Mijn saab 900 '85

1978-1993
Gebruikersavatar
vel0city
Geregistreerd lid
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door vel0city » zo 28 jun, 2020 20:11

Niet echt. Bak in z'n drie zetten, met een palletje de pook blokkeren en dan rubber eruit en nieuwe erin. Kan in een kwartiertje gedaan zijn :D Dan eerst kijken of de versnellingen nu beter zijn in te leggen voordat je gaat lopen afstellen. Anders weet je niet wat nou de oorzaak is geweest en het scheelt je weer werk :)

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 7670
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Vyv » zo 28 jun, 2020 20:18

Je kan ook zomaar 2u aan het prullen zijn als dat tapse palletje muurvast blijkt te zitten... ;-|+
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue (te koop)

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » zo 28 jun, 2020 22:17

vel0city schreef:
zo 28 jun, 2020 20:11
Niet echt. Bak in z'n drie zetten, met een palletje de pook blokkeren en dan rubber eruit en nieuwe erin. Kan in een kwartiertje gedaan zijn :D Dan eerst kijken of de versnellingen nu beter zijn in te leggen voordat je gaat lopen afstellen. Anders weet je niet wat nou de oorzaak is geweest en het scheelt je weer werk :)
Top, klinkt niet zo lastig. Ik ben benieuwd!
Vyv schreef:
zo 28 jun, 2020 20:18
Je kan ook zomaar 2u aan het prullen zijn als dat tapse palletje muurvast blijkt te zitten... ;-|+
Haha oeps! Hoop dat ik hem makkelijk los krijg!
Saab 900GL 1985 kersenrood

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2238
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door gertram » ma 29 jun, 2020 7:17

MY85 heeft nog het oude ronde schakelrubber. Is geen nieuwe voor te krijgen maar gaat ook nooit kapot.
Origineel Nederlands kenteken, mooie auto!
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 voor onderdelen en werkende vierbak MY82-88.

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » ma 29 jun, 2020 10:01

gertram schreef:
ma 29 jun, 2020 7:17
MY85 heeft nog het oude ronde schakelrubber. Is geen nieuwe voor te krijgen maar gaat ook nooit kapot.
Origineel Nederlands kenteken, mooie auto!
Aha, ja dan kan ik lang zoeken... Thanks!
Dan ga ik als eerst de motorsteunen vervangen.
Saab 900GL 1985 kersenrood

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1545
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door veenaalt » ma 29 jun, 2020 13:50

Laat dan even weten of het goed helpt motorsteunen vervangen.
Heb hier hetzelfde.
Jong geleerd .........

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » ma 29 jun, 2020 14:19

veenaalt schreef:
ma 29 jun, 2020 13:50
Laat dan even weten of het goed helpt motorsteunen vervangen.
Heb hier hetzelfde.
Jep is goed, ik ga morgen de voorste motorsteun ophalen en dan van de week monteren, geen flauw idee hoe lang ik er mee bezig ben. Als het probleem nog niet weg is na het vervangen ga ik kijken of ik links en rechts ook nog kan vervangen.
Saab 900GL 1985 kersenrood

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » di 30 jun, 2020 14:29

vanochtend de motorsteun opgehaald bij R&D en de afgelopen 2 uur geprobeerd die bout los te krijgen maar die zit echt muurvast. Kruipolie ingesmeerd nu en dat ga ik de komende dagen ook doen en dan van het weekend weer proberen, als die dan nog steeds vastzit ga ik het proberen met een brander.
Ook erg lastig om veel kracht te zetten op de bout aangezien je niet erg veel ruimte hebt.
Iemand nog tips over hoe die bout los te krijgen?
Saab 900GL 1985 kersenrood

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » wo 01 jul, 2020 12:47

Ik had geen zin om te wachten dus vanochtend nog maar een keer geprobeerd en met bruut geweld uiteindelijk dat rotding losgekregen. Best simpel klusje eigenlijk:
Bout los, motorblok opkrikken, oude eruit en de nieuwe erin en dan weer laten zakken. De bout wel lekker dik met kopervet ingesmeerd zodat als die nog een keer mos moet dat hij dan iets makkelijker losgaat. De oude steun die eruit kwam was losgekomen van zijn metalen hulsel en volgens mij nog origineel. Het werd dus wel tijd om te vervangen :lol:

Tijdens het rijden een heel erg grote verbetering, de auto trilt veel minder bij het optrekken, gas geven en afremmen. Erg blij mee! Het probleem is alleen nog niet helemaal opgelost, het is wel een stuk beter. Ik vermoed dat links en rechts ook redelijk versleten zijn maar die zien er een stuk lastiger uit om te vervangen dus ik moet nog even kijken of en wanneer ik dat wil doen. Voor nu in ieder geval erg blij dat het een stuk beter is. De auto gaat nu ook makkelijker in zijn 5 en achteruit maar 1 en 2 heeft hij nog affentoe moeite mee, ik denk dat dat aan de afstelling ligt want het voelt niet als een probleem in de bak zelf. Binnenkort ga ik dus denk ik het mechanisme afstellen.
Saab 900GL 1985 kersenrood

Plaats reactie