De turbo knop, gedachte-experiment

1993-2002
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 299
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

De turbo knop, gedachte-experiment

Bericht door sterkstromer » vr 14 feb, 2020 20:44

Toen ik klein was, keek iedereen naar Knight Rider, want dat was tof. Wie wilde er nu geen K.I.T.T. rijden?

Afbeelding

Van al die knopjes was natuurlijk de turbo-boost knop het mooist... Stel nou dat we de Saab daarmee konden uitrusten. Dan zou je je Saab gerust kunnen uitlenen aan je oma, zonder dat ze je Stage 3 in een onvermoed moment in een muur parkeert, et cetera (zo lang ze van die knop afblijft).

Vandaar mijn gedachte-experiment: de turbo knop. Zeg maar, dit:

Afbeelding
(Niet mijn eigen foto, wel mijn mod.)

Bij het lezen van de Trionic T5 bijbel, viel me op dat er een input is (pen 15 in de connector) die het branden van de remlichten inleest, en op basis daarvan alleen base-boost toestaat. Als we dus een knop zouden maken die 12 V op pen 15 zouden zetten, dan zou de auto altijd in oma-modus rijden, tenzij je de turbo-knop activeert en er vandoor vliegt.

Schematisch zou dat zoiets zijn:

Afbeelding

Links de originele situatie, rechts de modificatie. Om te voorkomen dat je de remlichten onbedoeld doet oplichten, heb ik een diode opgenomen. Ik ga ervan uit dat de ingang van de Trionic ECU hoogohmig is. De 12 V moet ook via een nette zekering komen. De knop moet vervolgens, voor het extra toffe effect, een verbreekcontact zijn, maar tegelijk toch rood oplichten als je hem indrukt. Je zou dus nog een relais achter een maak-contact-knop kunnen zetten om dit te realiseren (gezien de wijze waarop de verlichting van de knoppen in de 9-3 werkt). Je houdt dan ook de dimbaarheid gelijk aan de rest.

Maar dan nog de turbo-knop zelf. Een 9-3 extra knop (met rondje) is saai. Een TCS knop zou kunnen, die heb ik niet en je zou hem het "turbo control system" kunnen noemen. En dan zorgen dat ie in plaats van groen, rood verlicht is. Als je het heftig wilt doen, zou je nog iets kunnen bouwen dat feller schijnt op basis van de turbo-druk (die vast ook wel in de T5 Ecu wordt ingelezen) - verpest wel je dimbaarheid.

Nu natuurlijk de hamvraag: wat als dit het gedachte-experiment stadium verlaat? Gaat de ECU stuk als je een "vreemde" spanning aanbiedt op pen 15 gedurende langere tijd, of schiet ie in de storing? Wat zou je als turbo-knop kunnen gebruiken? Is er iemand die dit al eens geprobeerd heeft?

Allemaal vragen. Zin om mee te denken?
Nu:
Saab 9-3 Cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1)
Gehad:
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14431
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: De turbo knop, gedachte-experiment

Bericht door ReinO » vr 14 feb, 2020 20:48

als ik me niet vergis is dit met de S knop op de automaatpook al eens geprobeerd/gedaan -kom er maar in- .

Maar dit idee is leuker, ik heb nog wel een oude ecu liggen waar je het op mag proberen: als het lukt is ie van mij
natuurlijk!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 299
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De turbo knop, gedachte-experiment

Bericht door sterkstromer » vr 14 feb, 2020 20:52

Het is vooral een bedradingswijziging in de auto, de ecu zou het standaard al moeten ondersteunen!
Nu:
Saab 9-3 Cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1)
Gehad:
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14431
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: De turbo knop, gedachte-experiment

Bericht door ReinO » vr 14 feb, 2020 21:17

en ook lekker simpel, kan ik mijn 900ng ook eens uitlenen of de politie een ' testritje ' te bieden :)
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 299
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De turbo knop, gedachte-experiment

Bericht door sterkstromer » vr 14 feb, 2020 21:19

Wat draait ie als basisdruk? Vast geen 0,4 bar meer?
Nu:
Saab 9-3 Cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1)
Gehad:
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14431
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: De turbo knop, gedachte-experiment

Bericht door ReinO » vr 14 feb, 2020 21:25

weet ik zo niet, maar gewoon standaard: ik zal eens kijken.
Maar die 1.9 bar dat merk je wel -sommigen spreken dat tegen- maar met die groter mapsensor ging
is van 1.6 naar 1.9.
En grappig om met een stiekume knop hem op basisdruk te zetten :shock:
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2702
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De turbo knop, gedachte-experiment

Bericht door Tubbe » za 15 feb, 2020 12:54

ReinO schreef:
vr 14 feb, 2020 20:48
als ik me niet vergis is dit met de S knop op de automaatpook al eens geprobeerd/gedaan -kom er maar in-
Dat was de mogelijkheid om inderdaad een alternatieve mapping in of uit te schakelen.
Ongeveer hetzelfde effect motorisch maar deze gedachte is feitelijk simpeler en minstens zo effectief (als het werkt).
🤔 geldt het ook voor T7?
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Plaats reactie