witte rook uit uitlaat
-
bruintje77
- Donateur (2x)

witte rook uit uitlaat
Recent een dubbele carburateur op mijn saab 99 gezet en een beetje aan het beunen geweest omdat de inlaatspruit qua koelpoorten niet past met het blok. De motor liep desondanks goed maar wel veel rook. Ik heb daarna de oude carb met inlaatspruikstuk weer erop gezet maar de witte rook blijft, teken van verbranden van koelvloeistof (lijkt mij). Na enkele pogingen met nieuwe pakking/ sealant dacht ik dat het wellicht de koppakking was en deze dus maar vervangen (kop niet laten vlakken).
De witte rook is er nog steeds, het begint als de motor op temperatuur komt en waarschijnlijk de termostaat opgaat, het drupt ook uit de uitlaat. Ik verdenk nog steeds inlaatspruitstuk (lek tussen koelpoort en brandstofpoort) en/of koppakking (compressietest geeft matige compressie, wel redelijk gelijk rond 8 bar op alle cilinders). kopbouten heb ik al wel nagetrokken, nog niet met warme motor.
Enige tips hoe te testen wat de oorzaak is, wat mis ik?
De witte rook is er nog steeds, het begint als de motor op temperatuur komt en waarschijnlijk de termostaat opgaat, het drupt ook uit de uitlaat. Ik verdenk nog steeds inlaatspruitstuk (lek tussen koelpoort en brandstofpoort) en/of koppakking (compressietest geeft matige compressie, wel redelijk gelijk rond 8 bar op alle cilinders). kopbouten heb ik al wel nagetrokken, nog niet met warme motor.
Enige tips hoe te testen wat de oorzaak is, wat mis ik?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: witte rook uit uitlaat
8 bar compressie is laag, zou 10-11 moeten zijn.
Als kleppen, zuigers en koppakking ok zijn, zit er mogelijk ergens een scheur in het blok of kop.
Wordt het niveau in het expansievat ook snel lager, moet je bijvullen?
Als kleppen, zuigers en koppakking ok zijn, zit er mogelijk ergens een scheur in het blok of kop.
Wordt het niveau in het expansievat ook snel lager, moet je bijvullen?
-
bruintje77
- Donateur (2x)

Auto verbruikt inderdaad koelvloeistof en best stevig
-
Tool
- Geregistreerd lid
Misschien wijs om je koelsysteem eens af te laten persen en kijken waar het lekt? Of andersom, bougies eruit en luchtdruk op de cilinder zetten en kijken of het koelwater gaat borrelen.
-
Foll
- Geregistreerd lid
Toevallig eerst een spruitstuk van een B-motor (van de dubbele carbs) op een H-motor gezet? Dan krijg je idd witte rook van koelvloeistof. Als je een H-motor hebt, heb je het spruitstuk met de koelwaterslang aan de zijkant nodig. B-motor spruitstuk heeft die koelwaterslang in het midden erop zitten.
-
theun
- Donateur (3x)

Ik zou toch twijfelen aan de kop... is deze vlak? Geen scheurtjes? Dichten de kleppen?
Niet leuk na zoveel werk. Maar ik zou hem toch laten afpersen en vlakken en dan opnieuw monteren...
Niet leuk na zoveel werk. Maar ik zou hem toch laten afpersen en vlakken en dan opnieuw monteren...
-
bruintje77
- Donateur (2x)

Gisteren opnieuw inlaatspruitstuk met pakking en vloeibare pakking erop gezet en rook is veel minder. Lijkt toch dat bij de inlaat koelwater langs de pakking sijpelt en mee verbrand wordt. Ik ga inderdaad de kop nogmaals eraf halen en vlakken, kleppen laten testen zodat dat in ieder geval weer helemaal goed is. Lijkt wel dat er veel verschl in akkingen bestaat, heb nu een paar keer verschillende besteld en sommige zijn heel dun en andere wat dikker. Zou je de inlaatspruitstuk ook kunnen laten vlakken voor optimale passing?theun schreef: ↑wo 17 mar, 2021 6:25Ik zou toch twijfelen aan de kop... is deze vlak? Geen scheurtjes? Dichten de kleppen?
-
theun
- Donateur (3x)

Ja, lijkt mij wel. Maar normaal gesproken (minder hitte) is dat niet nodig..
Maar je zou met een stalen rij even kunnen checken?? Met het spruitstuk zou ik sneller wat risico durven nemen dan met de kop. Het is immers veel sneller even los te halen en een nieuwe pakking monteren.
Maar je zou met een stalen rij even kunnen checken?? Met het spruitstuk zou ik sneller wat risico durven nemen dan met de kop. Het is immers veel sneller even los te halen en een nieuwe pakking monteren.
-
bruintje77
- Donateur (2x)

Ondanks het slechte weer toch afgelopen week een proefrit gemaakt met de saab. De witte rook is minder maar bij stationair niet helemaal weg. Bij warme motor en dus open thermostaat heb ik wel gemerkt dat er veel lucht/ stoom met een brandstof lucht uit de geblazen wordt, dit lijkt mij zeker niet goed. Koelvloeistof gebruik lijkt heel beperkt. Is dit nog een aanvullende probleem of past dit ook bij de lekkende koppakking?