden, in mijn geval, de sterke achteruitgang van mijn ogen is. Een mislukte staat-operatie ("Ja, dat gebeurt een heel enkele keer, meneer!") is daar mede de oorzaak van. Ik heb heel sterk licht nodig om het te kunnen zien. En ik rijd niet meer in het donker.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 13 feb, 2024 18:12

Bij mij laden de foto’s niet :-S+

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 13 feb, 2024 18:13

turbopilot schreef:
di 13 feb, 2024 18:12
Bij mij laden de foto’s niet :-S+
Komen van Postimages, moeten het wel doen.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 14 feb, 2024 17:50

Oh de klok zit er in en werkt. Met de hulp van deze en 'liquid electrical tape' om het als in een soort krimpkous te vatten.

Afbeelding

Afbeelding

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » wo 14 feb, 2024 18:29

De kleur van de wijzers is behoorlijk eender, al zie je aan die kleur altijd goed of ze veel zonlicht hebben gehad of niet. Mijn klokje zou eigenlijk ook oranje wijzers moeten hebben maar ik vind het met witte ook wel prima. Ik zie dat je ook het oude Saablogo van de wijzerplaat hebt verwijderd, heb je voor de hele verandering de chrome ring eraf gepeuterd? Ik kon zelf niet ontdekken dat dit ook anders zou kunnen. Ziet erweer strak uit!
Ik vind zo'n elektro-mechanisch klokje erg leuk al moet hij het niet hebben van z'n accuratesse, verschil tussen warm en koud weer is bij de mijne groot en dat hangt niet samen met het ladingsniveau van de accu.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 14 feb, 2024 19:08

Interessant detail breng je naar voren. Ik heb het Saab-logo er niet afgehaald! Blijkbaar zat (zit...) die er niet altijd op! Nooit geweten. Ik heb het klokje met witte wijzers bij JoTa gekocht en ik weet / ken ook geen ander automerk met een vormgeving die gelijk is aan deze. Behalve dat er onder de wijzers VDO Kienzle staat.

Dat elektro-mechanisch is leuk. Het moment dat de spanning op de bedrading kwam, hoorde ik de klik die bij dit systeem hoort. Geruststellend! En - ik ga vanavond nog even kijken- zo ver ik kan zien accuraat

Het is niet de eerste keer dat ik een ring loshaal. Ik heb dat jaren geleden ook een keer gedaan met een toerenteller voor mijn toenmalige 96 en heb toen hetzelfde kunstje met verf uitgehaald. Het chromen randje is papierdun. Ik heb het aan de binnenkant verstevigd met een laag vlieseline-doek en secondelijm.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 14 feb, 2024 19:38

Er bestaan zelfs klokjes met een (rode!) secondenwijzer 8):

Afbeelding

Welke antenne heb je d'r in zitten en hoe goed werkt hij?

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » wo 14 feb, 2024 19:46

Hieronder een foto van internet, opvallend dat het klokje met oranje wijzers het oude logo heeft, misschien ook wel geschilderd. Dacht dat de oranje wijzers namelijk een fractie dikker zijn.

Afbeelding

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 14 feb, 2024 19:56

Ik kan me niet herinneren ooit een klokje gezien te hebben met het nieuwe logo.

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » wo 14 feb, 2024 20:11

Ik ook niet, dus wsl. vaak zonder logo:

Afbeelding

Plaats reactie