Service AWD, Service achteras, HALDEX ... weer!

2010-2012
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Service AWD, Service achteras, HALDEX ... weer!

Bericht door U-Poll » vr 01 jan, 2021 18:25

Toen ik de NG nét een paar weken had (medio 2014, met iets van 100k op de teller), verschenen de fijne 'Service AWD' en 'Service Achteras' mededelingen op het scherm... met die lekkere PING-PONG geluidjes... Zie het oude topic er over. Uiteindelijk is de complete Haldex koppeling/differentieel vervangen voor iets van 6000 Euro (fifty-fifty 'deal' met de verkopende partij).

Het ding is vervolgens eng goed in onderhoud gegaan, regelmatig de (speciale) olie verversen, incl filter.

Alles goed en prima... tot (jullie raden het al) NU... met 300k op de teller. Een paar weken geleden begonnen de ping-pong's weer met fijne mededelingen op de display. Direct naar de garage en daar is de olie ververst en filter vervangen. De garagist zag toen wat 'gruis' in de zwarte olie. Hij vreesde dat olie/filter vervangen niet voldoende zou zijn... en hij kreeg gelijk! Nu heb ik bij iedere rit, na iets van 20km het gemekker op het scherm. BALEN!

Er zijn 4 opties:
1- NIETS doen (en/of sensor uitschakelen). Er is dan een kans dat de slip/speling steeds groter wordt en eea letterlijk in de soep loopt.
2- Haldex vervangen door een gereviseerd exemplaar. Die kosten iets van 1500 Euro (excl BTW).
3- Haldex vervangen door een nieuw exemplaar. Deze kost 2170 Euro (excl BTW).
4- Auto vervangen/verkopen...

Optie 1 is niet mijn ding, ik wil de auto echt in goede conditie hebben. Optie 4 is eigenlijk niet aan de orde... want wat voor auto/Saab komt er voor in de plaats!? De NG rijdt echt subliem, ik zou geen andere willen - dus dan vervangen door een andere NG (met dezelfde opties en uitvoering)? Dan schiet ik er ook een hoop 'vervangingsgeld' bij in én dan kan de Haldex er ook mee ophouden.

Dus kiezen tussen opties 2 en 3... In overleg met mijn fijne garage en kundige garagist besloten voor een nieuwe Haldex te gaan. De ervaringen met gereviseerde Haldex'en zijn wisselend, het is niet altijd goed. Bovendien zijn er een flink aantal onderdelen die bij een revisie niet vervangen worden. Dit alles tegenover de meerkosten (van een nieuwe) van iets van 650 Euro. Ik heb [dus] besloten een nieuwe te kiezen. Incl inbouwen en alle extra spulletjes wordt het rond de 3000 Euro incl BTW (dat is dus de helft van wat het in 2014 kostte).

Maandag 4 januari gaat de NG naar de garage - het duurt één dag!

Daar staat het schuldige kreng... te doen alsof er niets aan de hand is!
Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Service AWD, Service achteras, HALDEX ... weer!

Bericht door turbopilot » vr 01 jan, 2021 18:32

Ooit wel eens de naam gehoord van Brunekreeft in harskamp,

geen idee hoe goed ze zijn , maar ik had die naam maar genoteerd Omdat een turbo X nog steeds op de verlanglijst staat :D

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » vr 01 jan, 2021 18:37

Daar heb ik de olies en filter voor de haldex van de 9-3X ook vandaan gehaald. Hij weet er veel van (en ik des te minder).
Is het niet raar dat de haldex niet zo heel lang mee gaat?

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » vr 01 jan, 2021 18:50

Balen, maar goed om voor de ‘nieuwe’ optie te gaan.
Even door de zure appel heen, dan rij je daarna weer met een big grijns tot de volgende beurt :oops:
hoeveel km heeft die gedraaid na de vorige haldexreparatie? O ik zie het al; 2 ton aan km voor 3000 euri. (Per km valt het mee)

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 01 jan, 2021 19:15

Ben eigenlijk wel benieuwd wat er precies kapot gaat en wat je in de tussentijd aan onderhoud gedaan hebt aan het differentieel. Verder, zijn de diffs met eLSD vatbaarder voor slijtage dan die zonder eLSD en maakt het nog uit hoeveel vermogen/koppel je er doorheen stuurt?

Qua kosten, €3000 is niet mals natuurlijk en eigenlijk wil je ook dat het langer dan 2 ton meegaat, maar zelfs dit is 1.5ct/km en als je daar de andere (onderhouds)kosten bij op telt kan je hopelijk toch nog een tevreden balans opmaken voor zo'n prettige reiswagen.

Een modernere D of E segment sedan/estate zal met afschrijving vast niet veel goedkoper worden, terwijl je er allicht minder binding mee zal hebben dan met de laatste moderne Saab.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » vr 01 jan, 2021 20:20

zeker de moeite om te vervangen. Voor dat geld vind je geen beter of mooier "kreng"

Voordeel is dat je je eigen Saab kent, wisselen voor een andere is altijd risico

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 01 jan, 2021 20:59

Is niet een specifiek Saab probleem; volvo’s hebben er ook last van.

Het schijnt van belang te zijn om dezelfde hoogte op de as te hebben, dus banden en rijhoogte dient links en rechts het zelfde te zijn - maar zoals gezegd ik heb dit van horen zeggen.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 01 jan, 2021 21:14

Het is zuur, maar 3.000 euro op 200.000 km valt mee. Kan ie er weer 200.000 km tegenaan :!:

Vraag eens mensen die het topmodel van Volvo of Audi rijden, Die hebben heel vaak van dit soort kosten en dan nóg hoger.

Iets mooiers dan je hebt is niet te krijgen , of je moet er net zo een met minder kilometers vinden..... ... en ook dan kom je weer aan de beurt voor dit soort dingen.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » vr 01 jan, 2021 23:27

ik volg OP en voeg er (uit familieervaring) aan toe dat zelfs Audi A3s en A4s geregeld zeer dure (premium) reparaties opleveren onder andere in de DSG bakken en MMI. Dan heb ik het nog niet over 4x4 en motorische ellende. Balen van het geld maar kennelijk was de haldex toch nog niet helemaal uitontwikkeld.

Hoeveel denk je met deze auto te gaan rijden? Zoals je zegt is er geen SAAB alternatief meer hierna, tenzij je een nieuwe opbouwt, dan kun je nog een ronde.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 02 jan, 2021 13:10

Henk-Jan schreef:
vr 01 jan, 2021 19:15
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er precies kapot gaat en wat je in de tussentijd aan onderhoud gedaan hebt aan het differentieel.
Het stomme hierin is een beetje dat Saab, toen de auto's nieuw verkocht werden, verkondigde dat er geen service nodig was aan het Haldex systeem. Daar is vrij snel van teruggekomen met een vrij grote service interval. Ik heb vorig jaar contact gehad met Orio om eens te overleggen of er tegenwoordig nieuwe inzichten zijn in het bijhouden van de XWD systemen. Zij raadde mij aan om de haldex en differentieel olie (en filter) elke 30.000km te wisselen (of als de achterwielen vaak bijspringen zelfs elke 10.000km) en de kruiskoppeling (vooraan) om de service mee te nemen. Flink verschil met hoe er eerst mee omgegaan werd.

Er worden drie verschillende olies gebruikt voor de verschillende Haldex componenten in het systeem, maar van alledrie de soorten wordt ±0.5L olie gebruikt. Het zou me weinig verbazen als die Haldex'en simpelweg snel slijten vanwege gebrekkige smering door vervuilde of oververhitte olie.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » za 02 jan, 2021 13:25

Zij raadde mij aan om de haldex en differentieel olie (en filter) elke 30.000km te wisselen
Dat is precies wat ik ook aan hou. In het boekje wordt een service interval van 80.000 vermeld, maar dat is niet echt realistisch.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 02 jan, 2021 13:55

reiernumans schreef:
za 02 jan, 2021 13:10
Henk-Jan schreef:
vr 01 jan, 2021 19:15
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er precies kapot gaat en wat je in de tussentijd aan onderhoud gedaan hebt aan het differentieel.
[Orio] raadde mij aan om de haldex en differentieel olie (en filter) elke 30.000km te wisselen (of als de achterwielen vaak bijspringen zelfs elke 10.000km) en de kruiskoppeling (vooraan) om de service mee te nemen. Flink verschil met hoe er eerst mee omgegaan werd.

Er worden drie verschillende olies gebruikt voor de verschillende Haldex componenten in het systeem, maar van alledrie de soorten wordt ±0.5L olie gebruikt. Het zou me weinig verbazen als die Haldex'en simpelweg snel slijten vanwege gebrekkige smering door vervuilde of oververhitte olie.
Dank je voor de informatie. Wat wordt er precies meegenomen aan de kruiskoppeling? Wat is het precies en behoort die om de service geïnspecteerd, onderhouden of vervangen te worden?

Wij hebben nog geen 10dkm geleden de olie en het filter laten vervangen en ik was zeker van plan elke paar jaar een service te laten uitvoeren. Toch kan je je afvragen of het rendabel is om elke 30dkm een service uit te laten voeren wanneer daarmee de levensduur wellicht van 200dkm tot 300dkm gerekt wordt (of zou het langer zijn?). Aan de andere kant, hoeveel differentiëlen zullen er in tien of twintig jaar nog verkrijgbaar zijn als iedereen ze er doorheen draait?

Overigens meende ik dat een Saab met XWD vrijwel altijd onder acceleratie kracht naar de achterwielen stuurt, zo werd het volgens mij wel uitgelegd in het introductie filmpje. Klopt die aanname niet?

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » za 02 jan, 2021 14:34

Ik laat ieder jaar olie+filter doen, dat is dus grofweg 1x 30.000km. Nou voel ik er heel veel voor om -vanaf nu- dat ieder half jaar te laten doen...

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » za 02 jan, 2021 17:06

Met de esid van Henrik Glad kun je kijken hoe warm de olie in het differentieel wordt. Volgens mij wordt die olie ook bij flink gassen niet echt heet.

scancaep
Geregistreerd lid

Bericht door scancaep » zo 03 jan, 2021 11:37

Dat klopt.
Als je een dagje hairpins rijdt moet je goed je best doen om de temperatuur boven de 55˚C te krijgen.
Bij 'normaal' rijgedrag ligt dat tussen de 35 en 45˚C.

Plaats reactie