Temperatuur
-
markdezwart
- Geregistreerd lid
Temperatuur
Sinds deze week komt de motor bedrijfstemperatuur niet meer boven de 25% (bij 50% zou wijzertje horizontaal staan). Dit was het geval met klemmetje op zowel zomer als winterstand. Wat zou er mis kunnen zijn?
Uiteraard gaat ie bij file rijden of stadsrijden tot 75%, waarbij ik dan meteen de motor ventilator handmatig aan zet.
Uiteraard gaat ie bij file rijden of stadsrijden tot 75%, waarbij ik dan meteen de motor ventilator handmatig aan zet.
-
Roel
- Geregistreerd lid
-
keukenschrijver
- Geregistreerd lid
-
Roel
- Geregistreerd lid
owkee ik zie het al. Ik heb tot nu toe nog niet in de hitte gereden met de 99, maar merk nu al (met dit weer zelfs) dat de ventilator al vrij snel begint te draaien als ik langzaam door kleine straatjes aan het rijden ben. Dus het lijkt me best handig om de fan ook met de hand aan te kunnen zetten. Maar hoe schakel je de fan met een extra schakelaar naar de voeding dan? Want hij moet ook aangaan wanneer de thermostaat een seintje natuurlijk, ik wil daar niet altijd zelf op moeten letten.
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Volgens mij zou je simpelweg een schakelaar parallel aan de thermostaat kunnen schakelen. Als één van beide dan aan is gaat de fan loeien.Roel schreef:owkee ik zie het al. Ik heb tot nu toe nog niet in de hitte gereden met de 99, maar merk nu al (met dit weer zelfs) dat de ventilator al vrij snel begint te draaien als ik langzaam door kleine straatjes aan het rijden ben. Dus het lijkt me best handig om de fan ook met de hand aan te kunnen zetten. Maar hoe schakel je de fan met een extra schakelaar naar de voeding dan? Want hij moet ook aangaan wanneer de thermostaat een seintje natuurlijk, ik wil daar niet altijd zelf op moeten letten.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
De eerder genoemde thermostaat die waarschijnlijk kapot is bij markdezwart ziet er zo uit:

En die zit in het koelsysteem, voor op de motor.
De ventilator wordt aangestuurd door de thermoschakelaar in de radiator:

Het is een simpel aan-uit schakelaartje. Is de koelvloeistof beneden een bepaalde temperatuur dan schakelt hij niet. Boven een bepaalde temperatuur schakelt hij wel en de 2 polen worden met elkaar verbonden. Dat kan je ook handmatig doen door 2 extra draden op de thermoschakelaar aan te sluiten met een handmatige schakelaar daarop aangesloten. Dan werken de thermoschakelaar en de handschakelaar parallel aan elkaar en als 1 van 2 ingeschakeld wordt, gaat de ventilator draaien.

Het is een simpel aan-uit schakelaartje. Is de koelvloeistof beneden een bepaalde temperatuur dan schakelt hij niet. Boven een bepaalde temperatuur schakelt hij wel en de 2 polen worden met elkaar verbonden. Dat kan je ook handmatig doen door 2 extra draden op de thermoschakelaar aan te sluiten met een handmatige schakelaar daarop aangesloten. Dan werken de thermoschakelaar en de handschakelaar parallel aan elkaar en als 1 van 2 ingeschakeld wordt, gaat de ventilator draaien.
-
markdezwart
- Geregistreerd lid
Mark:paul99gl83 schreef:De eerder genoemde thermostaat die waarschijnlijk kapot is bij markdezwart ziet er zo uit:
Allen bedankt voor de uitleg en ik zal er snel naar laten kijken.
-
Hannes
- Forum Admin
-
markdezwart
- Geregistreerd lid
Stond te koop ja. Versnellingsbak bleek helemaal niet kapot te zijn. Ik rij er voorlopig mee door.Hannes schreef:Mark: Even off topic, maar heb jij de 99 toevallig te koop staan?
Als je toch de thermostaat gaat/laten vervangen zou ik ook meteen even de thermoswitch laten vervangen. Dan is direct alle noodzaak van een handmatige switch verdwenen. En hij kost maar 15 euro ofzo.
veel succes
Hannes
Goeie tip van die thermo switch! Thanks
-
keukenschrijver
- Geregistreerd lid