Koens Cabrio

1993-2002
Plaats reactie
KoenB
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Koens Cabrio

Bericht door KoenB » za 02 mei, 2020 13:01

Bijna twee jaar terug heb ik aan het eind van mijn studententijd een 9-3 SE lpt cabriolet gekocht als weekendauto. Het was mijn eerste eigen auto, en een eerste auto moest natuurlijk vooral leuk zijn! Sindsdien veelvuldig dit forum geraadpleegd, maar nooit een apart topic voor mijn auto aangemaakt. Hierbij besloten dit toch nog te doen :) Zelf vind ik het namelijk ook altijd leuk andermans saab-avonturen te lezen, vooral jegens de herkenbaarheid. En nu er et Corona toch niet heel veel te doen valt, leek het mij een mooie gelegenheid mijn schrijverstalent te ontwikkelen ;)

Afijn, in juni 2018 heb ik deze prachtige cabriolet aangeschaft in de kleurstelling midnight blue, beige interieur en houten stuurwiel/dashboard. De teller stond op 262dkm, maar dat zegt natuurlijk nog niet zo veel. De auto was ingeruild door de 1e eigenaar, maar van de onderhoudshistorie ontbrak elk spoor. Wel vond ik een keurig ingevuld onderhoudsboekje in het dashboardkastje, maar zonder facturen erbij weet je natuurlijk nog steeds niets. Gelijk maar motorolie, luchtfilter, bougies en de poreus ogende multiriem laten vervangen. Nieuwe velours mattenset er in en een nieuwe badge op de motorkap. Tenslotte met behulp van dit forum heb ik de lampjes van het instrumentenpaneel vervangen zodat ik ook ’s avonds en ‘s nachts de toerenteller weer kon aflezen. Vervolgens overtuigd dat de auto weer pico bello was er vrijwel gelijk mee op vakantie naar Kroatie gereden. Althans, dat was de bedoeling. Helaas hield de auto er net voor de grens met Slovenie mee op: aircopomp vastgelopen, zoals verteld in dit draadje. Ter plekke is er een bijna-maar-net-niet-helemaal-geheel nieuw aircosysteem in gekomen waardoor ik mijn vakantie zonder verdere problemen kon vervolgen.

In de winter van 2018 op 2019 een nieuwe accu geplaatst nadat de auto een paar keer moeilijk wilde starten. In het voorjaar van 2019 tijdens de beurt de rem- en koppelingsvloeistof laten verversen en een slangetje van de stuurbekrachtiging laten vervangen door Van Leenen in Delft. Met behulp van de <i>Heynes Workshop Manual</i> vol trots zelfstandig het interieurfilter vervangen en nieuwe gasveren voor de motorkap geplaatst. Om het helemaal af te maken een setje gebruikte ALU39’s bij een handelsondernemingkje vandaan gehaald en hier in oktober vier hagelnieuwe Vredestein Quatracs om laten leggen.

Inmiddels is het mijn daily driver geworden en heb ik bijna 20.000 km aan de teller toegevoegd zonder verdere problemen. Of nou ja, geen pech of grote mankementen in ieder geval. Nu zijn er natuurlijk wel wat kleine issue’s opgetreden. Zo wilde na een zware regenbui de elektrische antenne niet meer inrollen en heb ik het binnenwerk door hem een handje te willen helpen gebroken. Tevens is mijn 3e remlicht van de een op de andere dag gestopt met werken. Inmiddels reeds gefixed, bleek slechts een kabelbreukje bij het scharnier. Verder heb ik zowel de gasveren van de motor- als achterklep moeten vervangen en dien ik nog steeds mijn dubbele sleutel-issue op te lossen, zie dit draadje.

Afgelopen week kwamen daar tijdens de aan de apk gekoppelde onderhoudsbeurt nog een aantal verborgen gebreken bij. Zo begon de linker fuseekogel aan vervanging toe te raken, was de rechter handremvoering versleten (wonderbaarlijk was de linker nog prima) en werd mij voorgelegd om in niet te lange tijd de achterste motorsteun te vervangen om de auto weer helemaal trillingvrij te maken. Hoewel enkel de remvoeringen een apk punt waren, toegezegd om toch maar gelijk al deze punten aan te pakken en er natuurlijk weer verse olie e.d. in te gieten.

Nu er weer een fors bedrag aan verspijkerd is en ik stiekem de auto nog steeds wel heel leuk vind, heb ik besloten de auto - ondanks dat er spoedig vooruitzicht op een leaseauto is -voorlopig nog een tijdje aan te houden. Immers, hoe vaak hoor je van een autoliefhebber wel niet dat die spijt heeft dat die zijn eerste auto ooit verkocht heeft? Ik verkeer op dit moment nog in de positie om mij dit niet te laten gebeuren. Volledig bewust dat het economisch voor een non-aero met dergelijke kilometerstand waarschijnlijk totaal niet rendabel is, heb ik de intentie de auto langzaam maar beetje weer helemaal tip-top te maken.

Hierbij de (voorlopige) punten die ik wil aanpakken, van kleine klusjes naar de wat grotere klussen:
• Elektrische antenne vervangen/reviseren; -> DONE
• Cabriodakje reinigen en impregneren. Renovo Softtop cleaner en 303 Fabric Guard liggen al klaar; -> DONE
• De oranje side-indicators-kapjes vervangen voor smoke/transparante exemplaren; -DONE
• Sleutel met geïntegreerde zender koppelen aan auto (iemand in Zuid-Holland met TECH2?);
• Remblokken achter vervangen (kreeg afgelopen beurt de opmerking dat ze wat dun begonnen te raken, maar waarschijnlijk nog wel een jaartje mee konden);
• Zitvlak bestuurderstoel opnieuw laten bekleden/voorstoelen vervangen;
• Het vinden van een houten pookknop (en natuurlijk gelijk monteren);
• Het vinden van een tellerbak met turbodrukmeter (en iemand met TECH2 vinden om deze te koppelen).

Zodra ik ergens een tellerbak met turbodrukmeter vandaan weet te halen heb ik mij voorgenomen Dion toch maar eens te contacteren voor een voorzichtige Stage 1. Vooralsnog mis ik nog totaal geen vermogen en staat betrouwbaarheid bij mij voorop, maar door zo nu en dan een draadje hier op t forum te lezen begint het toch een beetje te knagen. Tenslotte overweeg ik ooit nog eens bilstein b6’s of b8’s te laten monteren. Mogelijk in combinatie met PU-bussen en/of een steering-brace, al hoeft dit alles natuurlijk niet in een keer.
In dit topic zal ik een fotorapportage bijhouden van de werkzaamheden en hier en daar een vraag stellen. Alvast bedankt voor alle tips en natuurlijk voor het volgen van dit topic!
Laatst gewijzigd door KoenB op zo 24 mei, 2020 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
---
'99 9-3 2.0t SE Cabriolet

KoenB
Geregistreerd lid

Re: Koens Cabrio

Bericht door KoenB » za 02 mei, 2020 13:10

Een draadje is natuurlijk niets zonder een plaatje! Daarom nog eventjes een vakantiefoto van toen ik de auto net had en een foto zoals die nu voor de deur staat met de ALU39's eronder :D

Afbeelding

Afbeelding
---

sterkstromer
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sterkstromer » za 02 mei, 2020 16:50

Leuk topic, altijd mooi om te lezen wat mensen aan hun auto verspijkeren!
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, Bilstein B6, SRB, dubbele stabi achter, AS3, skirtsetje, interieur design edition)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

RoelandV
Geregistreerd lid
Regio: Kies een regio:

Bericht door RoelandV » za 02 mei, 2020 20:47

Bij zo'n schitterende cabrio horen mooie grote foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Keep on smiling!

evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door evo » zo 03 mei, 2020 21:53

Mooi hoor, Aero of niet. Daarbij kun je zo lekker alle goedies bij elkaar sparen. Is veel leuker. Weet ik uit eigen ervaring van vele jaren terug....

Tellerbak met turbo meter heb ik alleen nog voor een MY01 liggen zal het waarschijnlijk ook doen op de MY00 en de MY02... Ik neem aan dat je '99-er een MY99 is? Als je weet wat je over moet zetten heb je overigens geen TechII nodig.... is mijn ervaring...

Bussen, schokdempers, en van al dat " slijtage" materiaal. Dat zal echt aan vervanging toe zijn na al die jaren. Leuke is dat de auto dan ook weer steeds beter gaat rijden.

Vergeet ook een extra (dubbele) ARB achter niet (of een stijvere). Is wellicht de beste upgrade per euro. Wagen zal er door beter sporen en minder onderstuur vertonen.

Wat betreft tuning. Is idd heel leuk. Zeker de eerste stap. Pas op want het werkt makkelijk verslavend. Hiervoor kun je echter dichter bij huis ook minstens zo goed terecht :wink:
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

KoenB
Geregistreerd lid

Bericht door KoenB » ma 04 mei, 2020 10:58

Thx Roeland voor het netjes plaatsen van de foto's, zal je mij misschien een pbtje kunnen sturen met wat ik steeds fout doe dat ik enkel ene miniatuur krijg?
evo schreef:
zo 03 mei, 2020 21:53
Tellerbak met turbo meter heb ik alleen nog voor een MY01 liggen zal het waarschijnlijk ook doen op de MY00 en de MY02... Ik neem aan dat je '99-er een MY99 is?

Mijn auto is al in februari `99 voor 't eerst op kenteken gezet, dus ik ga vooralsnog uit van wel. Heb echter begrepen dat de tellerbakken voor T5 drie stekkers hebben en voor T7 (dus MY'01) slechts twee stekkers en daarom niet passen. Maar correct me if I' 'm wrong..

.
evo schreef:
Als je weet wat je over moet zetten heb je overigens geen TechII nodig.... is mijn ervaring...

Dus een teller al is gewoon plug en play??! Dat zal de boel wel vergemakkelijken :D Hoeft ik er alleen maar eentje op (saab) marktplaats voorbij te komen.
evo schreef:

Wat betreft tuning. Is idd heel leuk. Zeker de eerste stap. Pas op want het werkt makkelijk verslavend. Hiervoor kun je echter dichter bij huis ook minstens zo goed terecht :wink:
Haha heb die waarschuwing al eens eerder gehad! Echter gaat 't mij niet om de vermogenswinst, maar puur om 't nostalgische karakter van het turbometertje in 't instrumentenpaneel. Daarom dat ik voordat ik een tellerbak opgespoord heb nog niet zo.'n behoefte aan heb, maar daarna des te meer. Immers, anders is 't ook zo lullig als dat wijzertje bij 0,5 bar al weer stopt :lol:
---

KoenB
Geregistreerd lid

Bericht door KoenB » zo 24 mei, 2020 2:59

Update 24-5

Afgelopen weekend eerste paar dingen van mijn lijstje af kunnen strepen. Dakje gereinigd en geïmpregneerd met 303, resultaat nog niet getest maar ziet er iig weer wat frisser uit.

Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het drogen/inwerken gelijk even de meebestelde side indicator vervangen naar MY01 :

Afbeelding

Veel beter zo al zeg ik het zelf! Nu nog usa pinkers en sideskirts om de look helemaal af te maken. Viggen bumperset is voorlopig niet aan mij besteed, immers anders gaat die uitspraak van wolf in schaapskleding niet meer op. Wel in gesprek voor een set stijlvolle 18" velgen, ik vind de alu39's toch iets te gedateerd nog...

Oja, tenslotte de elektrische antenne gereviseerd. Wat een rotklusje, maar 't resultaat mag er zijn:

Afbeelding

Geen lelijk sprietje meer in ingeklapte stand noch een kromme tijdens 't touren. Tja, t oog wil ook wat :lol: Tenslotte de centrale deurvergrendingeling eindelijk gefixed. Bleek de lucas ontvanger in de middenconsole te zijn. Helemaal blij :O: Ter afsluiting: wat een plaatje zo blijft t toch!

Afbeelding
---

Vincent9-3
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Vincent9-3 » zo 24 mei, 2020 15:40

Mooi hoor Koen! Ik zei het al een keer eerder, maar ik heb ook een Caab als eerste auto en dat ging niet vlekkeloos haha! Bevinden we ons toch nog in dezelfde boot.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T SE benzine, 154 pk (B204E blok) uit 1999 (nu stage 1 getuned: 1.1 bar, ca. 220pk en 320 nm)
P.S. Ik zoek nog een intact interieur (bestuurdersstoel/zitting), beige leer.

KoenB
Geregistreerd lid

Bericht door KoenB » zo 24 mei, 2020 16:06

Vincent9-3 schreef:
zo 24 mei, 2020 15:40
Mooi hoor Koen! Ik zei het al een keer eerder, maar ik heb ook een Caab als eerste auto en dat ging niet vlekkeloos haha! Bevinden we ons toch nog in dezelfde boot.
Ha Vincent, toevallig is dat zeker! Zodra het weer verantwoord is moeten we maar eens ergens tussen Delft en Utrecht meeten met onze tweelingbroertjes die in Finland 21 jaar terug van de band rolden. Stuur maar een pb'tje met contactgegevens als het zo ver is. Groet Koen
---

Vincent9-3
Donateur
Donateur

Bericht door Vincent9-3 » zo 24 mei, 2020 16:13

KoenB schreef:
Vincent9-3 schreef:
zo 24 mei, 2020 15:40
Ha Vincent, toevallig is dat zeker! Zodra het weer verantwoord is moeten we maar eens ergens tussen Delft en Utrecht meeten met onze tweelingbroertjes die in Finland 21 jaar terug van de band rolden. Stuur maar een pb'tje met contactgegevens als het zo ver is. Groet Koen
Haha, na de Corona crisis kom ik wel naar Delft! Daar ga ik ook studeren.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T SE benzine, 154 pk (B204E blok) uit 1999 (nu stage 1 getuned: 1.1 bar, ca. 220pk en 320 nm)
P.S. Ik zoek nog een intact interieur (bestuurdersstoel/zitting), beige leer.

9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Contacteer:

Bericht door 9323 » zo 24 mei, 2020 17:15

Leuk hè, zo'n ouwe blauwe cabrio :-) Ik heb er ook één: viewtopic.php?t=168315
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 363.000km bc279
'97 9000 CSE 2.0t Anniversary 238.000 bc257
'98 9-3 SE Cabriolet 2.0 Turbo 258.000 bc257

KoenB
Geregistreerd lid

Bericht door KoenB » zo 24 mei, 2020 17:20

9323 schreef:
zo 24 mei, 2020 17:15
Leuk hè, zo'n ouwe blauwe cabrio :-) Ik heb er ook één: viewtopic.php?t=168315
Erg leuke projecten om de coronacrisis door te komen idd. Jij pakt het gelijk echt goed aan 9323! Al hoop ik volgende week ook een hele, hele grote stap te kunnen zetten... Stay tuned!
---

9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Contacteer:

Bericht door 9323 » zo 24 mei, 2020 17:22

Ben benieuwd :D
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 363.000km bc279
'97 9000 CSE 2.0t Anniversary 238.000 bc257
'98 9-3 SE Cabriolet 2.0 Turbo 258.000 bc257

KoenB
Geregistreerd lid

Bericht door KoenB » wo 27 mei, 2020 5:46

Ok. Gezien de nieuwsgierigheid van tenminste een forumlid, heb ik een aantal hints in onderstaande afbeelding verstopt. Het gaat hier niet om een Dan Brown waardig raadsel, maar vergt mogelijk toch enig denkwerk om alle twaalf de onderdelen die komende week hoogstwaarschijnlijk vervangen te gaan worden te benoemen.

Afbeelding

Volgende week zondag volgt de uitslag! Extra hint: Pepper Green Metallic i.c.m. Cuoio Sella :mrgreen:
---

evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door evo » wo 27 mei, 2020 16:42

Haha, poosje al niets meer van gelezen (Dan Brown), maar ik zie 4x velg staan? skirt en bumpers? iets 2x in het interieur?
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Plaats reactie