Het is al weer even geleden dat ik actief ben geweest op het forum maar er is weer een goede reden om terug te zijn. Na 3 jaar met veel plezier in onze Saab 96 te hebben gereden en aan vele rallies te hebben meegedaan hebben we besloten de Saab 96 grondig aan te pakken.
Even ter herinnering dit is de auto (die er op foto's altijd nog goed uit zag maar echt serieus roest had):

De roest was niet meer te bevechten en dit kwam de veiligheid ook niet ten goede dus zijn we op zoek gegaan naar een donor auto (chassis) en hebben deze gevonden in Brabant. Aan deze auto was al veel gedaan (kaalgemaakt, lassen en deels plamuren) dus we zagen dit als een mooie kans voor een tweede leven voor onze Saab. Zoals jullie misschien eerder hadden gelezen heb ik de auto samen met mijn vader en zien we deze klus dan ook als een verlengstuk van onze "vader/zoon" hobby. Het doel voor mij is ook vooral om veel te leren over het restaureren van auto's en over de mechaniek van de Saab.
Hieronder een paar foto's van de Donor:

Er moest toch nog wel hier en daar aan gelast worden en ook had de vorige eigenaar het plan gevat om de benzinetank onder de achterbank te plaatsen, wij hebben besloten deze weer origineel te maken. De bezinetank die onder de bank past is dus trouwens over mocht iemand daar interesse in hebben. Hierna hebben we de auto helemaal geschuurd tot blank staal om vanuit hier weer op te kunnen bouwen:

Direct hierna is de auto ontvet en behandeld met een twee componenten epoxy primer om de roest in de toekomst geen kans meer te kunnen geven. Het doel is om er echt weer een gebruiksauto van te kunnen maken die de regen prima moet weerstaan:

Om het budget vriendelijk te houden, en eigenlijk ook wel omdat het ons heel leuk leek hebben we met de spuiter afgesproken dat we zelf de "binnenkant" van de auto zouden spuiten. De spuiter heeft ons de verf aangeleverd en we hebben zelf de benodigde componenten aangeschaft. Resultaat is eigenlijk boven verwachting en het was inderdaad machtig mooi om te doen!

Om de auto veilig naar de spuiter te kunnen brengen hebben we besloten hem weer op de assen te plaatsen zodat het een rijdend chassis wordt, zover zijn we nu gekomen:

Uiteraard gaan we in de opbouw heel wat vragen tegenkomen en hoop dus ook weer op jullie kennis te kunnen rekenen

De eerste vraag is er al! We willen graag nieuwe (of gereviseerde) aandrijfassen plaatsen omdat de huidige zeker niet in topstaat zijn. Verder willen we ook de lagers vervangen voor en achter. Ik ben al wat wezen zoeken en denk dat ik de lagers wel kan vinden (helaas wel super duur) maar voor de aandrijfassen nog geen succes. Iemand een idee??
Groeten van Saab Jubileum nr 13