https://www.autoblog.nl/nieuws/snelle-s ... 10-3444388
Aandacht voor Saab is altijd goed. Zoveel mensen, zoveel verschillende Top 10's. Daarom hieronder mijn (Willemb) top 10. Ben ook benieuwd naar de top 10 van andere forummers. Dan rolt er vanzelf een samenvattende Saabforum top 10 uit
1. Saab 99 Turbo 1 (78) zwart
De eerste 99 turbo in serieproductie. Toen werd het pas echt leuk bij Saab qua motoren. Een revolutie in autoland omdat deze 4 cilinder het een 6 cilinder heel moeilijk kon maken. Snelle auto met een elegante en praktische coupé koets.
2. Saab 900 Turbo_S 16v (92) wit
Niet de zwarte 900 GT uit 1993 maar een Turbo_S van een jaar daarvoor is mijn favoriete classic 900. Kleur wit, rode apc dus ook 185 pk, schuifdak (kon niet bij de NL GT), 3 spaaks non-airbag stuur, leer met suede en al wel de nieuwe layout in de tellerunit. Vanaf 1984 heeft Saab de T16 motor fijngeslepen; beter dan de laatste 3 jaren wordt het niet
3. Saab 99 Turbo 2 (81) zwart
In 80 en 81 werd de 99 geleverd in de 2 deurs koets met de elegante kofferbak. In 1981 was de turbo leverbaar met vijfbak. Door het ontbreken van de 3e deur (achterklep) is dit de meest stijve koets voor het betere bochtenwerk
4. 9-5 2.3T Aero Estate (2010) wit
geen classic nog niet eens een youngtimer en toch op 4: de praktische en zeer snelle OG 9-5 estate (niet de sedan!) van het allerlaatste modeljaar 2010. Bij voorkeur in de Griffin uitvoering en altijd de 2.3T motor icm 5 traps automaat. Persoonlijk zou ik wel Harman Kardon aanvinken maar niet de navigatie unit; gewoon de normale radio unit staat veel beter. Een OG 9-5 heeft een veel communicatiever onderstel dan z'n opvolger NG 9-5; ik vind dat fijner rijden. Rijgedrag, snelheid en de grote bagageruimte maken de auto letterlijk een 'sport combi'. Stijltip: koop een witte (Artic, niet Polar)... knallende en frisse kleur
5. 9000 CC 2.3T (91) zwart
Unieke 9000... in veel landen maar 1 jaar geleverd: de 9000 CC met zalmneus, in mijn optiek de mooiste 9000 neus die goed matchte met de 900 zalmneus. En het eerste jaar dat de B234R turbomotor leverbaar was. Wellicht het beste (en duurste, naar verluidt) blok wat Saab ooit bouwde. De 9000 2.3T was een serieus snelle auto, met name in de tussensprints. Helaas ook serieus duur dus daarom geen verkooptopper. Understatement op wielen
6. 9-3 Viggen coupe (2000) lightning blue
230 pk alleen op de voorwielen over willen brengen was anno 1999 onvertoond. En eigenlijk onverstandig gezien het onderstel. Toch lanceerde Saab de 9-3 Viggen; altijd 2.3 turbo, altijd handbak. Feitelijk lanceerde Saab een compleet nieuw segment: het hot hatch segment waarin later vele andere merken ook actief werden. De OG 9-3 was het laatste model waar een coupé te bestellen was, doodzonde dat het daarna stopte. Daarom op 6 een Viggen coupé in de exclusieve kleur Lightning blue (viggen only).
7. 9000 CS Anniversary 2.3T (98) amethist violet
De laatste exemplaren van een model zijn voor vrienden & bekenden zeggen dealers en importeurs vaak. Want uitontwikkeld, geen kinderziektes meer en veelal lekker in de opties. Ik kies niet de Aero maar een Anniversary met dezelfde 2.3T motor en bodykit; want de Anni stoelen vind ik chiquer en mooier dan de ietwat ordinaire grote Recaro sportstoelen in de Aero. Bovendien was de Aero niet meer leverbaar in het laatste modeljaar 1998 van de 9000. Een van de mooiste Saabkleuren ooit is Amethist Violet metallic; donkerpaars die verschillende tinten krijgt als het licht er anders op valt. Daarom een vinkje bij die kleur
8. 9-4X Aero 2011 Birch white
toch nog een 2.8turbo v6 in mijn top tien, terecht want het was engine of the year in 2006. En dus ook toch nog het XWD systeem want op een turbo4 maakt het de auto traag vind ik. De 9-4X stamt uit de design fase van na de Aero X (conceptcar of the year in 2006)... Prachtige organische en cleane lijnen die het beste uitkomen in een licht kleur zoals Birch white. Is de 9-4X nu een omgebouwde Cadillac SRX of andersom? Feit is dat het een hele mooie SUV is geworden waarvan er maar zo'n 800 van gemaakt (en inmiddels alweer 150 gesloopt) zijn waarvan iets meer dan 200 in de Aero uitvoering. En de Aero is het model wat je moet hebben
9. 9-3 cabriolet 2.0T Griffin Aero (2010) laser red
De 9-3 sport sedan cabrio is de best rijdende cabrio die Saab ooit maakte. De laatste Griffin Aero zijn heeft de mooiste neus en kont van de 9-3. En de B207 is een van de meest betrouwbare motoren ooit bij Saab. En als je dan toch cabrio rijdt dan schreeuw je het uit met de kleur laser red.
10. 900s cabriolet (93) monte carlo yellow
Dit model zette het segment 'wintervast 4 zits cabriolet' op de kaart. Classic cabrios kwamen altijd met een turbo 16 motor waarbij de laatste jaren deze ook als LPT versie werd geleverd. Die 145 pk zijn eigenlijk zat voor de 900 cabrio want de stijfheid was niet al te best. Het lijnenspel wel daarentegen, zeker in de kleur monte carlo tellow (cabrio only) en het laatste type spoilerkraag die in 1992 geïntroduceerd werd.